Showing posts with label Renungan Bersama. Show all posts
Showing posts with label Renungan Bersama. Show all posts

Tuesday, November 6, 2012

Quzayra: Kiriman Allah Yang Menjadikan Aku Manusia Bermanfaat!

Lama sungguh rasanya saya tak update blog ni ..:) Sibuk dengan anak-anak dan kelas Playgroup, kerja 7 hari seminggu membuatkan masa saya begitu singkat untuk menulis. Syukur juga ada Fanpage FB GBOB dan kebelakangan ini saya sememangnya menggunakan medium tersebut 100% untuk berkomunikasi dan berkongsi ilmu serta pengetahuan dengan pelanggan serta Fans GBOB. Siapa yang belum LIKE Facebook GBOB, cepat-cepat LIKE yer, dan cadangkan juga page tersebut pada rakan-rakan dan saudara mara, mungkin ianya berguna untuk mereka, Insya Allah ..:) 

Saya menulis entry ini pada pukul 2.40 am, ketika anak-anak sedang enak dibuai mimpi. :) Saya ingin berkongsi rasa dengan anda semua, pembaca setia blog saya. Sesuatu berlaku dalam hidup saya kelmarin, dan saya sudahpun berkongsi rasa sayu dan sedih itu dengan rakan-rakan saya di FB semalam, kini saya ingin abadikan kisah itu di blog pula, agar saya akan dapat membacanya selagi hayat dikandung badan, malah mungkin Zayra juga dapat menatap dan menghayati isi hati ibunya ini apabila beliau dewasa kelak..


Saya salinkan kembali apa yang saya tulis di Facebook saya semalam.

***Kengkawan..nak share citer sayu pasal Yaya smalam..balik2 jer aku terus cek apa barang aku dah beli utk anak2 aku for this coming holiday. Aku shopping sikit2 from the past few months so aku dah lupa apa benda yg dah beli dan apa yg belum. Bila cek2..rupanya aku dah beli glove for the kids.. Aku suruh lah Yaya cuba..excited giler Yaya sebab glove dia color purple.. Cepat2 dia mintak pakai.

Yg sedih tu kan.. Bila tgk muka Yaya happy sebab both hands dia ada 'jari-jari' yg complete..jadi Yaya macam excited lah jari tgn kanan tu panjang2..aku sayu jer tgk tambahan pula bila hubby kata "Cantik pulak Yaya pakai glove tu nampak cam semua jari ada. ".. 

Dan yang paling sedih..memang terganggu gak lah emosi aku.. Meleleh gak air mata dan hampir rasa bersalah sebab macam aku yg menyebabkan tangan dia lahir camtu...bila Yaya tak mo pakai mitten yang aku belikan utk dia. Aku beli wool mitten nak kasik panas tgn tu tapi Yaya tak nak pakai.. Pecah hati aku bila Yaya cakap, "Taknaklah pakai ni Mommy.."..bila aku tanya kenapa...jawapan dia buat aku sedih sangattttt...Yaya kata "Taknak..ni ada 1 jer finger..ni takder!!" *sambil tunjuk kat mitten tu. Mitten tu hanya ada sarung 'jari' kat thumb dan yg lain takder..*

Memang aku terus terdiam dan kitaorang laki bini cam tersenyap jap dgr Yaya cakap macam tu.. Terus bergenang air mata aku dan aku peluk Yaya kuat2...:'(((

Yaya sayang..kalaulah Mommy ada kuasa utk buat tangan Yaya normal semula....Mommy akan buat saayanggggg...huwaaaaa!!! *tetiba emo plak hujan2 ni haaaaa***


Itulah luahan hati seorang ibu apabila berhadapan dengan situasi yang tak terduga seperti ini. Walaupun Yaya bercakap seolah-olah tiada apa yang berlaku, tetapi sebagai ibu, naluri keibuan saya cukup tersentuh dan sekuat-kuat ..setabah-tabah saya ini pun, akhirnya lemah juga hanya dengan kata-kata seperti itu. Apatah lagi ianya datang dari anak sekecil Yaya yang baru menginjak usia 2 tahun 7 bulan. Saya dapat lihat mata Yaya bersinar-sinar kesukaan tatkala melihat tangannya yang kelihatan sungguh sempurna apabila dia memakai glove itu dan kalaulah saya ada kuasa magis, ingin saja saya letakkan tongkat sakti ke tangannya dan pastikan ia normal sama seperti kanak-kanak lain..

Ya, seorang ibu dan ayah akan melakukan apa sahaja yang mampu untuk memastikan anaknya dapat yang terbaik dalam hidupnya, tetapi apabila datangnya satu hakikat dan takdir yang tidak mampu kita tolak, hanya doa sahaja yang dapat kita panjatkan semoga Allah SWT membantu kita dalam membesarkan amanahNya ini. Benarlah kata rakan baik saya yang juga mempunyai anak OKU, setiap ibu bapa itu cabarannya lain, anak beliau mungkin tidak pandai berkata-kata dan mempersoalkan mengapa dan kenapa dia menjadi OKU kerana dilahirkan dengan hampir tiada sel otak, dan untuk berkata-kata adalah sesuatu yang hampir mustahil, jadi dia tidak perlu bersusah payah dan pening2 nak berfikir jawapan apa yang patut diberikan pada anaknya itu. Berbeza dengan saya, anak saya kelainannya di tangan kanan, alhamdulillah otaknya berfungsi normal dan sudah tentu saya harus bersedia mental dan fizikal untuk menghadapi situasi-situasi seperti ini yang kadangkala saya tidak bersedia sepenuhnya .. :(

Semasa rakan saya itu memberikan hujahnya, sungguh saya rasa kagum melihat beliau. Saya tahu yang cabaran beliau bukan kecil anak, bukan calang-calang, besar sungguh cabaran yang beliau hadapi, boleh dikatakan hampir setiap masa dalam keadaan berjaga-jaga dengan kondisi kesihatan anaknya yang pasang surut tidak henti-henti, tetapi beliau masih lagi melihat "saya ini bertuah berbanding dirinya" dengan mengemukakan hujah seperti di atas, sedangkan kalau kita lihat secara luaran dan secara logik, patutnya sayalah yang rasa bertuah dan bersyukur kerana anak saya cuma kekurangan dari segi fizikal sahaja. Zayra masih boleh melakukan apa yang anak-anak lain lakukan, cuma mungkin ada sedikit limitasi yang saya rasa tidak akan menjejaskan langsung kualiti hidupnya. Benarlah kata ahli falsafah, "Kita adalah apa yang kita fikirkan". Bagaimana kita melihat diri kita, bagaimana kita melihat dunia ini dan isinya serta bertindak balas dengannya, membezakan antara kita dengan orang lain.


Begitulah kita ini sebagai hamba Allah SWT yang tidak pernah sempurna. Melihat diri kita, nasib kita dan mula merungut serta kecewa dengan takdir yang telah ditetapkan hanya akan membuatkan kita semakin lemah. Mempersoalkan kerja Allah SWT yang kita rasa tidak adil, tidak siap, tidak cantik, tidak seperti yang lain yang DIA ciptakan kebiasaannya hanya akan membuatkan kita mudah dikuasai emosi dan syaitan. Satu petua yang saya amalkan dan saya rasa ia cukup berkesan dalam menaikkan kembali motivasi diri tatkala rasa sedih menyerang *untuk apa jenis situasi yang melanda* adalah dengan MEMBUKA MATA saya luas-luas, dan melihat sekeliling saya. Instead of looking at myself and my fate, I'm looking around at the people. Berapa ramai lagi orang yang situasinya lebih dasyat dari saya? Kenapa saya begitu lemah dengan ujian menguji keimanan yang begitu sedikit dari Allah SWT ini? Dan saya dengan bangga mengaku saya Islam?? Tetapi rukun iman pun tak lepas!!! Saya tak percaya pada Qada' dan Qadar Allah?? Dan..cukup setakat itu, saya akan angkat tangan dan surrender. Malu saya pada Allah. Takut saya untuk terus mencari sebab mengapa saya harus rasa tidak puas hati dengan apa yang telah DIA berikan pada saya. Terus saya tidak lagi memikirkan kesedihan yg saya alami itu. Dengan sekelip mata hati saya yg gundah terubat dan saya tahu malah percaya sungguh-sungguh, Allah tidak memberikan saya sesuatu yang saya rasakan "masalah" itu tanpa ada sebab musababnya. Janji Allah itu pasti, hanya saya yang perlu mengerti. Saya yakin sesungguhnya yang Allah tidak beri Zayra pada saya untuk suka-suka, Allah mahu saya lakukan sesuatu, Allah mahu saya menjadi manusia yang lebih baik, manusia yang dapat memberikan manfaat pada manusia lain dan ianya memang benar..sungguh benar!!

Lihatlah saya sekarang, memberikan konsultasi, motivasi dan semangat pada semua ibu bapa dan anak-anak, baik yang sempurna ataupun istimewa. Tanpa mengenal saya sepenuhnya, tidak pernah berjumpa, hanya melalui tulisan, dengan izin Allah saya berjaya menyentuh hati dan memberikan inspirasi pada mereka yang membaca blog ini. Padahal, saya ini bukan siapa-siapa sebelum Quzayra hadir dalam hidup saya. Saya ibu biasa, sama seperti anda semua, tetapi selepas kehadiran anak bertuah ini, hidup saya berubah, harus saya mengakui yang saya menjadi insan yang lebih baik selepas kehadiran  Zayra. Alangkah cantiknya percaturan Allah itu, mengamanahkan Zayra kepada saya suami isteri kerana DIA tahu saya mampu membantu orang lain dengan tulisan dan pemikiran saya. DIA berikan saya fikiran yang pantas, suara yang jelas, hati yang kuat dan bersemangat, otak yang tajam untuk saya belajar ilmu-ilmuNYA dan kemudian menyampaikannya kepada masyarakat. Tanpa Zayra yang istimewa, saya mungkin asyik berblog dan bercerita tentang apa yang saya lakukan sehari-hari dengan Qarissa dan Quzayra yang normal tanpa memahami isi hati ibu-ibu lain yang mempunyai anak istimewa, mengeluarkan idea dan berkongsi rasa disamping memberikan motivasi dan semangat kepada ibu bapa lain. Allah ingin saya mengumpul pahala sebanyak mungkin melalui perkongsian saya. Dengan adanya Zayra, Allah beri saya peluang. Peluang menambah pahala. Peluang untuk saya kongsikan dengan masyarakat yang akhirnya membawa manfaat pada banyak pihak. Subhanallah.. hanya dengan mengirimkan Zayra yang istimewa, banyak sungguh hikmahnya yang saya dapat lihat .. Cuma, apa yang harus kita semua ingat, hikmah itu HANYA DAPAT DILIHAT, DIRASAI & DINIKMATI HANYA JIKA KITA MEMBUKA MATA HATI...:)


Jangan sesekali kita bersangka buruk pada Allah SWT. Saya ingin berkongsi satu huraian yang saya dengar di TV9 baru-baru ini. Saya lupa nama Ustaznya, tetapi beliau bukan Melayu. Ceramahnya dalam bahasa Inggeris. Agak terkenal juga, cuma saya tidak pernah berkesempatan mendengar ceramah beliau di TV. Kebetulan hari itu saya di meja makan di rumah kakak dan  rancangan Ustaz itu ke udara, dan saya mendengar penuh minat. Beliau menghuraikan tentang ayat ini yang saya rasakan huraiannya cukup menarik dan memberikan satu persepsi yang berbeza terhadap apa yang selama ini kita kurang peduli. Ayatnya seperti di bawah:

Allah tidak memberati ( menguji ) seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…. (al-Baqarah 286)

Selalu sangat kita dengar kan? Dah boleh hafal pun! Tapi apa yang kita faham dari ayat ini? Apa yang boleh kita huraikan?Apa yang boleh kita simpulkan? Kata Ustaz tersebut yang masih saya ingat dan terkesan sehingga kini tentang ayat di atas ialah: Allah tidak akan menguji seseorang hambaNya melainkan kita ini telah dibekalkan dengan kelengkapan yang cukup, peralatan yang ada dalam diri kita sendiri untuk kita gunakan dalam menangani dan mengatasi ujian itu dengan bijaksana. Allah takkan biarkan kita terkapai-kapai sendirian menangkis masalah dan ujian itu, kita sebenarnya sudah pun dibekalkan dengan alat bantu sebelum kita diuji supaya kita ini terdaya menongkah ujian yang diberikan itu dengan jayanya. Beliau turut memberikan contoh Nabi Musa ketika dikejar askar Firaun.  Bila Nabi Musa dikejar askar Firaun, Nabi Musa lari sehingga sampai ke Laut Merah dan beliau terhenti disitu. Nabi Musa berdoa pada Allah, dan Allah tanya Nabi Musa apa yang dipegangnya, Nabi Musa jawab, takder apa, ni ranting kayu buat aku halau-halau kambing petang-petang, tiada apa yang istimewa. Tetapi Allah Allah mengarahkan Nabi Musa mengetuk tongkatnya ke laut untuk menyelamatkan diri dari tentera tersebut dan dengan izin Allah dan mukjizat Nabi Musa yang dikurniakan Allah, Laut Merah terbelah dan selamatlah Nabi Musa. Tanya Ustaz itu sewaktu menghuraikan situasi ini, kenapa tongkat Nabi Musa yang ada ditangannya itu yang Allah suruh ketuk, kenapa Allah tak suruh guna ranting-ranting kayu yang ada dikelilingnya tuh? Itulah menunjukkan yang Allah tidak memberikan pada kita sesuatu itu dengan sia-sia. Tongkat kayu yang buruk dan seolah-olah tiada gunanya itulah yang menjadi penyelamat di saat-saat yang amat kritikal dan amat berguna. Hmmm..menarik kan huraian ini? Sungguh saya terkesan bila mendengar penjelasan dan huraian Ustaz ini dalam topik UJIAN Allah ini. Kawan-kawan sayang, ambil pengajaran dari kisah ini. Jangan lupakan kata-kata ini - "Kita adalah APA YANG KITA FIKIRKAN". Jika baik dan lurus serta ikhlas pemikiran kita terhadap segala ujian yang Allah berikan, maka kita akan dapat lihat hikmahnya, kita dapat lihat apakah "tools @ alat bantu" yang Allah telah kirimkan dan berikan pada kita dengan segera dan kita akan jumpa penyelesaian terhadap ujian itu secepat mungkin.


Saya rasa tidak salah untuk kita rasa sedih dan terharu serta sayu untuk setengah-setengah ujian yang Allah beri dan situasi yang kita lalui, kerana itulah juga emosi yang Allah berikan pada kita hambanya ini. Allah yang bagi kita sekeping hati untuk merasai pelbagai gelojak rasa dalam kehidupan sehari-hari. Tidak salah untuk mempunyai rasa itu tetapi biarlah berpada. Biarlah ada hadnya. Jika perlu menangis dan meraung untuk 5-10 minit, lakukan jika itu mampu melepaskan bebanan di dada yang berat dan sarat. Selepas puas menangis dalam tempoh 10 minit itu, lap lah air mata kita, bangkit kembali dan melangkahlah dengan berani,  yakin dan pasti yang Allah SWT sentiasa ada bersama kita, Allah akan bantu kita mengharungi ujian ini.  itulah yang saya lakukan setiap kali perasaan dan gelojak rasa saya condong ke kiri. Di saat saya sedih, terharu, kecewa, risau, dan pelbagai rasa lagi, saya tidak akan sekali-kali membenar perasaan itu menguasai akal saya. Tidak!! Hanya saya yang berhak menguasai akal saya sendiri dan bertindak selari dengan tuntuan agama, dengan bantuan dan alat bantu yang telah pun Allah berikan sebelum saya diuji, Insya Allah. Bila saya rasa perlu, saya akan berkongsi rasa dengan rakan-rakan FB tentang perasaan saya di saat itu sebagai salah satu cara mendapatkan kekuatan dan sokongan dari orang-orang keliling saya yang saya sayangi, yang pasti akan memberikan kata-kata semangat yang menenangkan, kerana saya tahu, saya takkan pernah keseorangan. :)

Saya tahu ada dikalangan pembaca blog ini juga mempunyai anak istimewa. Dan saya tahu situasi anak istimewa setiap dari kita ini berbeza-beza. Cabaran kita berbeza tetapi naluri keibuan kita sama. Saya juga ada menerima mesej peribadi dari ibu-ibu yang mempunyai anak istimewa, dan ada juga yang baru mendapat khabar bakal melahirkan anak istimewa, di mana mereka sukar menerima hakikat itu pada awalnya dan setelah membaca blog ini, mereka kembali bersemangat dan tahu mereka tidak keseorangan. Alhamdulillah dan tahniah saya ucapkan. Semuanya dengan izin Allah juga. Ingatlah, anda sememangnya tidak keseorangan. Dan percayalah yang sesungguhnya hidup anda akan jadi lebih baik selepas di uji Allah SWT. Saya akhiri coretan ini dengan nukilan hati,

"JANJI ALLAH ITU PASTI, HANYA KITA YANG PERLU MENGERTI" 

post signature

Friday, March 16, 2012

Apalah Nasib: Identiti Saya Di Curi Lagi!


Yer, identiti saya di curi lagi. Kalau dulu, wajah saya digunakan sebagai profile picture di laman sosial TAGGED, Kali ini sebagai testimoni produk kecantikan pula! Saya tidak mahu mendedahkan produk tersebut di sini kerana pemilik perniagaan produk kecantikan itu sudahpun meminta maaf secara peribadi kepada saya di atas insiden yang memalukan ini, dan memenuhi tuntuan saya untuk membuat kenyataan secara terbuka di laman Fanpage beliau selepas saya melempiaskan rasa kecewa saya di laman Facebook mengenai dan membuat satu album mengenainya serta bukti-bukti yang ada. Walaupun saya berasa ralat kerana beliau tidak dapat memberikan bukti dari mana beliau menerima gambar tersebut, kerana menurut beliau, ianya diberi melalui emel di FB tetapi FB nya kini tidak dapat dibuka, saya menghargai permintaan maaf darinya, maka saya rasa tidaklah perlu hal ini diperbesarkan lagi, cuma saya menulis di laman blog ini, hanya untuk memberitahu para pembaca agar tidak mudah terpedaya dengan apa yang anda lihat kerana belum tentu ianya benar.


JANGAN GELAK DULU!! *Hahahaha..saya tahu anda dah gelak sebab saya pun gelak tgk!!*Saya dah edit gambar ni sebab masa ni saya belum bertudung..so saya tunjuk muka jer lah yer ..:) Saya tak reti edit, so pakai belasah jer guna Paint dan conteng mana yang patut! kekke..Inilah gambar saya yang dicuri dan digunakan sebagai testimoni kononnya saya menggunakan PRODUK X .Hambek ko! Sapa yang tak terliur nak beli produk kalau dulu jerawat macam kulit durian banyaknya, tetiba jadi licin kan? Wakakaka..tu belum tgk yang terkini, kalau tak, mau dia ambil gambar yg terkini agaknya..:)

Saya memandang serius perkara ini kerana, ianya sangat bertentangan dengan etika perniagaan, bukan hanya  kerana menggunakan gambar tanpa kebenaran, tetapi juga kerana sememangnya saya tidak pernah menggunakan produk tersebut seumur hidup! Apatah lagi saya kini menjalankan perniagaan yang melibatkan ramai orang awam, yang sering saya jumpa, kalaulah mereka percaya yang saya memang menggunakan produk tersebut, dan mereka membelinya dengan harapan mendapat wajah idaman, tetapi kemudian tidak tercapai, siapa yang harus dipersalahkan? Tak pasal-pasal saya pula dikatakan penipu!. Kerana itu saya cukup kecewa dan marah pada saat saya diberitahu yang wajah saya digunakan sebagai testimoni. Kalau betul saya tak kisah, malah saya memang jenis promote produk yang saya rasa bagus dan berkesan dan saya dah cuba, *sapa kenal saya mesti tahu saya macam mana kan...*  tapi ini memang tak betul, manalah saya tak berangin 2  hari lepas, apatah lagi gambar tuh masa saya belum bertudung, gambar masa saya masih kerja di CRONY tahun 2005, saya baru sahaja mendirikan rumah tangga masa tu, saya tak tahulah apalah yang cantik sgt gambar tuh, sampai asyik kena curi jer. Ni pun memang rasa nak kuarkan suma gambar tuh! Tu suma  gambar peribadi yang saya gunakaan utk testimoni masa saya kerja dan buat laman web untuk syarikat saya bekerja. Dah lama giler saya tak update website tuh, saya bz sgt, takder masa pun yer, lupa camner nak edit pun ya! Huhuhuu... lama gilerr dahhh! Hampir 7 tahun! 


Ni gambar kenangan takleh lupa ..1st time saya pakai tudung, 1 hari sebelum puasa .. saja menggatal beli tudung sementara tunggu hubby htr baju melayu ..:) konon2 nak buat gempak kat my sis yg bukak exhibition kat Mid valley ..memang gempak pun ..suma terkejut beruk saya pakai tudung time nih ..what a sweet moment .. ni TANPA SEABARANG MEKAP... hehehe .. so nanti skroll dan bezakan sendiri lah yer ...:)

Nak dijadikan cerita pula, baru-baru ini, ramai sungguhlah kawan2 tanya saya pakai produk apa, kenapa muka nampak cerah, glowing, cantek, dan macam2 lah lagi komen yang saya terima, sampai sudahnya saya buat satu album pasal ni, sebab tuh bila jadi camni, saya mmg agak risau, sebab memang ada yang percaya saya pakai produk tersebut. Hu hu ..nak bina nama bukannya senang, tapi nak meruntuhkannya, sangatlah senang .. with just few clicks and sharing, everything GONE! Sebab tu saya harus bertegas dalam hal ini, untuk menjaga nama baik saya juga, sebab dah mula terfikir, entah-entah..5 tahun akan datang, album "Magic Me" dalam FB aku pun kena rembat oleh org yg tak bertanggungjawab, dan declare kata itu muka dia, semata-mata nak menang pertandingan online, atau ada yg sengaja nak gunakan gambar tuh untuk lariskan perniagaan dia. Jadi, lebih baik saya declare awal-awal. :) Sebab, saya langsung tak sangka, gambar saya kerja CRONY tuh, kemain ramai lah sgt peminatnya sampai ada yg nak amik tanpa kebenaran, memang pelik lah sgt saya rasa..ada macam2 orang dalam dunia ni rupanya .. hu hu..


Me masa baru2 pakai tudung ..bajet cantek lah jugak nih ..wkakakaka.. perasan giler noks... ni saya pakai mekap juga ...raya katakan ..., lagipun sejak saya mula bertudung, saya suka juga mekap walaupun tipis sahaja sebab takmo nampak pucat dan tak berseri:), Im deaing with people so kena juga pastikan penampilan diri kemas dan segar. :)

So, biarlah saya berterus-terang jer. Sepanjang saya kerja CRONY, memang saya pakai produk tersebut kerana sebagai staff, kami memang sgt digalakkan utk pakai produk company. Dan memang produk tuh bagus. Kulit muka saya  memang bermasalah sejak remaja lagi dan bertambah teruk bila nak kahwin. Tension sgt lah agaknya. Kerja keras cari duit nak kawin katakan..Hhahaha.. So, memang saya guna CRONY dan ada juga combination with Cellnique. Dermologica pun pernah pakai masa anak dara dulu, cakap jer brand hapa noks..mak masa muda memang habis duit beriubu riban beli barang muka tapi cantik tak jugakkk..skang dah kawin, beli susu anak lagik best!! Hhahahaha..Saya masih ingat, ada sorang stokis CRONY bgtau saya, jenis muka saya ni, kalau dah beranak baru cantik dan tak berjerawat. Saya pun iyakan jer lah, sebab memang dah fed up tgk muka sendiri. Malas aku nak panjang citer. Hhahaa.. Iyo kan jer... :P . Sekali memang betul beb! Saya ngandungkan Qarissa, masa tuh saya dah resign, siap beli stok CRONY berlambak2 sblm berhenti sebab nanti dah berhenti harga staff tak dapat lagi..wkakakka * keji giler...* , tak semena-mena, semua jerawat saya macam terkena sumpahan, sikit demi sikit hilang sampailah satu jerawat pun takder! Muka bersih giler tapi saya LANGSUNG TAK PAKAI APA2! Tersimpan jer produk saya kat rumah sebab saya memang tak guna, muka saya dah ok kan ...*malas pun yer ..pembawakan budak katakan, tak kuasa aku nak melawa...* Ramai orang tanya, saya direct jer sound, "Aku nih kalau ko tanya, pencuci muka pun takder! Aku pakai bedak talkum jer kalau nak keluar wei!". Memang 3 tahun++ saya langsung tak pakai apa2 kat muka ni. Jimat giler kos aku, mekap pun ala kadar jer. Sampailah Zayra lahir, pun masih ok muka saya, licin tanpa jerawat cuma saya perasan kulit muka saya ada bulu-bulu halus sebab dia mula nak menjadi kulit kering.


Ni pun gambar raya 2011.. raya pertama saya cam pengantin ..bajet pengantin baru ..perasan giler wei!!. hahahha..mekap itu wajib yer!! :) Tapi skang it's secondary, ada function baru pakai, kalau tak, tak koser.. hehehe


The new me!. WITHOUT ANY MAKEUP AT ALL. :)

Then, last year 2011, rasanya time nak dekat puasa kot, my sister suruh I beli produk kecantikan wajah sebab dia kata, kita dah 3 series, nanti start sagging, bla..bla ..bla * macamlah aku tak tahu dah  aku kerja CRONY, bukan tu ker yang aku duk gebang hari-hari? hahahah..* then saya kata oklah, produk apa ko nak rekomen, then masa tuh akak saya baru nak try Apple Stemcell, so saya tak pikir panjang, amik jer lah terus sebab masa tuh ada promo. Produk dia cuma ada krim siang & malam tapi takder pencuci muka and toner, so saya beli pencuci muka Safi Rania (sampai skang ada lagik...hahah) dan toner dia saya beli Miracle Water SKII (pun sampai skang ada lagi..). Memang bagus produk Apple Stemcell tuh, kulit saya jadi lembap dan bersih licin, kawan-kawan ramai juga yang tegur, nampak sihat & serata warna kulit cumanya, kulit saya TAK GLOWY dan TAK CERAH. Saya sempat guna 4 botol, 2 kali pagi dan 2 kali malam. Sampailah satu malam di akhir bulan December 2011 kalau tak silap.....jeng-jeng jeng....:)


The new me!. WITHOUT ANY MAKEUP AT ALL. :) With my dear genius baby Zayra on the way balik KL masa kami bercuti di Cherating bulan lepas. 

Kakak ngan adik saya duk sok-sek-sok-sek dalam bilik kat umah Along saya tuh, masa tuh saya baru sampai, every weekend mmg saya berumahtangga kat umah Along saya tuh, dan sebab saya tak puas hati apa lah pompuan dua orang ni duk ngumpat tak nak ajak aku join sama, heheheh.. saya pun terus mencelah tanpa bagi salam, "Apa ni ..apa nih ... apa korang tgh cakap ni tak ajak aku sama, cepat cerita!!!" Dan dorang pun citerlah pasal produk kecantikan yang dorang baru nak try...konon2 banyak artis pakai, *saya tak nak sebut nama terang2an, kang tak pasal2 kena saman* dan berkesan lah ..bla-bla..bla..so saya sound akak saya, "Along, hari tuh ko suh aku beli Stemcell skang ni ko plak tukar lain yerk? sabar jer!!" Pastu saya sambung, "Oh..artis ni pakai yer ..artis tu pun pakai, ah bak mai satu set meh aku try bagus sgt ker .. Apple Stemcell aku pun memang kebetulan dah nak habis nih .." Hahhahaha..kong ajau kan ..? Marah tapi pastu siap order satu. Entahlah apsal saya malam tuh terus jer order tak pikir panjang pun. Saya dapat barang tuh dalam 2 minggu, dan terus pakai sampailah sekarang, dah 3 bulan dah pun. Apa yang leh saya kata, setakat ni, memang produk tuh lah yang terbaik saya pernah try selama ni. Terbaik dan berkesan. Bukan sorang dua tegur muka saya ni ha, ramai na yg tegur tu yg sampai buat album kat FB tuh. Dari sms, emel, msg, semuanya org tanya, agaknya nampak sgt lah kot, kalau tak org tak tanya erk? Yang kelakar tuh, ayat-ayat macam, "Sejak pakai tudung ni makin lawa pulak Teacher Watie nih?" Hahhahaa..tergelak saya, yerlah, kebetulan lah kot, tak lama pas saya pakai tudung, saya bertukar pada produk ni, sebab tu lah saya amik masa juga nak cari kembali gambar2 saya yang bertudung sebelum saya pakai produk ni untuk dijadikan perbandingan. *dan sebab tu juga saya hangin bila tgk org guna  gambar saya yang dulu, masa saya tak bertudung  sebagai testimoni, kalau betul saya ni nak menipu, saya guna jer gambar lama nih, confirm senang jual wei! Sebab memang dulu muka saya banyak bulan!Hahah* 


The new me!. WITHOUT ANY MAKEUP AT ALL. :)  Saya rasa sungguh poyo bila tgk gambar nih tau! Wakakaka.. Bajet cantik lah tu konon,tak koser mak nok! Hahahhaa

Dan, biarlah saya bgtau kat sini jer, penat dah nak jawab soalan orang, hehehe..saya bukan artis @ model, nak cover2 cakap tak pakai apa2, atau nak sorok-sorok bila org tanya, atau bg alasan cliche macam jaga pemakanan, senaman setiap hari, minum air cukup dan yang paling tak boleh blah tuh, kesan air smayang! Adoilaaaa...so saya bgtau jer, saya pakai TABITA. Produk from Indonesia, saya beli ngan Adik saya, dia yg jual kat saya, saya takut nak beli kat tempat lain @ dealer lain walaupun ada yang kata leh dapat harga lagi murah sebab katanya TABITA banyak ciplak. Unless saya jumpa dealer yang jual TABITA Original dgn harga yg lg murah dari adik saya jual, maybe saya bertukar dealer lah..eheheh *habis aku kena ketuk ngan adik aku nih kang! Wakakaka*.  Saya beli exclusive pack yang leh tahan 3 bulan, saya baru nak masuk set kedua, dan kesannya saya dapat lihat tak sampai sebulan saya guna, tak habis pun set pertama tuh, hasil dah nampak. Ada yang kata kalau beli direct from Indon dapat murah, saya tak tahulah tu sebab saya pun lum sempat gi Indon lagi. Kekkeke..kalau saya gi, saya jumpa yang ori dan murah harganya berbanding dgn apa yang saya beli skang, saya akan rembat banyak2 buat stok 2-3 tahun! Hahhahahaa.


The new me!. WITHOUT ANY MAKEUP AT ALL. :)  This is with my genius Qarissa, pun masa balik dr Cherating bulan  lepas. 

Yang baca ni, mesti nak tanya ada peeling ker tak kan? *Aku dah tau dah soalan korang ..hehheh*. Memang ada but very mild, depends on kulit gak lah, kalau kulit memang tak pernah jaga atau pakai apa2, berkerak gak lah kot dia bersihkan. Hehhehe.. Macam saya, tak teruk pun peeling dia, halus2 jer, macam  kena sunburn, tapi bila kena matahari, tak pedih dan tak panas, biasa-biasa jer, cuma muka rasa tegang giler macam pakai mask. So, bila rasa tegang sgt tuh, saya amik Miracle Water SKII, balance yang saya ada sebelum ni, dan sapu satu muka untuk kurangkan rasa tegang tuh, dan dia akan ok as usual. Cuma untuk 2 minggu - 3 minggu jer, pastu dah takder dah. Walaupun pakai toner yang sama, dia takkan peeling dah, unless kalau lama tak pakai toner, memang bila guna balik, dia akan peeling sikit lah. Macam saya, hari tuh saya nak kuarkan kulit mati sekitar hidung, saya letak lebih2 kat sekitar hidung, cuma hidung jer lah yang keluar kulit mati yang ada bulu2 halus tuh, tempat lain tak efek pun. Dan bagusnya produk ni *sepatutnya produk2 yang claim kata dia punya produk bagus tuh sepatutnya hasil dia begini juga* , walaupun tak pakai sehari dua, atau maybe seminggu, dia takkan ada kesan yang menghodohkan lagi wajah. Macam Watie, memang selalulah lupa, kadang2 buat2 lupa nak guna krim malam, kecuali masa awal-awal lah semangat ..biasalah tuh kan ..wkakaka.. Malas sungguh rasa kalau tak betul-betul, tapi yg bestnya, walaupun tak guna, dia takder efek pun, kulit u nampak ok dan sihat je. tu yg rasa happy bila guna. Saya cukup takut kalau produk2 yang bila kita tak pakai, kulit kita akan jadi lagi teruk dari sebelum ni. Pelik kan, kalau brand yang famous2 tuh, tak kisahlah mahal ke murah, mana pernah ada kesan negatif kalau kita stop pakai atau bertukar ke produk lain. Tu yg cukup takut nak try produk sebarangan tau. Takut nanti bila stop jadi masalah pula kulit kita. ;(. 


The new me!. WITHOUT ANY MAKEUP AT ALL. :) Ni masa dalam keta tgh verangan  dan snap picture sorang2..hehehe

Ok, apa yang saya nampak beza sebelum dan selepas pakai TABITA ni? Hmmm..yang paling nyata, setiap kali amik gambar, dan secara live juga, nampak GLOWY dan CERAH, in fact SANGAT CERAH & PUTIH sampai hubby tegur saya masa dia snap gambar terbaru saya kat Launching @ GBOB JB , "Hishhhh...muka kemain putih !!! " Tapi dia tak komen lebih2 sebab dia tahu dalam handbag saya dah takder compact powder. kalau ada pun, saya takkan pakai, sebab warna dah lari jauh dah dari dulu. Dulu saya verangan konon2 nak kulit ala-ala bronze, so saya belilah yang compact khas from Makeup Forever, saja gatal nak try konon2 nak jadi Beyonce, skali tak habis pakai, hubby slalu cakap dulu *sblm saya guna TABITA*, yang muka saya nampak gelap bila pakai compact tuh, *bukan gelap, bronze yer bang ..bronze...wkakkakakka*,  tapi skang, muka dah cerah, memang buruk ah kalau pakai jugak, tu yang saya tak pakai lagik.. Sayang lah jugak, banyak lagi balancenya ..tapi takperlah .. tak pakai lagi best ..ekekkek..:) Ha, mesti ada yang teringin nak tanya, kalau nak beli camner kan? Sapa nak tau lebih lanjut leh ah call adik saya, nama dia Nana kat hp ni - 0102265786, ada gak member2 & client GBOB yang nak order dr saya, boleh jer, nanti saya ambik jer dari adik saya dan bagi atau pos.:)


The new me!. WITHOUT ANY MAKEUP AT ALL. :)  Dan ini yang terbaru, masa launching kat GBOB. Sumpah masa ni saya teringin nak mekap tau ..dah lah function rasmi, nak jumpa ramai orang ..tapi ..*korang jangan senyum kambing atau gelak yer kalau saya cakap..* saya cari mekap kit saya TAK JUMPA!!!! Hadoi la...sampai skang tak jumpa ..camno aku nak mekap pasni weiii! *Saya cuma dapat pakai lipgloss jer, tuh pun  free gift dari Pink Rose Beauty sebab sapa buat urutan kat situ baru-baru ni. Teruk kan saya ni ..Belasah jer lah ..sib baik tak nampak selebet jer hari tuh. Hahahaha..Watie oh Watie ..asal boleh jer ko yerk...

So, saya harap semua jelas dan kalau ada nampak gambar saya di mana-mana laman sosial, website yang bukan saya buat sendiri, tolong ah jangan percaya tu saya ..Dan kalau anda nampak gambar2 bertudung (sebelum dan selepas) yang saya letak dalam ni kononnya digunakan untuk testimoni produk kecantikan, mintak tolong bgtau saya dan bgtau kat owner produk tuh, sebelum saya declare kat FB, semua org share kata she's trying to cheat the public, better lah dia remove kan ..Saya dah mula nak rasa letih pasal kecurian identiti ni. Kalau mak artis, mak tak kisah noksss... muka mak bersepah2 dalam Majalah dan Paper, tapi saya ni  bukan artis, saya org berniaga, sebab tuh saya agak kisah dengan hal-hal sebegini. Dan saya harap, baik usahawan lain mahupun pembeli dan orang perseorangan, janganlah ambil jalan mudah untuk melariskan produk atau mendapat perhatian dengan menggunakan identiti orang lain. Berdosa tau! Bukan setakat dosa, bila org dapat tau, dapat malu besar! Saya betul2 harap ia tidak berlaku lagi. :)

*****************************************
PENGUMUMAN TERBUKA
18 October 2012:

Saya ingin memaklumkan bahawa saya TIDAK LAGI memakai produk TABITA setelah begitu banyak rumours mengenai produk ini mengandungi merkuri dan hidrokuinon. Saya merasakan yang saya perlu membuat pengumuman terbuka setelah agak ramai pelanggan serta rakan-rakan maya bertanyakan kepada saya tentang produk ini selepas melihat entry saya. Terus-terang, saya tidak mahu merosakkan perniagaan @ menabur pasir ke dalam periuk nasi kawan-kawan lain (samada saya kenal atau tidak) yang menjual TABITA secara online atau offline, tetapi memandangkan ramai yg ingin membeli dari saya, sedangkan saya tidak menjual lagi bagi pihak adik saya, saya rasa terpanggil untuk membuat kenyataan terbuka ini. 

Ketika mendapat tahu tentang berita ini, saya agak risau kerana ada menjualnya pada saudara mara yang berminat dan juga rakan-rakan. Ketika ini, berita ini belum saya ketahui. Tidak lama selepas itu, ia mula tersebar di online dan rakan saya memberikan link mengenai TABITA di internet, tetapi masih belum dapat diyakini sepenuhnya, jadi saya masih tidak mahu membuat pengumuman ini secara terbuka lagi. Lebih mengelirukan apabila lab test di Indonesia itu seolah-olah telah diubahsuai. Saya menerima beberapa info dari orang yang berbeza, semuanya gambar yg sama, tapi resultnya berbeza. Ketika itu, saya pun telah berhenti memakai Smooth Lotion dan hanya memakai krim siang. Krim malam pun jarang di pakai kerana saya MALAS. *as usual, awal-awal jer gigih*. Dan Matt Finishing Tabita masih saya pakai sekali-sekala sehingga sekarang. 

Apa yang membuatkan saya percaya yang TABITA tidak selamat adalah apabila rakan saya membuat aduan di BFPK dan beliau memberikan mesej melalui FB kepada saya. Saya salinkan semula apa yang beliau berikan pada saya. Sejak dari itu, saya terus berhenti memakai produk ini dan sekali sekala menggunakan Matt Finishing TABITA. (*Matt finishing ni macam BB Cream, saya secara peribadi rasa Matt Finishing ni tidak mengandungi sebarang kandungan yang bahaya). 

Assalamualaikum wbt,

Aduan pihak puan melalui emel berkenaan Produk Tabita Skin Care kepada pihak Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) adalah dirujuk.

Bahagian Penguatkuasaan Farmasi KKM telah menjalankan analisa makmal forensik terhadap produk Tabita Skincare pada penghujung tahun 2011 dan mendapati salah satu jenis produk ini iaitu Tabita Smooth Lotion dikesan mengandung racun berjadual hydroquinone. Oleh kerana produk ini diimport daripada Indonesia dan terdapat ramai pengedar persendirian di Malaysia, siasatan lanjut ke atas laman web dan blogspot akan dilakukan.

Terima kasih di atas perhatian dan kerjasama pihak puan.

"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"

Bahagian Aduan Perkhidmatan Farmasi
Kementerian Kesihatan Malaysia
Tel: 03-78413200 

Untuk lebih bersikap adil, saya rasa jika anda khuatir atau memerlukan maklumat lanjut, bolehlah hubungi sendiri nombor yang saya sertakan itu untuk menyemak sendiri. Selain itu, untuk lebih memuaskan hati pada mereka yang telah membeli produk ini dan rasa khuatir mengenai kandungannya, saya syorkan agar anda membawa produk anda ke Jabatan Kimia Malaysia untuk membuat ujian terhadap kandungan produk anda, krana ada juga rumours mengatakan yang Tabita banyak yang tiruan.  Anda boleh menghubungi nombor di bawah dan tanya samada mereka boleh malakukan ujian tersebut atau tidak.

Jabatan Kimia Malaysia,
Jalan Sultan
46661 Petaling Jaya, Selangor
03-7985 3000

Kepada mereka yang menjual Tabita, maafkan saya kerana saya buat Pengumuman Terbuka ini untuk memberitahu mereka yang melayari laman web ini yg saya tidak lagi memakai TABITA dan tidak lagi menjualnya, sebelum ini, setiap kali mereka message, saya balas dan memberitahu perkara yang sama, jadi lebih baik saya buat pegumuman terbuka. Langsung tidak ada niat untuk mensabotaj perniagaan anda. Terpulang lah pada pelanggan yang membaca jika masih ingin membeli, cuma saya tidak lagi menjual produk ini. Harap maklum. 

post signature
post signature

Monday, February 20, 2012

Faris: Seindah Namamu, Sekuat Itulah Dirimu!!




Satu wajah yang bisa membuatkan mana-mana wanita samada bergelar ibu @ tidak berkata secara spontan "Alahai...comelnya si kecil nih...pandainya bergaya.. so cute!!!" . Itulah bait-bait kata yang terluah dari mulut saya apabila melihat wajah mulus ini. Rasanya, mungkin anda juga kenal akan wajah ini, wajah yang kini hebat diperkatakan di mana2 sahaja seluruk pelusuk Malaysia, dan mungkin juga seluruh dunia. 

Wajah yang anda saksikan ini, yang anda puji & suka lihat ini, kini sedang bertarung nyawa, sedang menghadapi ujian yang maha hebat, sedang bersusaha sekuat yang mampu untuk melawan penyakitnya dan kini sedang terlantar di SDMC, tanpa daya, tanpa suara. Hanya mata yang bisa berkata-kata. Hanya air mata yang mampu meluahkan rasa. 



Saya menulis kisah ini di blog dengan perasaan dan takungan air mata, mencuba sedaya mampu untuk menahan ia dari mengalir, setelah pagi tadi saya gagal, dan sambil bercakap dengan suami di dalam kereta, suara dan air mata saya  mengalir tanpa mampu di tahan lagi. Selain rasa simpati yang menggunung, saya juga rasa bersalah kerana tidak sempat membuat entri di blog minggu lepas selepas mendapat tahu berita ini akibat kesibukan yang melampau.. Hurghhh!! Alasan yang tak boleh nak pakai langsung! Kalau betul nak tolong tulis... mestilah cari masa, looser jer yang akan cari alasan! Yer ..dan saya rasa saya sungguh looser dalam hal ini! Cepat2 saya bagitahu hubby, saya nak balik rumah dan buat entry untuk adik Faris.. and here I am .. writing with all my broken heart ..merayu simpati anda untuk sama-sama menyebarkan berita ini, agar wang dapat dikumpul untuk membantu keluarga Faris menyelesaikan bil di hospital yang khabarnya sudah pun mencecah RM 75,000. 



Tak perlulah saya ulas dan saya harap tak perlulah ada yang bertanya lagi mengapa tak dihantar ke Hospital Kerajaan, ayah Faris sudah pun membuat penjelasan, dan kalau saya berada dalam situasi yang sama, saya juga akan berbuat demikian, malah saya percaya semua ibu bapa juga akan berbuat demikian. Bukan menidakkan  kebolehan Hospital Kerajaan, malah saya juga puji perkhidmatan mereka yang semakin baik, saya rasa adalah sesuatu yang normal bagi ibu bapa yang bekerja swasta menghantar anak mereka ke hospital swasta yang ditanggung bil medicalnya oleh syarikat. Immunisasi yang percuma kita boleh dapat di hospital kerajaan juga kita ambil di hospital swasta kerana syarikat yang cover, apatah lagi kalau anak demam, sakit dan perlukan rawatan khusus. Keluarga Faris juga tidak sangka, disebalik demam dan sawan yang Faris hadapi itu, tersembunyi satu penyakit yang sangat berbahaya dan mengancam nyawanya, dalam bahasa mudahnya, barah darah atau HLH. Adalah sgt berisiko untuk memindahkan Faris ke hospital kerajaan sekarang kerana kondisinya yang kritikal kini. 



Selain doa yang boleh kita titipkan untuk keluarga yang sedang diuji Allah SWT ini, saya sgt berharap agar kita boleh sumbangkan sedikit wang untuk mereka, bagi meringankan beban mereka. Insaf sungguh saya melihat anak kecil ini bertarung nyawa, rasa pecah hati ini dan saya sungguh-sungguh berdoa agar keluarga Encik Shamrulismawi akan tabah menerima dugaan ini. Mengambil Zayra & Qarissa di sekolah tadi, melihat mereka berlari dan memeluk saya, masuk ke dalam kereta dengan gembira sambil Zayra terus mencari nenennya, saya langsung teringatkan adik Faris yang sedang kesakitan di hospital. Dengan usia yang sudah mencecah 6 tahun, sudah tentu berjuta-juta kenangan indah telah dicipta oleh keluarga tersebut ketika Faris masih sihat dan aktif, dan saya dapat rasakan yang ia bukan mudah untuk ibu dan bapa Faris melihat kesengsaraan Faris yang kini berselirat dengan wayar seluruh tubuh. Besar sungguh dugaanMu Ya Allah, semoga adik Faris sentiasa berada di bawa lindunganMu selamanya....Amin..

Kawan-kawan tersayang, sekiranya ada rasa simpati anda melihat anak kecil ini, saya mohon, bantulah mereka. Tidak kira berapa sen sekalipun anda menderma, ia cukup besar maknanya buat keluarga ini. Saya lampirkan di sini maklumat ayah Faris & akaun Maybanknya untuk kita sama-sama menambah saham akhirat kita. Semoga Allah SWT akan merahmati anda dan keluarga dengan sumbangan ikhlas ini. Amin. 

Maybank 1628-5200-2738 @1140-1115-2218 (Shamrulismawi Ismail)
Facebook Ayah Faris: http://www.facebook.com/Abahko


Saya sertakan juga surat dari Hospital SDMC untuk tatapan anda semua. Terima kasih kepada saudara Mazidul Akmal yang sentiasa mengemaskini berita tentang adik Faris agar kita sama-sama tahu perkembangan terkini anak comel ini. Gambar2 yang saya sertakan di sini semuanya ihsan dari blog saudara Mazidul Akmal. 




Di saat saya bergembira dengan anak-anak murid saya seawal usia 4-5 bulan sehingga 4 tahun di dalam kelas, ada anak-anak yang tidak dapat berbuat demikian dengan ibu bapa mereka walaupun sebelum ini, itulah aktiviti yang sering mereka lakukan. Insafnya saya, sedihnya saya, sebaknya rasa hati saya. Saya pasti ada hikmahnya semua kejadian ini berlaku, bukan hanya untuk keluarga beliau, tetapi juga untuk kita supaya  menginsafi hakikat satu kehidupan. Saya mohon satu keajaiban berlaku untuk keluarga adik Faris. Hanya Allah SWT yang mempunyai kuasa itu. Amin Ya Rabbal Alamin...

post signature
post signature

Thursday, January 19, 2012

Tips @ GBOB: Bagaimana Menanamkan Rasa Cinta Anak ke Sekolah?

Wahh..tajuk tak tahan si Watie nih ...Eh?? bukan ker si Watie nih dulu pun ada masalah masa nak htr anak dia skolah? Siap buat entry lagi ngko!!Ni kemain lagi duk nak bg Tips kat orang nih ..cam kepoyo jer dia nih? Anak dia pun tak lepas lagi ada hati nak bg tips? Hhahahahaha...Ada tak agaknya pembaca saya yang komen camtuh yerk? Sadisssnyaa kalau ada..hehehe..tapi saya rasa mungkin takder, sebab saya tau my readers, baik yang nyata mahupun tersembunyi @ silent readers semuanya baik-baik belaka. :) Kan kan kan??? Kan saya selalu cakap, kalau ada perkara yang saya cuba buat terhadap anak-anak saya dan berkesan, saya kongsilah dengan anda semua, anda boleh cuba juga, kalau betul ia juga berkesan dengan anak anda dan anak-anak yg lain, maknanya memang betul itulah cara yg terbaik setakat ini. Mungkin akan datang, ada lagi idea dan cara yg terbaik untuk situasi yang berbeza pula.  Itulah indahnya menjadi ibu. Hari-hari yang kita lalui setiap hari sgt berbeza. Terutamanya bagi ibu yang bekerja sendiri atau suri rumah. Yang menghantar dan mengambil anak setiap hari dari sekolah. Kita boleh nampak perbezaan anak kita hari demi hari, samada mereka enjoy ke sekolah atau tidak. Tapi, bukan bermakna, ibu bapa yang bekerja, yang anaknya ke sekolah dan balik dari sekolah naik van @ bas, kita tak tahu perkembangan mereka, silap tuh, kita masih boleh tahu kalau kita sememangnya prihatin dengan  perkembangan anak. 


Ke mana berdua...dah macam kembar tak seiras dan tak sama tahun dah! Hehehe

Alhamdulillah, zaman sukar saya sewaktu Qarissa mula bersekolah dulu sudah lama berlalu. Saya dah lega, dan saya sudah boleh berbesar hati melihat kejayaan diri sendiri bila Qarissa tidak lagi seperti dulu, waktu mula2 di alam persekolahan bulan November 2011. Ternyata, itulah antara keputusan yang paling tepat yg saya pernah lakukan dalam hidup saya. Tak sesia saya "demand" pada Prinsipal Qarissa, yang saya inginkan Qarissa bersekolah lebih awal, kerana saya tahu dan saya mahu, guru-guru tersebut mempunyai masa yang cukup untuk memahami kerenah dan diri anak saya. Saya dapat bayangkan, bila Sessi persekolahan bermula pd bulan Jan 2012, sudah tentu ramai student baru dan jika saya menghantar Qarissa pada waktu itu, mungkin agak sukar Qarissa adapt dengan persekitaran barunya. As I said, Q punya "attachment disorder" agak kritikal satu waktu dahulu. Terus terang saya katakan, saya sangat risau ketika pertama kali melepaskan Qarissa di tangan gurunya. Walaupun saya tahu Teacher Qarissa especially the Prinsipal know how to handle the situation, tapi sebagai ibu, rasa risau tidak dapat saya elakkan. Nasib baiklah Puan Roslina tuh sgt memahami dan sering beri feedbacks pada saya, malah di awal-awal kemasukan Qarissa, beliau selalu datang awal, so that she can take care of Qarissa, takut-takut Q tantrum bila nampak saya keluar selepas menghantarnya. I really appreciate it, Puan Roslina. *saya tahu  Roslina baca blog nih ..ekekkek*. 


Aktiviti wajib selepas balik kindy setiap hari

Berbeza sungguh bila saya hantar Zayra ke kindy yang sama awal bulan Januari yang lalu. Saya sungguh yakin yang Zayra akan suka dengan kindy, dapat bergaul dengan baik, apatah lagi kakaknya ada bersama, cuma saya risau Zayra rindu nenennya! Hahahha..Dia kan masih menyusu badan, saya risau Zayra rasa kehilangan, tapi saya yakinkan diri yang Zayra memang boleh. Saya minta Trial Class for 1 month, sehingga  akhir bulan ini, tetapi ternyata saya tidak perlu menunggu lama untuk mengesahkan yang memang Zayra sangat serasi di kindy tersebut, so she will be officially in that kindy this February, Insya Allah.  Hari demi hari, sejak Qarissa masuk sekolah, saya melakukan rutin yang sama setiap masa, setiap hari tanpa jemu. Ia seolah-olah menjadi mantra saya setiap kali berbual dan bercakap dengan Qarissa, dan bila Zayra juga mula bersekolah, saya gunakan teknik yang sama, dan hasilnya sangat memberangsangkan! Kedua-dua anak saya  sukakan sekolah, mahu ke sekolah, enjoy di sekolah dan saat yang paling menyeronokkan dan membahagiakan adalah apabila saya sampai ke sekolah tersebut untuk mengambil mereka kembali. Nampak sahaja kereta saya memasuki ruangan parking, saya boleh nampak anak kedua-dua anak saya melompat-lompat kesukaan, saya boleh dengar suara gelak ketawa mereka sambil menjerit-jerit nama "MOMMY!!!MOMMY!!!MOMMYY!!!" dengan penuh excited, lantang, happy dan teruja. Mereka berlari-lari dan menari keliling kelas dengan penuh keseronokan sehingga saya kadang-kadang turut sama menari. Hehehe..Dari situ, saya tahu yg anak saya memang sukakan sekolah. Tidak nampak langsung tanda-tanda kesedihan, tangisan, mata merah dan sebagainya setiap kali saya mengambil mereka pulang. Alhamdulillah, saya bersyukur dapat melihat situasi ini kerana saya tahu, itu impian setiap ibu, ingin menghantar dan mengambil anak sendiri tapi mungkin kerana kekangan kerja, kita tidak dapat melakukannya. Kerana itu ibu, kalau ada kesempatan, katakan kita MC atau cuti tahunan, gunakan kesempatan itu sebaiknya untuk menghantar dan mengambil anak pulang dari sekolah. Sememangnya, itulah momen-momen indah dalam hidup kita yang akan kita kenang. Sapa yang pernah dengar kisah Wardina Saffiyah yang berkongsi ceritanya pasal persekolahan anak-anak beliau, mesti suka dan teruja kan? Bagus sangat tips yang diberikan. Saya sharekan di sini yer ..:) 



Saya rasa terpanggil dan ingin berkongsi kisah saya kerana sejak awal bulan ini, saya terima agak banyak panggilan dari para ibu bapa yang meminta nasihat dan consultation saya tentang persekolahan anak-anak mereka. Kesemuanya meluahkan rasa risau bila anak tak suka sekolah, asyik menangis, takut kalau seolah-olah mereka terlalu pressure anak, ada yang rasa mereka boleh mengajar anak sendiri secara homeschool tapi bila tgk ramai yg htr ke kindy, rasa berbelah bahagi dan banyak lagi lah luahan hati dan perasaan yg mereka bgtau saya. Nasib baik yg call tuh Mommy2 sahaja, kalau Daddy pun sama mengadu, mesti pelik saya rasa. Hahahhahaa.. memang kes-kes macam ini, selalu mak yg handle kan? Sesuaiiiii lah sgt ..:) Tapi itu bukan bermakna Daddy tak amik tahu. Daddy mesti support dari belakang tau! Cuba buat sama tips2 yang nak kongsikan selepas ini. Insya Allah berkesan dan mujarab!! * mak aiiii...dah macam jual obat si Watie nih haaa! Hahhahha...* 


Ok, straight to the point. Pertama sekali, as parents, sebelum kita hantar anak ke kindy @ playskool, kita mesti jelas akan OBJEKTIF dan MATLAMAT kita menghantar anak ke tempat tersebut, terutamanya jika anak kita di bawah 4 tahun. Kenapa saya kata 4 tahun dan tidak 3 tahun? Sebab, kita WAJIB htr anak sekolah pada usia 5 tahun kan? Kalau di bawah 5 tahun, ia adalah sesuatu yang OPTIONAL. Nak hantar boleh, tak mau pun takper. Sebab tuh saya kata 4 tahun ke bawah.:) Tanya diri kita sendiri, "Kenapa aku nak htr anak aku ke kindy @ ke Playskool? Apa tujuan dia? Saja htr sebab nak ikut orang? Sebab jeles tgk anak kawan upload gambar anak gi skooll kat FB? Nak suka-suka? Nak eksen anak aku dah skolah kat jiran sebelah? Nak senang gi shopping lepas htr anak ke kindy? (*hehehe.. macam saya jer tuh, tapi kat area sini nih ada Tesco jer...tak ghairah langsung nak shopping!Hahhaha*), Nak anak aku bergaul, berkawan, bersosial, atau nak aku pandai ABC,!123? Nak anak aku pandai baca cepat2..atau APA?" Tanya pada diri sendiri TUJUAN SEBENAR kita hantar anak ke kindy @ Playschool. Biar kita jelas dengan diri sendiri tujuan kita htr anak ke kindy @ Playschool dan KITA PASTIKAN OBJEKTIF kita tercapai. Setiap orang ada tujuan dan matlamat masing-masing mengapa mereka buat keputusan untuk hantar anak ke kindy di awal usia kan? Kindy maksud saya di sini, bukan setakat menjaga anak tanpa ada program untuk mereka yer. Kindy yang saya maksudkan di sini adalah satu program khusus yang disediakan oleh pihak Kindy @ Playskool untuk anak anda meneroka persekitaran mereka seawal 2-4 tahun. Cthnya, OBJEKTIF dan MATLAMAT saya masukkan Qarissa ke Kindy adalah untuk dia belajar bergaul dan berinteraksi dengan rakan-rakan sebaya, berdikari, tidak takut jika saya tiada, skill motor halusnya dapat dikukuhkan dengan pelbagai aktiviti yang bakal dilakukan bersama kawan-kawan, dia dapat melihat suasana yang berbeza dan belajar sesuatu yang baru. Alhamdulillah, saya dapat mencapai hampir kesemua matlamat yang saya inginkan semasa saya menulis entry ini, kecuali dari segi motor halus, ia masih dalam peringkat latihan lagi, sudah nampak perkembangan yg sgt positif tetapi masih harus diasah, dalam tempoh 3 bulan Qarissa ke kindy sejak November lalu, saya cukup puas hati dengan perkembangannya.

Adik-beradik yg sangat suka berpeluk sampai Teacher pun perasan! Hehehe. Nanti sempat saya buat entry pasal kasih-sayang yg saya tanamkan antara Qarissa & Zayra ni yer. 

Ok, sekarang saya nak tanya, anda perasan tak saya takder sentuh pun pasal ABC, 123 atau senang cakap  penekanan tentang "belajar" lah ..Kenapa? Anda nak kata sbb Q dah pandai baca, sebab tuh saya tak kisah? Hehehe..silap tuh, mungkin betul Q pandai baca bahasa Inggeris, tetapi bahasa Melayunya tidak sebaik bahasa Inggerisnya, masih terlalu banyak yg Q perlu pelajari dalam semua aspek pada pendapat saya, tapi kenapa saya tidak tekankan perkara itu buat masa ini? Kerana, pada masa saya masukkan Qarissa dulu, MATLAMAT UTAMA saya adalah perkara-perkara di atas. Bagaimana saya nak pastikan ianya tercapai?? Jawapannya - ANAK SAYA MESTI SUKA PERGI SEKOLAH DULU!!!  Tu yang paling penting. Yang lain tolak tepi. Cuba anda fikirkan, kalau anak anda tak suka pergi sekolah, bolehkah semuanya tercapai? Ia sangat mustahil. Perkara paling mudah - bersosial dgn kawan-kawan pun tak kan tercapai, apatah lagi belajar subjek2 tertentu! Anak menangis-nangis non-stop, takmau bangun pagi, nak mandikan dia macam nak berperang, bila suruh mandi macam kena pukul dan macam-macam yang berlaku setiap pagi. Bila sampai sekolah, keep on menangis, tak peduli kawan-kawan dan asyik nak balik jer. Sebab tuh kita kena kena "pelan-pelan kayuh" Mommy, step by step orang kata. Kerana saya percaya dengan apa yang  saya buat inilah, saya hantar Q awal 2 bulan. Untuk apa? Takkan saja nak habiskan duit RM 300 sebulan sia2 jer kan? Dah lah akhir tahun, bukan belajar sgt pun, semua dah eksaited nak cuti (*nasib baik skolah tuh takder cuti*), tp saya htr juga. Sebab saya nak Q sukakan sekolah, bila dia dah suka ke sekolah, Insya Allah matlamat dan objektif yang lain akan tercapai dengan mudah. Sebab tuh saya tak begitu kisah Q nak masuk kelas dan sama2 buat aktiviti dengan kawan-kawan lain atau tidak dalam tempoh 2 bulan lepas. Saya beritahu cikgunya - Yang penting sekarang, dia suka ke sekolah, itu yg paling penting. Saya bg Q tempoh 2 bulan sahaja, untuk dia menyesuaikan diri dengan sekolah barunya, bermula tahun ini, barulah saya mahu cikgunya fokus pada matlamat-matlamat saya yang masih belum tercapai. Kenapa saya cakap begini? Kerana saya tidak mahu Mommy-Mommy semua pressure memikirkan anak yang tidak suka ke sekolah. Hati pun tak tenteram samada di rumah atau di tempat kerja kan? Sebab matlamat dan objektif anda jauh ke hadapan, nafsu kita nih besar sgt sedangkan perkara yang asas pun anak kita belum lepas lagi. Sebab tu saya kata "step by step". Bila anak dah suka ke sekolah, matlamat pertama kita dah tercapai kan? Sekarang kita pergi ke fasa kedua. Matlamat seterusnya. Macam saya, saya nak kukuhkan motor halus Qarissa. Jadi, saya bgtau Teacher & Prinsipal Qarissa apa matlamat saya dan saya harap mereka boleh fokus perkara itu pada Qarissa. Dalam masa yang sama, saya nak dia bercampur dengan rakan sebaya, masuk kelas dan bermain dalam kumpulan. Baru-baru ni, Teacher Q bg feedback, kata yang Q masih suka join kelas Zayra, kelas 2-4 tahun, dia takmo sgt join kelas 4-6 tahun, tapi bila dia rasa dia nak join, dia akan join tanpa dipaksa. Alhamdulillah, kindy Q juga kan berasaskan Montessori, jadi mereka memang berpegang pada falsafah Montessori itu sendiri. Again, saya tak kisah sgt kelas mana dia suka masuk, janji both class ada kukuhkan her fine motor skills. Sebab itu matlamat saya sekarang. Dan memang pun both class ada buat aktiviti itu mengikut tahap kemampuan anak-anak. Dan, dah dua hari kebelakangan ini, Teacher Zayra bgtau saya, Q dah mula nak masuk kelas yang 4-6 tahun dan bergaul dengan rakan-rakan yg sama umur dan lebih tua darinya. Sudah tentu saya gembira kerana saya tahu, ada few advantages jika Q join rakan-rakan sebaya. Matlamat saya iaitu komunikasi antara rakan-rakan sebaya akan berlaku. Sudah tentu rakan-rakan dlm usia 4-6 tahun becok dan fasih bercakap berbanding rakan-rakan di kelas 2-4 tahun, jadi saya tahu Q akan dapat skill tersebut. Begitulah saya, akan terus mencipta matlamat dan objektif baru yang "rasional" dan "boleh di capai" apabila anak saya sudah berjaya mencapai matlamat yang saya letakkan sebelumnya. Saya tidak mahu menekan diri saya dan diri anak saya dengan meletakkan matlamat yang bukan-bukan, yang terlalu jauh untuk digapai apabila matlamat yang mudah pun masih belum tercapai. Hati saya akan lebih tenang, anak saya akan lebih gembira ke sekolah dan matlamat saya tercapai. Seronok kan? Masalah yang saya lihat sekarang, mungkin kebanyakan para ibu bapa meletakkan satu matlamat yang terlalu sukar digapai oleh anak semuda 2 tahun - 4 tahun. Bila matlamat itu tidak tercapai, mereka menyalahkan cikgu dan sekolah. Mereka pressure. Bila pressure, tanpa sedar, mereka bg pressure tuh pada anak. Anak dapat rasa kita pressure mereka walaupun kita tak tunjuk. Bila anak dah 5-6 tahun, dah pandai bercakap dgn fasih dan pandai memberontak, tak mau ke sekolah, kita bertambah pressure. Sebab dari mula lagi kita dah silap dalam meletakkan matlamat kita. That is why saya bebel panjang2, terangkan pasal matlamat dan objektif nih, khas untuk ibu bapa yang bercadang nak htr anak ke kindy @ Playskool. Dari bebelan dan penerangan saya yang panjang ini, saya harap anda dapat memahami kenapa saya tidak setuju bila ada pendapat yang mengatakan, "Buat apa nak pressure anak htr sekolah awal-awal? Kesian anak kecik2 dah kena belajar ..bla...blaaa..bla!". Pendapat peribadi saya, mungkin mereka belum faham maksud ECE dalam erti kata sebenar. Mungkin pemahaman mereka tentang "belajar" itu adalah setakat ABC, 123, tambah, tolak, darab, bahagi. Oh ...jangan sempitkan fikiran kita dengan istilah "belajar" itu. Kita semua, yang dah tua berkedut nih pun masih belajar perkara baru setiap hari bukan? Betul tak? Saya tidak pernah pressure anak-anak saya untuk belajar. Kerana pada saya, istilah belajar di usia bayi dan kanak-kanak tidak wujud, yang ada dalam diari hidup saya adalah istilah BERMAIN. Apa yang saya MAIN? Yer, apa yang saya MAIN adalah apa yang orang lain tgk sebagai BELAJAR. Hehehehe...tetapi apabila pendekatan yang digunakan adalah sesuatu yang menyeronokkan, percayalah, anak kita LANGSUNG TAK TAHU dia tengah belajar!. Tu yang si Q boleh pandai baca tuh! Dia tak rasa pun saya ajar dia baca, dia ingat saya MAIN ngan dia! Heheheheh..:) Orang luar jer yang ingat saya MENGAJAR anak saya ..kan? Kan? Kan? Hehhehe.. Nak tau lebih lanjut kena datang Seminar nih, dah berjela saya explain, tips tak bagi lagi kan? Perasan tak? Wakakakakaka..Adergh lah Watieeee... *sebab tuh lah aku suka cakap dari menulis oiii..lagi cepat cakap, 2 minit dapat cakap banyaaaakkkkk sgt!* Dah dah dah ...meh saya bg tips, kang sampai esok aku membebel tak habis2 macam Chef Wan! Hehheheh*


Kenangan lalu..Bam bam kan Zayra time nih? Dari kecil saya ajar mereka berpeluk! Tu yg sampai besar pun mereka sentiasa berpeluk!

Ok, antara tips yang ingin saya kongsikan untuk menanam rasa cinta pada sekolah terhadap my both Q's adalah : 

  • Setiap hari sejak mula Qarissa masuk sekolah, sampailah Zayra pulak masuk, saya dengan gigihnya bgtau anak saya, terangkan pada dia, SEBELUM PERGI KELAS satu hari entah berapa kali saya tak ingat sebab banyak kali sangat saya duk ulang-ulang ayat standard yang sama iaitu: - "QARISSA & ZAYRA, MOMMY WILL SEND YOU TO SCHOOL, YOU STAY IN SCHOOL, PLAY WITH YOUR FRIEND- KHADIJAH, ALIA, ARISSA, PLAY WITH TEACHER AZURA, TEACHER SYAZNI, TEACHER HADIRA, THEN MOMMY WILL PICK UP UP OK?? KAKAK TAKMO NANGIS OK, MOMMY WILL DEFINATELY PICK YOU UP OK SAYANG???" Nampak tak tulisan biru yang saya tulis tuh? Kat mana saya letak tulisan biru tuh? Kat akhir perbualan saya kan? Sebabnya? Sebab saya nak ayat tuh masuk dalam otak anak-anak saya, yang SAYA AKAN AMBIL MEREKA KEMBALI! Mereka TAKKAN di tinggalkan keseorangan sampai bila-bila, saya PASTI akan ambil mereka bila tiba masanya. Anda juga boleh cuba lakukan perkara yang sama. Tingkatkan keyakinan dan kepercayaan anak anda terhadap diri anda, yang anda tidak akan tinggalkan dia seorang diri di sekolah. Anda akan ambil dia semula. Kalau kes-kes yang van amik atau bas skolah amik, bgtau benda yg sama, cuma tukarkan ayat. Bgtau anak, yang Makcik Bedah (nama samaran) akan bawak dia balik ke rumah Pengasuh, Makcik Joyah (juga nama samaran) bila tiba masanya. Dan kemudian, anda pula akan amik mereka dari rumah Makcik Joyah. Ulang sekerap mungkin setiap hari tanpa gagal!
  • Bila sampai sekolah, lepas saya htr di masuk ke kelas, saya akan blah slumber buat Taliban Style, berlakon sikit macam tak heran langsung (especially masa awal2 lah, skang dorang dah tak kesah pun saya blah, kengkadang jer nangis ngada-ngada), bgtau yang saya nak pergi kerja. Saya kata, "OK QARISSA, MOMMY IS GOING TO WORK. U STAY IN CLASS YA, MOMMY WILL PICK U UP LATER!". Pastu saya pun jalan dengan takder perasaannya, masuk kereta terus blah! *walaupun dalam hati masa awal2 tuh Allah jer tahu .. hehehhe*  Nampak tak ayat terakhir sekali lagi? Again..saya gunakan perkataan yang sama sebab saya nak instill dalam minda anak saya yang saya akan datang kembali. Apa yang jadi lepas tuh, Teacher akan handle. Kita berdoa dan percaya yang Teacher akan buat sehabis baik untuk anak kita, Insya Allah. 
  • Bila tiba masanya untuk saya ambil anak, sampai sahaja di sekolah anak saya, saya akan dengan muka penuh excited dan teruja, dan penuh dengan rindu dendam,*sila bayangkan muka rindu dendam*, akan mencari anak-anak saya sambil mendepakan tangan bersedia untuk memeluk mereka, dan bila sahaja saya peluk mereka, saya akan kata, "HI SAYANG ..I'M COMING TO PICK YOU UP!! KAN MOMMY DAH KATA MOMMY WILL COME & PICK U UP?? SEE, I COME TO PICK YOU UP NOW!!". Nampak berapa kali saya ulang? Kenapa nak ulang banyak-banyak kali? Sebab saya nak anak saya percaya pada saya. Pagi tadi kan saya dah janji nak amik dia, sekarang saya tunaikan janji saya. Saya nak dia faham yang saya pasti akan amik dia kembali. Saya lakukan 3 langkah ini setiap hari tanpa jemu, seolah-olah mantra saya dan saya lihat ia sangat-sangat berkesan. Qarissa percaya pada saya, yang saya akan ambil dia, pasti akan ambil dia, jadi dia dah tak takut lagi. Walaupun saya ambil lambat setengah jam atau lebih, dia tak kisah, kerana dia tahu saya akan datang untuk ambil dia dan Zayra. Sampai ada ketika, bila Daddy yang ambil kelmarin, anak-anak bising bertanyakan mana Mommy mereka. Hehehe.. sweet sgt bila dgr..:) Bagi mereka yang kesnya berbeza, seperti htr anak guna van atau bas skolah, anda juga boleh gunakan ayat yang sama, cuma ubahsuai sedikit. Bila dah sampai rumah Pengasuh after balik kerja, cepat2 depakan tangan, buat muka rindu dendam, peluk anak dan terus kata, "HI SAYANG, YOU COME BACK FROM SKOOL ALREADY!! KAN MOMMY DAH KATA, NANTI AFTER SKOOL, MAKCIK BEDAH HTR KAKAK KAT RUMAH MAKCIK JOYAH AFTER SKOOL, THEN AFTER MOMMY BALIK KERJA, MOMMY WILL COME & PICK U UP. SEE?? NOW MOMMY DATANG NAK AMIK KAKAK LAH NIH....". Lebih kurang gitulah ayat yang anda semua boleh buat. :) Yang penting, anak anda percaya yang anda akan amik dia kembali walau di mana pun dia berada. 
Kenangan lama juga...Dah macam kembar SIAM erk? Haahhaa...bersimpang siur kaki masing2. Janji dapat rasa antara satu sama lain!Ahaks!
  • Ambil tahu NAMA KAWAN-KAWAN SEKOLAH ANAK ANDA BESERTA CIKGUNYA SEKALI! Mesti jadi kepoh sikit, kalau tak tahu, tanya Teacher dia sapa nama kawan baru anak anda. Lepas tuh HAFAL! Perasan tak, kat point pertama, saya sebut nama kawan2 Q's dan Teacher2 nya sekali? Tuh suma kawan tahun lepas, kawan tahun nih dah bertambah, macam Naufal, Amnina dan Amnani. Macam Qarissa, dulu kawan dia tak ramai, tahun nih ramai sikit, jadi saya memang tanya sapa nama anak-anak tu semua di awal bulan Januari tu. Dan, setiap kali berada di rumah, ketika bermain, ketika dalam kereta, atau ketika di mana-mana sahaja, saya akan ulang-ulang nama kawan-kawan dan Teacher Qarissa. Apa sahaja yg saya lakukan, saya akan kaitkan kawan-kawan Q's dalam "cerita" saya. Cthnya, ketika main lacing bead, saya tanya Qarissa, "Kakak, do you play this with Khadijah ini School? Khadijah pandai main tak? Do you like Khadijah?" dan macam-macam lagi lah yang saya tanya pasal kawan-kawan dia.  Begitu juga yang saya lakukan dengan Zayra. Baik kawan, baik Teacher. Memang saya akan sentiasa ulang dan reka ayat2 saya berkisarkan fugura-figura ini. Walaupun pada hari cuti. Kerana apa? Kerana saya nak anak-anak saya ingat kawan-kawan dan cikgu-cikgu sekolah dia. Ingat keseronokan mereka bermain di sekolah bersama-sama, gelak bersama, ketawa bersama, makan bersama, selsema bersama, hingus sememeh pun sama-sama! Hahahaha..Saya dapati cara saya itu sangat berkesan untuk mengembalikan memori anak saya untuk cintakan sekolah. Bila hari cuti, saya bgtau yang hari ni cuti, tak jumpa Khadijah, tak jumpa Teacher Syazni, nanti on Monday kita jumpa lagi. Yang paling saya bangga, cikgu Qarissa juga perasan yang Qarissa dan Zayra saling menyanyi antara satu sama lain dan saling berpeluk.Sikit-sikit peluk, sikit-sikit peluk. Hehehe..Bukan hanya mereka berdua, rasa sayang itu juga dikongsi dengan rakan-rakan. Qarissa sayang sungguh dengan Khadijah! Dia rapat dengan Khadijah sejak Zayra belum masuk lagi dan walaupun dah ada Zayra, Q masih lagi suka dan sayangkan Khadijah bila dia disekolah. Nama Khadijah yang dia sebut dulu bila sampai sekolah. Bila saya ulang2 cerita pasal kawan-kawan dan cikgu-cikgu sekolah, time cuti atau on weekdays, anak saya akan teruja. Saya rasa teknik ini juga boleh diamalkan oleh Mommy-Mommy semua. jadi, anak anda sentiasa ingat perkara-perkara indah yg berlaku disekolah. 
  • Kalau boleh, amiklah tahu permainan atau buku apa yang digunakan di kindy anak anda. Kemudian, beli 1 @ 2 permainan yang sama dan letak di rumah anda. Bila bermain dengan anak di rumah, ingatkan mereka yang permainan tersebut @ buku yang mereka sedang lihat tuh, ada juga di sekolah. Katakan pada anak, kalau mereka nak lebih banyak lagi mainan atau buku, mereka kena pergi sekolah, lagi best sebab boleh main dengan kawan-kawan. then, kita createlah story-story yang indah-indah pasal sekolah. :) Mesti anak happy bila bayangkan. Macam cth, kindy Q pun gunakan Buku Ants On The  Apple. And of course Montressori Apparatus. Jadi, bila saya nyanyi lagu Ants On The Apple ataupun main mainan Montessori dia, saya akan ingatkan dia pasal sekolah. Walaupun kat Playgroup saya juga gunakan lagu dan buku yang sama untuk Ants On The Apple, tapi saya tetap cakap, Teacher Syazni ajar huruf apa today? Then saya nyanyi sama-sama. Sebab saya nak dia dapat input yang di belajar tuh disekolah, dan dia seronok untuk pergi lagi. 
  • Setiap kali sebelum naik kereta, masa saya amik anak-anak saya tuh dari sekolah tu, selalunya Khadijah & Naufal akan stay sampai petang. Yang lain selalunya dah balik dah, sebab kengkadang saya datang lewat sikit, so semua dah balik. Mana yang tinggal tuh, saya akan suruh my Q's say Bye-Bye to them dan salam. Sebut nama dorang like, "Bye-Bye Khadijah, Bye-Bye Naufal!! Bye-bye Teacher" sampailaahhhh...kereta saya keluar dari perkarangan sekolah! Kadang-kadang sampai kat Guard pun si Q masih cakap lagi pasal kawan-kawan dia. kengkadang dia cakap, "No more Aunty Syaz!!" dan saya pula sambung, "Yess..no more Aunty Syaz, but tomorrow, its school time, Kakak jumpa lagi Aunty Syaz!" Sebanyak mungkin saya cuba instillkan rasa dekat pada sekolah di hati anak-anak saya supaya mereka suka ke sekolahSebab tuh apa saha yang saya cakap dan lakukan, saya relatekan kembali dengan sekolah. :) Sama jugalah ketika sampai ke sekolah, saya memang akan cakap, "Alhamdulillah, kita dah sampai! Qarissa! Zayra! Look!!! Khadijah is waiting for youuu!" dengan suara teruja dan penuh excited! Qarissa dan Zayra pun jadi excited sama. Hehehhe.. Kena pandai berlakon sikit beb .. *padahal kengkadang Khadijah takder pun depan pintu tuh! Hahahha*. 
Itulah antara perkara-perkara yang saya lakukan setiap hari, dari bulan November 2011 sampailah sekarang! Walaupun anak-anak saya dah okay, suka sekolah, tapi saya tetap meneruskan perkara-perkara di atas tanpa jemu. Alhamdulillah, setakat nih, memang tiada masalah untuk anak-anak saya bangun pagi, cuma kadang-kadang, datang mengada-ngada Qarissa atau Zayra, mulut jer cakap takmo School, tapi bila saya cakap, "Oklah, if you dont want to go, you sleep ok! Mommy nak hantar adik/kakak gi skool!" Pastu saya blah slumber. Kelam-kabut lah dorang bangun walaupun merengek. Hahahhaa.. Pernah juga terjadi keadaan di mana Q mengada-ngada takmo mandi, tapi nak gi skool, pampers kemain kuyup, dia buat perangai, kejap nak Ipad, kejap nak susu, hadoi makk ..memang geram sungguh saya! Hambek ko... kenalah Taliban Style, mandi dengan baju-baju, dengan pampers-pampers skali. Melalak-lalak dia nangis! Hehehhe..kesian gak tgk tapi kena tegas lah jugak, kalau tak, tak jadi orang anak kita kang! Bila dah siap, naik keta, elok jer perangai sampai sekolah. Sabar jer kan?? Then, bila balik umah, saya ingatkan dia, jangan buat perangai macam pagi tadi for tomorrow's school time, Mommy tak suka, Allah tak suka,nanti Allah tak sayang. Alhamdulillah, Qarissa faham nampaknya. Dia tak buat lagi dah perangai camtu. Kalau lenkali dia buat lagi, tak tahulah saya., Taliban Style lagi ah nampaknya. Heheheh..Memang tu lah warna warni hidup saya skang. Kengkadang saya pulak yang malas bangun pagi. Hehehhe.. Tu yg selalu terlajak htr lambat tuh. Ahaks! 

Saya harap dengan perkongsian kali ini, anda akan dapat sedikit panduan yang dapat anda aplikasikan terus kepada anak anda. Insya Allah mungkin ia dapat membantu sedikit sebanyak dalam memberikan rasa seronok dan rasa teruja anak anda pada sekolah :) Setelah anda aplikasikannya, bolehlah anda kongsi dengan saya apakah outcomenya nanti yer! Bagi sesiapa yang ada idea dan tips cara dan kaedah bagaimana anda menanamkan rasa minat dan suka anak anda ke sekolah, mungkin boleh kongsikannya di sini. :) Sharing is caring kan..? Until then, jumpa lagi di entry akan datang, Insya Allah ...

post signature
post signature

Friday, December 2, 2011

Pengakuan Saya: Akulah Yang "Mencacatkan" Anakku!


Anak ini anak yang bertuah. Anak yang mengajar aku erti satu ketabahan, erti satu kesabaran, erti satu kekuasaan, erti satu harapan. Melalui anak yang dikurniakan Allah SWT ini, aku belajar sesuatu yang mungkin tidak pernah aku kisah selama ini, yang mungkin aku alpa selama ini. Jika tiada anak ini, mungkin aku akan terus melayan anak-anakku seperti mana aku melayan anak sulungku dahulu. Mungkin aku tidak akan berubah, takkan pernah berubah! Aku akan terus mengikut arus semasa dalam membesarkan anak, yang aku rasakan itulah cara sebaiknya dalam proses mendidik dan membesarkan mereka.


Gambar terkini Quzayra yg saya ambil semalam. Dah besar anak dara saya kan? :) Macam DORA!

Kerana terlalu inginkan Zayra ku berdikari dan tidak malu dengan keadaan tangannya, sejak lahir lagi, aku sudah menanamkan sifat berdikari dalam dirinya. Mungkin nampak kejam, aku akui memang hatiku "kering" dalam proses membesarkan Zayra. Tiada istilah "kesian" bila dia jatuh, tergolek atau sukar untuk mengimbangi badannya ketika merangkak dulu. Jika ada pun perasaan itu, cepat2 aku buangkan dari dalam lubuk hati dan apa yang terkeluar cumalah, "Its ok Zayra, I know u can do it! Come baby! Dont cry!" dengan muka selamba tanpa terkocoh-kacah membantunya menstabilkan diri, seolah-olah tiada perasaan kasihan sedikit pun! I call it "Taliban Style". Dan, apabila aku melakukannya hari demi hari, ternyata satu tembok kekebalan yg kukuh semakin menebal di hati ini, sehingga aku rasa seolah-olah Zayra ini tiada langsung kekurangannya. Sampai satu tahap, walaupun aku rasa sesuatu perkara itu mustahil untuk Zayra lakukan dengan kekurangan yang ada pada tangannya, aku tetap membiarkan sahaja kerana ingin melihat bagaimana Zayra "menyelesaikan masalah itu". Yer, dengan hati kering, tanpa perasaan kasihan atau cuba membantu! 

Seboleh-boleh dia mahu makan sendiri, tidak mahu saya memegang sudunya!

Semuanya aku lakukan kerana aku tidak mahu Zayra merasa "kasihan" pada diri sendiri, mengharap pertolongan orang atau merasa rendah diri. Yer, betul, dia anak perempuan, yang akan membesar menjadi seorang remaja dan wanita. Tangan kanan adalah tangan yang besar maknanya terutama dalam masyarakat Melayu yang penuh dengan adab sopan dan tatasusila. Mungkin sekarang Zayra masih tidak mengerti akan kekurangan tangannya itu, akan tiba satu masa dia akan bertanya mengapa dan kenapa ianya berlaku terhadap dirinya, mengapa tangannya berbeza dengan kakaknya dan orang lain, dan aku harap, pada saat itu, aku akan bersedia menjawab segala persoalan anakku. Walaupun dengan deraian air mata, aku akan menjawap soalan itu dengan penuh kasih sayang serta motivasi untuknya meneruskan kehidupan harian tanpa rasa malu dan rendah diri. 

Aku dapat rasakan yang "Taliban Style" yang aku tanamkan dalam hatiku secara perlahan-lahan telah pun meresap masuk dalam hati Zayra juga. Dalam tempoh 19 bulan hidupnya, sehingga entry ini ditulis, Zayra sememangnya penuh dengan kejutan. Tidak malu aku katakan, dalam sesetengah perkara, Zayra sememangnya lebih advance dari kakaknya Qarissa, yang membuatkan aku terfikir satu perkara - "Adakah kerana cara layanan aku yang berbeza untuk kedua-dua anakku membuatkan Zayra menjadi seperti yang aku lihat sekarang? " Sangat berdikari, tidak mahu dibantu dan mahu melakukan semuanya sendiri selagi mampu. Ia cuma mengambil masa 1 tahun untuk aku lihat perbezaan yang sangat nyata terhadap kedua-dua anakku dari segi "kemandirian", yang menyebabkan aku duduk termenung memikirkan adakah ini kerana cara asuhan yang berbeza? Dan, dengan hati yang berat, aku terpaksa mengakui, sememangnya cara asuhan yang berbeza itulah yang membuatkan aku dapat melihat 2 karakter yg berbeza dalam diri anak-anakku. Ya! Aku..akulah yang membentuk siapa anak2 ku dalam tempoh 3 tahun dan 1 tahun ini. Kalau ada orang yg harus dipersalahkan, maka akulah orang itu! 

Dengan tangan kiri inilah, segala-galanya dia lakukan sendirian. Walaupun susah, walaupun payah, Zayra tidak pernah mengalah!

Aku bersyukur kerana menyedarinya dalam tempoh awal kehidupan mereka dan masih belum terlambat untuk aku mengubah situasi ini. Kerana itu, aku seharusnya bersyukur dikurniakan Zayra, kerana tanpa Zayra, mungkin aku akan masih bersikap seperti dulu - Terlalu memanjakan, Terlalu sayang, Terlalu takut, Terlalu berjaga-jaga dan Terlalu melindungi hingga semuanya harus di kawal, semuanya tak boleh, dan hampir kesemuanya aku akan cuba lakukan untuk Qarissa. Itu lah aku sejak kelahiran Qarissa! Aku JARANG SEKALI MEMBERIKAN PELUANG pada Qarissa untuk melakukan apa-apa aktiviti dengan sendiri walaupun dia boleh melakukannya. Sesiapa yang pernah mengikuti kisah hidupku & anak-anak pasti pernah membaca entry yang aku tulis, meluahkan rasa risau dalam proses pembesaran Qarissa satu ketika dulu. Bagaimana kami suami isteri terlalu "over-protective" dan terlalu berjaga-jaga dalam semua segi demi memastikan kondisi Qarissa di tahap yang baik. Sungguh tidak aku sangka, proses membesarkan Zayra dengan "Taliban Style" telah membuka satu lembaran baru dan seterusnya menyedarkan aku yang aku seharusnya melayan Qarissa dengan cara yang sama dan bukan dengan cara yang aku lakukan selama ini! Terima kasih Zayra Sayang, kalau tiada Zayra, atau jika Zayra lahir dengan normal tanpa ada kekurangan di tangan kanan itu, mungkin Mommy masih lagi melayan kamu dan kakak seperti mana yang Mommy lakukan sebelum ini. Mommy tak malu mengaku yang Mommy "sedikit silap" kerana tidak memberikan kakak Qarissa peluang yang sama seperti yang Mommy lakukan pada kamu. 

Ketika melihat perbezaan karakter pada kedua-dua anak saya, saya bermonolog dengan diri sendiri. Satu persoalan yang saya tanyakan pada diri saya, yang menyebabkan saya tersentak seterusnya rasa amat bersalah pada Qarissa, dan dengan serta merta saya berazam untuk mengubah keadaan ini secepat mungkin- "Watie, mengapa kau melayan Qarissa seperti dia CACAT sedangkan kau melayan Quzayra seperti dia anak yang NORMAL SERBA SERBI?". Ya Allah!! Sungguh saya sendiri terkejut  dan terpana dengan persoalan yang saya tanyakan pada diri sendiri itu kerana saya sememangnya melakukan perkara tersebut!! Saya melayan Qarissa seolah-olah dia tiada tangan!:- Saya @ Nor (maid saya dahulu) suapkan dia makan walaupun dia boleh makan sendiri sebab saya takut nasi jatuh & bersepah, saya rasa dia tidak pandai pegang sudu, saya kemaskan mainannya walaupun dia boleh kemas sendiri dengan bantuan saya, saya tak bagi dia pegang pensel warna selalu kerana saya takut ianya tajam dan akan tercucuk pada mata anak kesayangan saya, saya tak bagi dia marker kerana saya takut dia masuk mulut, saya pastikan maid saya ikut Qarissa ke mana sahaja jika kami keluar shopping dan pastikan dia tidak jatuh sebab saya takut kuman akan mudah hinggap di tubuh badan Qarissa, saya tidak suruh dia bukak seluar @ bajunya sendiri sebab saya rasa dia tak pandai lagi, saya pakaikan kasutnya setiap kali kami keluar tanpa sedikitpun meminta dia cuba belajar memakainya sendiri sebab saya takut kotoran di kasut tersebut melekat di tangannya malah banyak lagi yang saya sekat hanya kerana saya takut sesuatu yang tidak baik berlaku pada anak kesayangan saya! Teruknya saya sebab memandang rendah pada kebolehan anak sendiri! Takutnya saya sehingga tanpa saya sedar, saya sebenarnya telah menyekat anak saya dari meneroka persekitarannya! Tapi kenapa dengan Zayra semuanya boleh? Semuanya ok? Adakah kerana Zayra ada kekurangan @ dalam bahasa mudah - CACAT - yang menyebabkan saya cuba "menormalkan" anak saya? Kenapa saya bagi peluang itu pada Zayra dan tidak pada Qarissa? Ya Allah! Sungguh saya rasa bersalah bila memikirkan yang selama ini, saya berlaku tidak adil pada Qarissa. Tanpa saya sedari sayalah sebenarnya orang yang bertanggungjawab "MENCACATKAN" anak saya QARISSA yang kelahirannya normal! Qarissa anak yg sangat bijak malah membanggakan saya sekeluarga dengan kebolehannya membaca di awal usia kerana SAYA MEMBERIKAN PELUANG itu padanya, tetapi tanpa saya sedari, SAYA SENDIRI YANG MENUTUP PELUANGNYA dari segi yang lain pula. Saya sangat bersyukur kerana saya cepat sedar dan masih tidak terlambat untuk saya mengubah keadaan ini. Bukan itu sahaja, saya juga bersyukur kerana saya boleh memberikan dan menceritakan pengalaman ini kepada anda semua untuk dijadikan pengajaran dan iktibar. 

Zayra akan menggelengkan kepala bila sayu mahu memegang sudu itu, saya ingatkan dia tidak mahu makan, rupanya dia tidak mahu saya bantu! Dia mahu pegang sendiri!

Menyesal? Tidak ada gunanya saya menyesal. Saya akan lebih menyesal jika saya tidak melakukan apa-apa untuk memperbaiki keadaan, ego dan tidak mahu mengakui kelemahan dan kekurangan diri saya sebagai insan biasa yang juga ada salah dan silap. Sekurang-kurangnya saya cepat sedar dan kemudian berusaha memperbaiki keadaan. Saya masih belum terlambat dan Alhamdulillah, Qarissa dapat menerima perubahan itu walaupun agak memberontak pada mulanya. Siapa yang tidak marah jika selama ini dilayan bagaikan Puteri Kayangan, dan apabila sudah mula pandai demand, sudah biasa berada dalam kesenangan, secara tiba-tiba semua keistimewaan itu ditarik semula? Saya bersyukur kerana Qarissa dapat menerima perubahan itu dengan positif malah lebih gembira sekarang. Tiada apa yang lebih menggembirakan saya bila anak kesayangan saya sudah pandai berdikari. Sudah pandai memakai dan membuka kasut sendiri dan bukan itu sahaja, mengambil kasut tersebut dan berkata pada dirinya sendiri, "Put on the rack!" sambil meletakkannya di rak kasut. Dengan aplikasi Montessori yang saya lakukan di rumah, saya dapat lihat kesannya dalam tempoh waktu yang sekejap. Kerana itu, saya sangat menghargai kaedah Montessori. Ia memberikan satu sentimental value pada saya. 

Saya sering memandang sesuatu yang berlaku itu secara positif, dan cuba menyampaikan pada pembaca saya juga secara positif. Saya tidak menyalahkan diri saya 100% kerana sememangnya pengalaman mendewasakan kita. Pertama kali menjadi ibu, saya tiada pengalaman, tiada cara yang benar-benar berkesan dalam mendidik anak mengikut acuan sebenar. Malah, buku yang terlaris dan terhebat juga pun belum tentu mampu memberikan kita panduan yang terbaik dalam mendidik anak. Kita dan anak bukan robot, yang apabila ditekan suisnya, akan mengikut segala apa yang kita inginkan. Sememangnya guru yang terbaik adalah pengalaman kita sendiri dan kesediaan kita UNTUK BERUBAH dan MENCUBA TEKNIK- TEKNIK yang kita rasakan berkesan dari masa ke semasa. Saya rasa bertuah kerana melalui pengalaman hebat ini, yang memberi pengajaran yang besar pada saya, yang kemudiannya dapat saya gunakan untuk sama-sama berkongsi dengan anda semua terutama pada ibu-ibu muda yang pertama kali menjadi ibu. 

Saya masih ingat, betapa rakan-rakan yang yang pertama kali melihat Zayra memegang cawan kaca satu ketika dahulu, ketika saya makan malam di Chili's, kagum sungguh dengan kebolehan Zayra mengguna kedua-dua tangannya. :) 

Nasihat ikhlas  saya, berilah PELUANG itu kepada anak anda. Jangan sekat penerokaan mereka hanya kerana anda MALAS INGIN MENGEMAS, anda rasa BELUM SAMPAI MASANYA LAGI, anda TIDAK SABAR MENUNGGU, anda TIDAK SANGGUP MENDENGAR JERITAN & TANTRUM mereka, anda TERLALU OVER PROTECTIVE dan 1001 ALASAN yang menyebabkan anak anda tidak dapat meneroka persekitaran mereka sehabis baik. Saya sering juga berborak dengan para ibu bapa yang datang ke kelas Playgroup, menceritakan kerenah anak masing-masing dan saya dapati hampir kesemuanya mempunyai jalan cerita yang sama. Alasan-alasan di atas seringkali diguna pakai dalam membesar dan mendidik anak. Saya sudah melaluinya, terus terang saya katakan, - UBAHLAH KEADAAN INI jika anda mahu melihat yang TERBAIK dalam diri anak anda. Contoh mudah: Ramai ibu bapa malu bila anak buat perangai di shopping complex, berguling-guling di lantai bila tidak dapat apa yang mereka inginkan. Akibat malu dan tidak mahu mendengar jeritan anak, cepat sahaja Mommy @ Daddy memenuhi permintaan anak asalkan mereka diam, terutamanya 1st time parents. Betul tak?? Tanpa anda sedari, anda yang memberikan PELUANG dan JALAN untuk anak "menguasai" anda. Percayalah, mereka akan selalu sahaja melakukan perkara itu lagi & lagi setiap kali kehendak mereka tidak dipenuhi kerana "cara itu berjaya!". Siapa yang turut sama-sama "menjayakan" cara tersebut kalau bukan anda??

Sama juga untuk kes-kes anak tidak mahu @ lambat bercakap, atau cepat marah bila kehendak mereka tidak dipenuhi. Keep on throwing things atau menjerit-jerit dan menangis-nangis bila sahaja mereka tidak puas hati. Saya faham, sebagai ibu, kita cepat faham apa yang anak kita mahukan. Hanya dengan mimik muka dan gestures sahaja, anda sudah faham apa yang anak inginkan. Anak kita tidak perlu bersusah payah memberitahu kita apa yang mereka inginkan kerana tanpa memberitahu kita sekalipun, kita tetap akan faham, betul tak? Jadi, untuk apa mereka bercakap @ bersusah payah mengeluarkan suara kalau "tanpa suara" sekalipun, mereka boleh dapat apa yang mereka inginkan? Inilah PELAJARAN berharga yang saya belajar dari anak saya Qarissa. Saya akui, saya kasihan juga dengannya kerana "she learned it the hard way". Selepas dimanjakan begitu lama, saya tiba-tiba menjadi seorang ibu yang tiada belas kasihan, tiada perasaan dan menggunakan kaedah "Taliban Style", kaedah yang sama, yang saya gunakan terhadap Zayra semata-mata untuk melihat anak saya berubah menjadi lebih baik. Niat saya hanya satu, I really need to fix this! I made mistakes, I admit it, and I want to change it the best way I can. Saya mahu menebus kembali kesilapan saya dulu. Memang sukar pada mulanya, apatah lagi suami saya seorang yang sangat protective dan terlalu menyayangi anaknya. Saya harus membuktikan yang kaedah saya berjaya, barulah saya dapat memujuk suami untuk sama-sama berganding bahu dan tenaga mengaplikasikan teknik ini. Saya masih ingat, saya memberi ceramah PERCUMA pada hubby dalam usaha "menghasut" beliau untuk sama-sama "tegas dalam kelembutan" dalam mendidik Qarissa. Saya beritahu hubby, Qarissa sangat bijak dan pandai memanipulasikan orang disekelilingnya untuk mendengar apa yang dia mahukan. Tetapi apabila dengan saya (tanpa Daddynya), Qarissa menjadi sgt independent, pandai bawak diri, boleh dikatakan berdisiplin dan sungguh mudah untuk diuruskan. Berbeza sungguh bila Daddynya ada! Bila suami saya melihat perbezaan tingkah laku Qarissa dari hari ke hari, barulah suami turut sama mengaplikasikan teknik tersebut dan alhamdulillah, kini Qarissa menjadi semakin baik dari hari ke hari. Dia tahu yang saya dan Daddynya sudah dapat "menguncinya" dengan cara kami sendiri. Qarissa masih lagi manja seperti dahulu, sikit-sikit Daddy, sikit-sikit Daddy tetapi semuanya terkawal dan tidak lagi melampau seperti dulu. :)

Tekun makan dengan penuh selera. Walaupun banyak yg tumpah dari masuk ke mulut, saya dapat rasakan Zayra puas kerana itu hasil usahanya sendiri!

Seperti juga kes-kes sepah-menyepah barang permainan, bila anak bermain, sudah tentu lah bersepah satu rumah, kita jadi penat dan cepat sahaja marah, terutama bila kita penat bekerja dan balik rumah, anak buat perangai, mengamuk-ngamuk dan sepah2 barang sambil menangis inginkan perhatian kita. Sudah tentu kita tension dan cepat sahaja naik darah. Kita tidak sabar dan cepat-cepat mengemas barang2 tersebut tanpa langsung memberi peluang anak kita mengemas sendiri selepas bermain. Kita tidak sabar menunggu mereka mengemas kerana lambat, kita dah penat dan kita nak cepat-cepat selesaikan pekerjaan itu hingga kita lupa, yang kitalah sebenarnya yang mengajar anak kita menjadi "mua" atau dalam bahasa yg tidak sedap di dengar - "pemalas". Agak kasar bunyinya, tapi itulah yang saya rasakan bila saya menyedari kesilapan saya. Saya masih ingat, ketika saya cuba mengaplikasikan teknik ini, memang ia sungguh mencabar kesabaran saya, apatah lagi saya memang kurang sabar dan pemarah orangnya. Kalau tak sabar, mau makan pelempang juga anak saya tau! Huhuhu..ganas jugak mak Q ni yerk! Hahahaha.. Tapi saya cuba coolkan diri sehabis boleh, dengan muka tiada perasaan, saya pandang Qarissa dengan perasaan kosong dan berkata dengan penuh confident, "It's ok Qarissa, you can cry here all night! Mommy can wait! Dont worry Darling, keep on crying until you feel like taking the things you throw and say sorry!" Saya tidak sekali-kali memberikan Qarissa peluang untuk dia menguasai saya, walaupun saya penat dan rasa ingin mengalah sahaja, tapi saya cekalkan hati & keep on telling myself, that this  will work! Dan seperti yang diduga, selepas penat menangis, mengamuk dan melepaskan perasaan marahnya kira-kira 45 minit, Qarissa mengutip barang yang dilemparnya kemudian datang dan meminta maaf pada saya. Yer, 45 minit saya berdiri dan buat muka toya depan dia, langsung tak berperasaan dan tidak memandang ke matanya bila dia cuba memanggil saya semata-mata untuk membaling barang bagi melempiaskan rasa marah! Yes Mommy & Daddy, our child can be very manipulative and we must know how to handle that kalau tak nak anak kita memanipulasikan kita. Bila Qarissa tahu yang tekniknya tidak menjadi setiap kali dia cuba lakukan, akhirnya dia mengalah dan secara perlahan-lahan, mengubah sikapnya mengikut kehendak saya & hubby. Sudah tentu ada "give & take" dalam proses penyesuaian dan perubahan ini, tetapi dari hari ke hari, ianya semakin mudah kerana stage yang sukar itu sudahpun saya lalui dengan jayanya. Tidak saya nafikan, ia memerlukan kesabaran yang tinggi dan kekeringan hati yang maha hebat! Hahahaha.. Lucky me sebab saya ni SOHO Mom orang kata, jadi saya ada masa nak tunggu 45 minit (tanpa duduk! Berdiri sahaja!) melihat tantrum anak saya dalam bilik! Selagi tak kemas, selagi tak mintak maaf, kita duduklah sama-sama dalam bilik sampai lebam! Hahaha..Saya faham kalau Mommy2 yang bekerjaya tiada masa untuk menunggu selama itu kerana terikat dengan beban kerja tetapi jika boleh, lakukanlah jika anda masih belum menemui cara berkesan dalam membantu anak menjadi lebih baik dari segi sikap & tingkah laku. 

Haruslah saya ingatkan juga, ia agak sukar dilaksanakan kalau tiada mutual understanding di kedua-dua belah pihak. Isteri nak buat, hubby tak sanggup atau sebaliknya. Jika belum bersedia, pastikan anda bersedia dr segi mental dan fizikal dahulu. Sebab, jika salah seorang tidak setuju, agak sukar nak laksanakan sebab time anak tantrum @ mengamuk, Mommy nak cuba bertegas tapi Daddy tak tahan dan cuba pujuk anak. It can get worst, I must let u know earlier. Anak akan dapat msg yang salah sebab dia rasa ada orang cuba backing dan sokong apa yang dia lakukan. Sebab tuh, Watie awal-awal dah bgtau hubby, kalau apa yang saya buat masa anak mengamuk atau tantrum tidak kena dimatanya, jangan ditegur depan-depan anak. Biar saya selesaikan semuanya, kemudian barulah dia tegur saya. Saya tidak mahu anak-anak mendapat msg yang salah kerana Mommy "begini" dan Daddy pula "begitu". Alhamdulillah, suami juga memahami walapun saya tahu, dalam hatinya, dia tidak setuju dengan cara saya dalam setengah-setengah keadaan. Selepas anak dah ok, dah tak mengamuk, semua dah tenang, baru kami akan bincang elok2 dan suami akan tegur saya  kalau dia merasakan yang saya terlalu tegas dengan anak-anak. Saya juga akan buat begitu. Bila hubby bertegas dengan Q, memang saya buat bodoh jer, saya tak sokong pun anak saya. Hehehehe.. Sebab tuh Q tahu, kalau dengan Mommy, memang susah sikit dia nak "makan". Kalau dengan Daddy ok lagik..kekekek.. tu lah nasib saya, asyik jadi BAD COP jer lah... Huhuhu..Tak kesahlah apa pun istilahnya, janji anak saya berubah ke arah kebaikan. :)

Dah puas guna sudu, dia guna tangan pula..Makan tangan mana tuh haaa.? Hheheh..Hubby suka kacau anak dia cakap macam tuh tau! :P

Saya menceritakan pengalaman saya ini dengan ikhlas, dengan panjang lebar, dengan perasaan yang berbaur di hati, sekali sekala bertakung air mata di tubir mata saya dengan harapan agar semua pembaca blog ini dapat mengambil iktibar dan pengajaran dari kisah saya ini. Ia nampak remeh, tetapi memberikan impak yang sangat besar pada diri saya. Mengajar saya untuk tidak terlalu melindungi sehingga menyebabkan anak saya tidak dapat meneroka persekitarannya secara semulajadi dan sungguh pahit untuk saya mengakui yang sayalah orang bertanggungjawab "MENCACATKAN" anak saya sendiri! Yang lebih terkesan, anak saya yang kedua, yang sememangnya dilahirkan kekurangan dari segi fizikal yang telah menyedarkan saya bahawa dia boleh buat segala-galanya kerana saya memberikan PELUANG itu, di mana PELUANG itu jarang saya berikan kepada anak saya yang NORMAL. Mungkin kata-kata  "MENCACATKAN anak sendiri" itu agak melampau untuk sesetengah ibu-bapa, tetapi saya menggunakan kata-kata itu untuk menyedarkan diri saya sendiri, kerana ia terlalu pahit untuk saya akui, menyebabkan saya rasa sangat terpukul dan serta merta ada satu kuasa yang menolak diri saya untuk melakukan sesuatu bagi memperbaiki keadaan. Syukur pada Allah SWT, saya berjaya membetulkan keadaan sebelum ia terlambat. Kerana itu, saya rasa saya harus berkongsi dengan anda, terutamanya bagi mereka yang pertama kali menjadi ibu bapa, agar anda tidak "mencacatkan anak sendiri" yang dilahirkan sempurna dengan mengekang penerokaan mereka hanya kerana sifat-sifat mazmumah kita - tidak sabar, malas, penat, letih, tak larat, mengantuk, asyik nak cepat, asyik nak marah, asyik nak mengeluh, asyik nak membebel, takut jadi itu dan ini dan sebagainya. Saya tahu anda faham apa maksud saya selepas membaca bebelan saya yang sungguh panjang lebar di pagi Jumaat ini. Tidak banyak yang saya minta, cuma doa anda untuk kebahagiaan saya dunia akhirat bersama keluarga, agar Allah SWT memberikan saya kekuatan akal fikiran dan idea-idea bernas untuk saya kongsikan dengan anda diruangan maya ini ketika anda sembahyang Zohor dan sembahyang Jumaat nanti okeh! :) Love uols, kita jumpa lagi minggu depan, Insya Allah. :) Salam hari Jumaat kawan-kawan ..:) Kalau anda rasa nukilan hati saya ini dapat membantu membuka minda keluarga, sahabat dan kenalan anda, bolehlah anda kongsikannya dengan mereka dengan clik butang share di atas. Sharing is caring kan :) 

Hasil selepas makan, memang bersepah! Kalau dulu di zaman Qarissa saya "lemas" melihatnya (jarang sangat saya lihat pun..) tapi kini saya rasa sangat bangga melihat ianya bersepah, kerana saya tahu anak saya belajar banyak perkara dengan hanya satu aktiviti- MAKAN SENDIRI!

post signature

post signature

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading