Wednesday, March 21, 2012

Tips Bermain Dgn Anak: Match The Fruits Game With Qarissa

Today Watie nak kongsi satu game yang Watie main dengan Qarissa baru-baru ni. Kan Qarissa dah lama tak join my Playgroup, memang rasa ralat juga tapi Watie pujuk hati and say to myself, "Takpelah, Q and Zayra ada whole week dengan aku untuk aku main puas2 dengan dia ..". Walaupun tak sama dengan keadaan dalam kelas,*memang lah tak sama kan ..kelas ramai kawan and its a structured program* tapi sekurang-kurangnya, aku leh tebus balik masa weekend aku dengan dia. So, last few weeks, hubby bawa anak2 ke opis Watie, memang nampak sgt both Q's sangat suka...memang dorang rindu nak pergi opis GBOB. Nampak jer opis, terus Qarissa cakap, "GENIUS BABY ON BOARD!!!!". Hehehee... bangga jer dengar anak sebut penuh ..ahaks!


Tu lah Wall Hanging yang Watie baru beli. Selain jadi hiasan dinding, Watie gunakan untuk bermain dengan my Q's ..:)
 

Koleksi Wal Hanging & Fabric Book @ GBOB

Dan, Watie terus amik kesempatan, keluarkan semua produk dan permainan yang Watie gunakan kat kelas, dan buat sama-sama dengan Qarissa dan Zayra. Happy sgt bila both Q's dapat melakukannya dengan betul dan tepat, malah sangat sukakan aktiviti tersebut. Leka dorang main. Watie rasa seronok sebab kat GBOB, semua alat bantu mengajar lengkap dan ada kat opis, senang Watie tinggal pilih jer. Kalau kat rumah, memanglah banyak juga, tapi of course lah tak sebanyak kat pejabat kan. Sebab tuh, Watie cepat2 pilih alat bantu yang takder kat rumah Watie dan gunakan untuk bermain dengan Qarissa & Zayra. Tetiba teringat Mommy Luqman suruh Watie jual alat bantu yang ada tuh untuk ibu-ibu main kat rumah dengan anak. Hehhehe.. Walaupun tak susah nak buat, tapi ia memang perlukan masa, dan masa tuh yg kadang2 kita susah betul nak dapat. Sebab tuh beli lagi senang. Now I understand, sebab Watie pun macam tu juga, kat rumah nih, semua pakai beli jer, jarang betul buat sendiri. alau buat, memang selalu untuk kegunaan pejabat jer, konon2 nak bawak anak selalu lah ke opis dan boleh maiin sekali..memang dulu selalu bawak anak, but lately jarang juga. :(

 
Koleksi Wall Hanging 

Wall Hanging Animals In The Garden, size 30 cm x 40 cm - RM  69.90

Salah satu yang kami main hari tuh adalah Matching The Fruits. Watie baru jer beli 6 set Wall Hanging yang berbeza kategori keluaran Masfe. Semuanya berasaskan fabric dan kualitinya memang tip top lah. Ia menepati standard antarabangsa EN71 dan embroidery nya memang sangat kemas. Watie ada jumpa similar produk like this tapi kualitinya tak sama. Color tak bright, tak berapa ceria, tak berapa menarik perhatian dan icon zap on nya tu tak secantik yang ni, dia tak isi dengan sponge, hanya sekeping gitu jer, tapi keluaran Masfe ni, siap ada sponge inside, nampak gebu2 dan gemok2, the color also very bright dan jahitannya kemas dan cantik. In terms of price, sekarang ni harga dia oklah berbanding dulu. Dulu mahal sangat, kalau uols nak tahu, this lady duk kejar Watie dah setahun! Seboleh2 jugak dia nak jual produk tuh kat Watie bila dia dapat tahu Watie ada kids centre. Tapi Watie elak2 sebab masa tuh harga dia mahal sgt, ada yg mencecah RM 200++ satu set! Mula2 Watie budget nak guna untuk kelas, tapi bila harga dia macam tuh punya mahal, terpaksalah pendamkan dulu. Sampailah baru-baru, dia call dan insist nak jumpa Watie, Watie terus bgtau yang harga dia mahal sgt, at this moment I belum nak beli lagi, but then this lady kata, now harga dorang dah reduce banyak sebab dorang dah buat mass production kat kilang. She want me to take a look first. Then we meet up, dan bila Watie tgk, kira ok lah harga dia dengan kualiti. Tak mahal tak murah, but in terms of safety and teaching kids and toddlers, mamang marvellous ahhh. Tak risau anak masuk mulut atau gigit2..:)

 
Koleksi Fabric Books

Wall Hanging Transportation size 30 cm x 40 cm - RM  69.90 

Untuk pengetahuan anda, this products actually dijual dan dibekalkan dengan banyaknya di kindy dan sekolah-sekolah antarabangsa  (International School) kerana mereka sememangnya banyak menggunakan hands on learning dan interactive play like this. Di tambah dengan safety standard E71 tuh, lagi mudah lah Masfe nak jual produk mereka pd sekolah2 ini. And I feel proud to inform that now, uols can buy this product at GBOB too! Yezzzaaaa!!!

Ni pun sgt best! Wall Hanging Calendar yang sgt interactive, sampai tahun 2014 dia bg tahunnya, size 60 cm x 40 cm - RM  159.90. Ni lah Wall Hanging yang paling mahal dalam koleksi yang ada. Sebab ada banyak icon nya ..:)
 
Anda akan dapat this item dalam kotak yang keras dan cantik macam ni.. Curlass sgt kotak dia..

Watie punya excited nak main ngan Qarissa this Wall Hanging kan, bila dia dtg jer opis, terus Watie amik dan ajak dia main! Mula2 Watie try yang Transportation, then Watie try yang Animals In The Garden Wall Hanging. Saja nak test power sebab icon dia tak banyak berbanding yang lain. Punyalah seronok, Qarissa bukan sahaja dapat jawab semua soalan dengan betul, dia siap baca the word and stick the icon in the correct spot! Suka betul dia dapat pegang icon tuh!. Cara Watie main ngan Q, Watie tak bagi semua icon zap on tuh, Watie takmo dia terlebih teruja, jadi Watie amik semua icon, dan bagi satu2, sebelum bagi, Watie tanya dia dulu, apa nama Tranport tuh, bila dia dapat jawab based on the icon, Watie puji kaw-kaw dan bagi kat dia sambil suruh dia cari mana word yang betul. Bila dia dah jumpa, Watie suruh dia stick it and then we all hi-five sama-sama sambil Watie bg pujian melambung lah kan .. hehhee..tersengih2 Qarissa bila kena puji..:) Lepas habis stick, Watie buat 2nd session, Watie suruh pula Qarissa bagi the icon based on apa yang Watie minta. Cthnya, Watie kata nak car, Qarissa akan bg car punya icon pada Watie. Dalam masa yang sama, adalah Watie suruh dia buat bunyi2an Transport & Garden Animal tu juga, untuk menjadikan sessi tu lebih menarik dan interaktif serta tak membosankan. Masa ni takder terfikir pun nak rakam video, padahal hubby pun ada sama time tuh, teruja dia tgk anak dia jawab soalan.:)  
 

Wall Hanging ABC - Capital & Small Letter, size 60 cm x 40 cm - RM  129.90

Wall Hanging Vegetable, size 60 cm x 40 cm - RM  89.90

Wall Hanging Numbers, size 60 cm x 40 cm - RM 159.90 

Then, bila Watie tgk, Qarissa dah boleh buat both Transportation and Animals In The Garden Theme, Watie pun bagi lah Wall Hanging yang lebih banyak icon, dalam 19 zap on icon iaitu Match the Fruits, dan kali ni barulah Watie terfikir nak rakamkan, jadi boleh Watie kongsikan dengan anda semua, cara Watie main dengan Qarissa. Yang kelakar dan aduhaii....memang memalukan saya selaku orang dewasa, saya telah di"betul"kan oleh anak sendiri yer!!!! Wakakakak..malunya mak nokssss...tu yang rasa nak share video nih pun segan sebenarnya, nampak na mak dia fail nama buah! Hahhaa..asal boleh jer bgtau ajaran sesat kat anak, terlebih excited sudaaaa.. tapi sebab termasuk mainan kali nih, dah 3 aktiviti yang Watie buat dengan Qarissa, so Watie takmolah ulang2 benda yang sama, jadi Watie share jer lah video nih, walaupun, saya akan malu sedikit..hehehe..*sikit hapaaaa..banyak okay!!!!* Watie punya confident cakap LEMON tuh LIME!!! Siap bgtau Qarissa sungguh-sungguh yang tuh LIME! Anak kita relax jer betulkan kita sampai 2-3 kali, LEMON, LEMON!!! Barulah Watie perasan ada LEMON dalam Wall Hanging tuh! Mak aiiii..nasib baik lah juga si Qarissa ni tak banyak mulut, tak becok macam Zayra oiiiii..kalau tak habislah aku kena bahannn!!!! Hu hu hu! Memang malu mak noksss!


Video: Interactive Session with Qarissa. Wall Hanging Fruits, size 60 cm x 40 cm - RM  89.90


Wall Hanging Fruits, size 60 cm x 40 cm - RM  89.90 

Anda yang di luar sana, juga boleh menggunakan interactive learning seperti ini untuk mengajar anak anda di rumah. Bagi mereka yang suka buat homeskooling tuh, memang sesuai lah sgt, selain dari menjadi alat bantu yang sangat interaktif, boleh juga jadi hiasan dinding yang colorful dan menarik kan? Selain dari Wall Hanging, dia ada juga buku-buku fabric yang sangt menarik dan juga interactive. Macam cth, ada satu buku tu kategori Colors, selain dari mengajar warna, ia juga mengajar bentuk dan bagaimana warna itu terjadi. Cthnya, warna biru + kuning = hijau. Jadi, anak kena ambil icon zap on biru, kemudian amik icon kuning, dicampurkan dan kemudian jadilah warna hijau. Ada panduan dalam buku fabrik tersebut yang anak dapat ikuti dengan mudah. Untuk memudahkan anda, Watie letakkan sekali harganya di gambar yang Watie kongsikan di dalam entry ini. Jika anda berminat untuk membuat tempahan, bolehlah call Watie untuk pre-order ok. :)



Fabric Book Baby Animals - RM  69.90 


Cth bahagian dalam buku for Baby Animals
 
Fabric Book Colors - RM  69.90

Fabric Book Numbers- RM  129.90


Fabric Book Shapes- RM  69.90


Setakat ini dulu perkongsian Watie untuk kali ini, Insya Allah kita berjumpa lagi di entry akan datang yer..:) Selamat bermain dengan anak anda...:) 

post signature
post signature



No comments:

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading