Monday, May 25, 2009

Artikel: FAQ Selsema Babi

Saya terpanggil untuk berkonsi info dengan semua kawan-kawan online berkenaan dengan penyakit Selsema Babi yang kini telah menyerang Malaysia. Adui, risau  betul saya...Nak pergi tempat ramai orang pun rasa risau. Kalau pergi pasar malam tuh, setiap kali ada org batuk sikit, mesti saya suruh maid saya tepikan Qarissa jauh-jauh. Saya berharaplah kita semua dijauhkan dari penyakit yg boleh membawa maut ini. Di sini saya attachkan informasi berkenaan dengan Selsema Babi ini, moga kita dapat jadikan panduan dan berhati-hati dengannya. (BTW, saya tak setuju gomen suruh tukarkan nama Influenza A (H1N1) ini. Nampak sangat nak jaga industri BABI di Malaysia...hhmmm...menci! Dulu time selsema burung, takder pun guna nama saintifik, napa skang nak guna plak? Double standard!) 

1.Apakah Influenza A(H1N1)

Influenza A(HH1N1) adalah penyakit respiratori akut yang berjangkit di kalangan babi dan disebabkan oleh virus influenza A. Di kalangan babi, virus ini tersebar melalui titisan air,pernafasan dan hubungan secara langsung atau tidak langsung. Ia juga boleh tersebar melalui babi yang asimtomatik (tidak mempunyai sebarang gejala penyakit membawa virus influenza A (H1N1).

2.Berapakah subtypes(jenis) Virus Influenza A(H1N1) yang wujud?

Virus influenza A(H1N1) sentiasa berubah seperti virus influenza yang lain.Terdapat 4 subtypes utama virus influenza A iaitu H1N1 (virus yang biasa ditemui pada babi),H1N2,H3N1 dan H3N2. Babi boleh dijangkiti virus Avian influenza (Selsema
burung), virus influenza bermusim manusia, serta virus Swine Influenza (Influenza A(H1N1)). Babi boleh dijangkiti lebih daripada satu jenis virus pada suatu masa. Ini menyebabkan gen virus tersebut bercampur dan menghasilkan virus
influenza yang mengandungi gen daripada pelbagai sumber, dikenali sebagai virus yang bercampur (reassortant). Walaupun virus influenza A (H1N1) pada kebiasaannya adalah spesis yang spesifik dan hanya menjangkiti babi, namun virus ini boleh menjangkiti manusia.Virus influenza yang dijumpai pada babi pada masa kini adalah virus H1N1.

3.Di manakah kes jangkitan terhadap manusia pernah terjadi? 

Sejak perlaksanaan Peraturan Kesihatan Antarabangsa (IHR) pada 2007, Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah melaporkan kes influenza A(H1N1) dari Amerika Syarikat dan Spanyol. Pada masa ini negara-negara yang terjejas dengan kes influenza A (H1N1) adalah Mexico, Amerika Syarikat dan Kanada. Untuk maklumat terkini tentang negara-negara yang terjejas, sila rujuk laman web www.moh.gov.my

4.Apakah tanda dan gejala influenza A(H1N1) pada manusia?

Tanda dan gejala Influenza A(H1N1) pada manusia adalah serupa dengan gejala selsema manusia termasuk demam, batuk,sakit tekak,sakit-sakit badan, sakit kepala serta badan berasa sejuk dan lesu. Terdapat juga sesetengah kes yang mengalami cirit birit dan muntah.

5.Adakah babi dan produknya selamat untuk dimakan?

Ya, tiada bukti mengaitkan Influenza A(H1N1) boleh dipindahkan melalui makanan sekiranya daging atau produk babi disediakan atau dimasak secara betul. Virus Influenza A(H1N1) boleh dihapuskan dengan suhu masakan 160F/70C, sejajar dengan panduan am bagi menyediakan daging babi dan daging lain.

6.Bagaimana manusia boleh dijangkiti?

Manusia selalunya dijangkiti Influenza A(H1N1) melalui hubungan langsung dengan babi atau persekitaran yang dijangkiti virus Influenza A(H1N1). Terdapat kes di mana manusia yang dijangkiti tidak mempunyai sejarah hubungan secara
langsung dengan haiwan ini atau persekitarannya. Jangkitan manusia kepada manusia yang telah dilaporkan adalah terhad kepada hubungan rapat dikalangan manusia dan di dalam kumpulan-kumpulan kecil.

7.Adakah terdapat vaksin bagi melindungi manusia daripada jangkitan Influenza A (H1N1)?

Tidak ada. Vaksin influenza bermusim yang dihasilkan mengikut cadangan Pertubuhan Kesihatan Sedunia tidak mengandungi virus Influenza A(H1N1). Tidak juga diketahui samada vaksin bermusim boleh mencegah jangkitan virus Influenza A(H1N1) yang berlaku sekarang.

8.Apakah rawatan bagi Influenza A(H1N1)?

Kebanyakan kes Influenza A(H1N1) yang dilaporkan sebelm ini pulih sepenuhnya daripada penyakit itu tanpa memerlukan rawatan dan antiviral.

9.Berapakah tempoh masa jangkitan Influenza A(H1N1) daripada manusia kepada manusia lain?

Mereka yang dijangkiti virus Influenza A(H1N1) boleh menyebarkan penyakit ini selagi mereka mempunyai gejala penyakit dan boleh berlanjutan selama 7 hari daripada tarikh mendapat jangkitan(onset). Kanak-kanak terutamanya yang masih
kecil, berpotensi menyebarkan penyakit ini pada tempoh yang lebih panjang.

10.Apa yang boleh dilakkan untuk melindungi diri daripada sakit / dijangkiti /menjangkiti

Elakkan penyebaran kuman selsema dengan mengambil lanngkah-langkah berikut

  • Jika anda batuk atau bersin

    • Tutup hidung dan mulut anda dengan tisu atau saputangan

    • Buang tisu yang telah digunakan

    • Basuh tangan dengan sabun dan air bersih

  • Amalkan kebersihan diri. Basuh tangan dengan kerap menggunakan sabun dan air, terutamanya selepas anda batuk. Pembersih tangan berasaskan alkohol juga boleh digunakan.

  • Elakkan berhubung rapat dengan mereka yang sakit

  • Jika anda sakit kerana selsema, duduk di rumah dan hadkan hubungan dengan orang lain bagi memastikan anda tidak menjangkiti mereka. Elakkan dari menyentuh mata, hidung atau mulut anda

  • Segera dapatkan rawatan di kemudahan kesihatan berdekatan sekiranya anda mengalami tanda gejala penyakit ini setelah pulang dari negara atau kawasan yang dijangkiti Selsema Babi

Bagi maklumat lanjut, sila hubungi Bilik Gerakan CPRC Kebangsaan, Kementerian kesihatan Malaysia digov.my talian 03-88810200/0300 atau email ke  cprc@moh.gov.my

Sumber dari: www.moh.gov.my

Yang Risau & Prihatin,


5 comments:

Anonymous said...

watie,

thanks for the info. sini pun selalu gak kuar update pasal mende alah nih...
aritu hubby aku g berdekatan area New York, dia kata sana agak lengang padahal situ mmg bz giler. sana kan kes ni blh tahan gak banyak. kat area aku Alhamdulillah, ok lagi....tapi tulah, aku pun brani ngat nak bawak Kashful jalan jauh2...baik berjaga sebelum terkena....mintak dilindungi...

naimah

Watie Aziz said...

tuh lah Naimah, aku risau sgt tau. aku ada beli tikey holiday @ Genting. ku nak pakai time weekdays tak ramai org..seram lah sebab dah sampai M'sia..

kat US lagik seram yerk..ko hati2 ...jgn over2 bawak anak jalan..ko tawaf jer keliling rumah tau! hehhe

Anonymous said...

eh, aku tertinggal "x" lah. x brani bawak g jln jauh2....laju ngat taip smpai tertinggal.hehehe... ni menaip sblh tgn jer...satu lg pegang kashful, td dia nyusu....canggih oooo....:P

naimah

Intan said...

Thanks watie for the info. Intan dan arissa pon tgh sesema gak ni...mintak simpanglah penyakit dari "bodoh" nie...

Watie Aziz said...

Hi Intan,

alah ciannya..tu lah i baca gak ur dotter kena selsema...cuba u letak kunyit kat hidung dia ..insya allah kurang... Qarissa i letak cam tuh gak...

Iskk..i takut lah penyakit giler giler cam ni..

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading