Thursday, June 4, 2009

Apa Yg Saya Makan Utk Kuatkan Tulang?

Saya nih memang orang yang malas dan tak suka minum susu! Tapi kalau benda-benda yang ber"coklat" memang jadi raja!! Hehhee..Tak kesahlah apa pun, jadi coklat. Lebih-lebih lagi, melalui bahan bacaan yang saya baca mengatakan yang coklat dapat meredakan tekanan. Lagi lah saya suka especially time study dulu. Pantang nak exam, mesti melantak coklat...konon nak redakan tekanan lah.. (terpengaruh btol dengan fakta!) Hahahhaa..

Tapi selepas mengandung dan melahirkan anak, memang saya rasa saya kena ubah tabiat dr tak suka susu kepada suka. Sebab, kalau saya masih malas minum susu, alamatnya, cukup anak 4 dan umur 35 tahun, tulang saya akan berbunyi-bunyi macam Dato' Aziz Sattar dalam movie dia tuh..hehehehe.. Kesan kurang kalsium pun dah dapat saya rasakan walaupun anak seorang. Badan saya selalu sakit-sakit dan lenguh-lenguh, sampai kena panggil orang datang urut. Selalu jugak pakai Uzap OSIM kat pinggang ni. Syok betul. Entahlah, mungkin salah tidur (sebab selalu mengiring nyusukan Qarissa sambil tidur), mungkin juga mmg kurang kalsium.

Tapi saya perasan juga, lepas makan & minum susu nih, kurang sikit sakit-sakit badan saya. Tak tahulah sebab that susu or not but i think bagus jugaklah minuman & yogurt nih. Tapi harganya agak mahal lah jugak kalau nak dibandingkan dengan serbuk susunya. Tapi sebab dia berkepekatan tinggi - 4 kali kalsium dan rasanya pun sedap, tekak saya memang boleh terima lah kiranya ..so saya rajin jugak beli terutamanya bila ada promo. Harga if takder promo biasa nak dekat RM6. kalau ada promo, dalam RM 5.40. walaupun 60 sen, kalau beli berkotak-kotak, banyak jugak jimatnya kan! Hhehehe


Susu concentrate yg SEDAPPP!!

Baru-baru nih, saya ada ke Sunway Pyramid. Kebetulan pula ada exhibition untuk cek up tulang kita rapuh atau tidak. Saya rasa anda semua tahu yang rakyat Malaysia nih, 50% wanitanya SEMUA TULANG RAPUH!!! Adui, saya rasa saya dah termasuk dalam org yang ker 49.9% tuh lah ..Hahhhaaa.. Bila cek, tulang saya belum lagi tahap kritikal tapi kalau tak jaga, memang berisiko tinggi lah ..Cuak jugak dengar walaupun saya dah agak sebab bila menyusu badan, kalsium yg kita perlukan setiap hari memang tinggi.

Kat exhibition tuh jugak, adalah dorang promote minuman & yogurtnya. Sedap lah plak yogurt dia ..very mild dan tak pekat @ rasa mual bila makan banyak-banyak. Bagus juga sebab selain dr sedap, satu hari kita cuma perlu amik sekotak susu dan sekotak yogurt sahaja, dah cukup dah kalsium yg kita perlukan dalam sehari. So, saya pun semangat lah membeli susu kotak & yogurtnya. Mmm..memang sedap.Ni dia yogurtnya...ada macam-macam perasa dan semuanya sedap-sedap ooo...


Ni perasa buah berri

Untuk Qarissa pula, saya biasakan dia makan yogurt juga. Walaupun @ first dia macam tak suka sebab masam, tapi lama-lama dia suka sesangat. Tapi untuk dia, saya belikan special punya yogurt untuk baby dr 6 bulan ke atas. Bukan apa, saya ada tanya-tanya jurujual tuh, dia kata untuk baby bawah setahun, baik bg yogurt yang khas untuk baby. Tapi susah juga nak jumpa yogurt untuk baby nih. Dulu saya tak tahu pun ada yogurt for baby, tapi lepas baik Gymboree, saya jalan-jalan ke Cold Storage @ Bangsar Village tu, ternampak lah Baby Yoplait, yogurt yang bagus untuk baby. Ada 2 jenis yogurtnya, saya suka yang macam kat bawah nih sebab ianya kecil dan senang dihabiskan. Saya tak suka simpan baki-baki yogurt dalam peti ais, kemudian bagi lagi anak makan, Takut dah masuk "anasir-anasir" tak bagus dalam yogurt tuh. Satu paket ada 6 kotak.Sebelum nih saya ada beli juga jenama Baby Yoplait, tapi satu paket ada 4 kotak sahaja, cuma isinya lebih banyak. Susah nak habiskan at one time. Kena simpan peti ais. So i decide nak beli yang ni jer. Harga dia memang mahal nak dibandingkan dengan yogurt biasa - RM 10.99 untuk sepeket (6 kotak) nih. Nak tak nak, kena beli juga sebab takut dia alergy kalau makan org dewasa punya yogurt. Tak sabar saya nak tunggu Qarissa setahun, boleh saya tukar ke yogurt Anlene pula. Hhehehe..kalau dia tak habis, saya rela habiskan untuk dia! Hahahhaa..


Yogurt untuk Qarissa!


Yang Takut Tulang Rapuh,

10 comments:

BabyIntan said...

Nak cube bg lah baby yogurt tu utk arissa...

P/s: baru ku tahu adanye baby yogurt nie...ish ish ish

Watie Aziz said...

Intan,

yup, i pun baru tau jugak aafter jenjalan kat Bangsar Village tuh. kat Cold Storaage mmg pelik2 sket makanan bayi dia. jarang nampak kat store lain. Maybe sebab Bangsar Village tuh banyak mat salleh & mat soleh kot ..hahahha..

jadi dorang try to cater ikut apa yg mat salleh tuh selalu makan kot..i pun kalau nak beli that yogurt kenna gi sana jer ..tempat lain susah jumpa..

-Ain-Dak In- said...

ain pon minum susu anlen gak..
tp susu tepung perisa coklat tuh,,,
itupon sebab terpaksa minum susu..
klu x mmg ain x mnum...
hahahahahahah.....

nasihat doktor kan..
so ikut jelah...
rela minum susu dr makan ubat..
hahahahahahaha....

Watie Aziz said...

ooo...baguslah ain, jgn jadi akak, dah ada anak br nak makan ..tuh pun sebab terpaksa...hhahaha...but oklah yg kotak punya ..sedap..tapi mahal sket ..huhu ..malas nak wat yg bancuh ..tapi ada gak yg bancuh tuh..if rajin baru buat ..hehehe

defina said...

watie,
kat sini kebanyakannya fresh milk. kalau formula tu utk bb bawah 2 tahun jer. yg atas pada tu sumer minum fresh milk tapi diaorg biasa minum full cream lah.

mujur aku jenis boleh n suka minum susu. aku dah amalkan sejak dari pregnant lagi. kalu yogurt plak, nak kene tengok kandungan dulu. kat sini banyak yg ader gelatin. abis citer kitaorang beli plain yogurt, pastu blend ngan aper2 buah. pernah aku buat yogurt strawberry, kiwi, peach, plum, grape n manggoes. pastu ari2 makan yogurt. tak pun buat manggo lassi. sedap woooo...hehehehe

Qarissa's Parents said...

adui...sedap lah pla dengar ko tulis manggo lassi tuh..hehehhe...

bagus lah idea buat yogurt sendiri tuh..jimat pun jimat erk ..?

nak wat lah ..ehhee

defina said...

buat2 jgn tak buat...

utk yogurt, ko pakai plain yogurt+buah+gula.

manggo lassi tu ko campur plain yogurt+buah mangga+gula+susu+ais

kalo nak buat minuman yogurt, dari resepi asal yogurt tu, campur susu segar. nak cair skit lagi, campur air skit

nnt try ler....

Qarissa's Parents said...

serius beb...nampak sedap..ni kalau kawan aku sue nampak nih, msti dia nak wat gak..hahah..

tapi kan ..nanti aku kira kos..kalau jimat beli dah siap..hahahah..baik aku beli dah siap nya ..sini kan halal...ahaks ..(kelekuknya! hahahahah)

tapi aku rasa wat sendiri fresh lah ..thats the best kan!

defina said...

mmg fresh, nak taruk buah banyak2 pn hokayyy....yum yumm

Qarissa's Parents said...

harus dicuba Mummy Kashful oii....hahaha

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading