Tuesday, February 23, 2010

Percutian Keluarga Sebelum Bersalin @ Kalumpang Resort!

Amboi...tak padan mak buyung sorang nih! Dah sarat2 mengandung pun masih ada hati nak bercuti lagi. Hahhaha...Aku rasa inilah percutian keluarga sebelum aku bersalin hujung bulan depan @ awal bulan 4. Wuaaa...seramnya rasa ... !!

Q mula nak membiasakan diri kesejukan. Mummy pakaikan baju sexy ooo..Sejukkk!
Nak masukkan kaki dalam boya dia takmo..sudahnya kangkang lah gitu nak oi...Suka plak tuh!! Dania kat belakang nangis tak suka sejukkkk....

Percutian ni dirancang sempena MPV baru we all yg baru kuar. Sapa yang baca entry sebelum nih mesti tau yg aku & family ke Kalumpang 2 days 1 night dengan seluruh keluarga aku. We all naik 3 kereta. Memang best sebab ni kali pertama we all tidur resort bila ke sungai ..Selalunya, kalau ke sungai mesti balik hari. Tidur hotel kalau gi laut jer .. hhhaaa.. area sungai kan jarang ada resort yang best2 .. But Kalumpang ni not bad at all okayyy.... Bestttt...!

Gambar yg hubby ambil dr jambatan yg berdekatan dengan umah we all. Rumah yg korang nampak tuh lah rumah penginapan Along & Family. Sebelah sungai jer..

Mummy cuba menghangatkan Q dengan memberi ciuman sayang tapi cam tak menjadi jer ..Hahhaa..

Malu plak rasanya sebab all this while aku tak tahu pun wujudnya daerah kat Hulu Selangor yg namanya Kalumpang. 1st time hubby ajak gi, aku blur giler...Mender Kalumpang tuh? Tempat apa? Kat mana? Best ker..?Bila hubby bg link2 blogger yg pernah pergi, aku pun masuklah nak tgk, walla weii...best ooooo... terus aku semangat nak gi jugak sebelum bersalin!. Lepas bersalin lambat na rasa ..hahahaha...Yg pelik jugak, my whole family pun tak tahu ada tempat nama Kalumpang. sama ngan aku lah nih ..hahahah (tak lah rasa bongok sangat kan sebab ada gak org tak tahu ...wkakakkkaa...)

One Happy Family @ Kalumpang..:)
My Lovely Hubby a.k.a Antonio Banderas (member senyum lebar bila kengkawan Digi kata rambut dia dah macam Antonia Banderas...wakakkaka....) Perasannnn!!

Perjalanan nak ke sana dr KL around 45 minutes jer. Keluar tol Tanjung Malim dan pastu tak jauh sgt .. Tempat dia memang best dan sesuai untuk seisi keluarga melepak-lepak menghabiskan cuti mingguan. Taklah mewah cam hotel 5 bintang, sebab dia resort dalam hutan tapi kemudahan semua lengkap lah .. Kira memang cun ah kalau nak duduk 2 hari 1 malam kat sana dengan family. Aku mmg suka sungai berbanding laut & water park sebab sungai lebih segar & bersih. Kalau laut, airnya masin sgt & kalau water park, penuh klorin...tapi sungai nih sejuk sket lah .. tapi sungguh menyegarkan! Love it! Lama aku tak gi sungai, so kali nih bila pergi, boyot tak boyot, aku redah gak! Sampai hubby aku cuak giler tgk aku panjat2 batu nak naik ke darat! Hahahhaa....

Mak buyung yg sanggup meredah arus & batu semata-mata nak posing kat area air terjun kecik nih! Wakakak..! Tak padan dah 8 bulan!!!

Dr kiri: Yasmin, Irfan, Lieya, Along, Angah, Me & Q + Abah...:)

Q pun tak padan, mulut dan bibir dah biru, dah menggeletar tapi splash tetap splash hokay!! Dia suka sgt mandi... sejuk tapi dia sangat happy 2 hari tuh! Lengkap dah si kenit nih pergi laut, water park & yg latest- ke sungai .. aku tak tahu mana dia paling suka sebab nampaknya semua dia suka asalkan namanya air!! Hahahaa..rasanya adik dia nanti lagi ganas sebab dalam perut lagi Mummy dah bawak jalan mandi semua jenis air! Mesti lagi ganaz dr kakaknya nanti nih... Hhehehe... Anak-anak akak aku pun sama, memula takut & komplen sejuk, siap nangis2.. sekali tuh, esoknya, anak dia yg paling takut tuh yg terjun dulu! Hahahaha.. Abg ipar aku plak memang suka giler sungai, kalau water park & laut dia mmg tak mandi, dia selalu jaga beg jer ....wakkaa..tapi sungai ni dia memang suka, sampai mandi 2 hari berturut2..we all siap gelakkan dia takut suar dia londeh dalam sungaiii... hahahaha....

Me & Q with Dania & her Daddy. Nasib baik suar Daddy Dania tak londeh dalam sungai! Wakakaka...
Hubby bg posing ala-ala Maya Karin a.ka. Duyung sesat...Hhahaha..

In terms of price, resort dia kira berbaloi lah harga. Dia tak kira per pax tapi kira per rumah. Macam family aku, we all duduk kat Merak 1 - rumah 1 setengah tingkat. Boleh masuk dalam 6-8 orang, dan harganya cuma RM 180 utk week days. Kalau weekend RM 200. So, aku rasa, harga tuh berbaloi lah jugak sebab leh masuk reramai .. :) Ada aircond, ASTRO, siap ada beranda lagi kat atas. Semangat bapak aku main komputer kat beranda sorang2 .. Hhehehe.. Makanan dia pun tak lah mahal sgt ..Standard jer macam kat luar. Less than RM 4 utk makanan yg goreng2... Kira dorang taklah ketuk kaw2 kan .. Ada jugak karaoke tapi malam tuh, dah ada org tempah, so we all tak leh nyanyi lah ..Tapi karaoke dia mahal gak. Satu lagu RM 2, selalunya RM 1 jer .. kalau nak satu family tempah tempat tuh khas utk family kita, RM 500 satu malam. Mahal weiiii.....

Our room. Tak sempat amik gambar rumah. Amik gambar katil jer. Hahha.. Q silang kaki tak tahannn..Hover!
Swimming pool ni betul2 berhadapan dengan rumah we all - Merak 1 tuh. Tapi tak mandi pun dalam nih..
Jambatan menuju ke kafeteria atas bukit. Cantik tau!
Pemandangan dari arah kafeteria di hari kedua. Best kan!

We all amik 2 rumah, kakak aku & family berserta nenek duduk kat Kasawari - rumah tepi sungai ...Bukak jer pintu, dah nampak sungai, leh terjun terus ..memang best...Tuh kiranya jadi port we all melepak ah tuh, sebab lauk & makanan semua kat sana. Hahaha.. Makan tepi sungai, sambil mandi satu family, memang sgt seronok. Teringat masa kecik2, abah & mak bawak we all mandi sungai, masa tuh adik bongsu aku si Kamalia baru dalam 7-8 bulan kot, skang Lieya tuh dah 16 tahun dah pun! Hahhaha..Cepat btol masa berlalu kan. Bila tgk gambar we all kat sungai tuh, cam tak caya jer semua anak2 mak & abah dah besau2....dah ada anak sendiri pun.. :)

Kasawari - Port we all melepak & makan pastu terus terjun sungai!
Another part of the sungai.. Semua semangat tarik tali!
My lovely Mak & Abah with Irfan- adik bongsu aku!

Malam tuh, masa dinner, we all makan kat kafeteria dia. Ok jugak sebab we all siap wat suprise lagi untuk anak sulung Along- Si Dania tuh punya 5th B'day. Walaupun ada few days to go for her exact b'day date, we all sambut b'day dia in advance. Terkelu dia bila lampu terpadam dan semua nyanyi. Memang lawak giler sebab muka dia blur giler....obvious sgt hokay! Dengan mak-mak dia terkejut beruk sebab ni perancangan Angah & aku jer. Along aku pun tak tahu. Along siap komplen kenapa tak bgtau dia, leh dia pakaikan Dania baju lawa-lawa sket...ni baju tidur jer! Wakakaka..Kalau bgtau tak supriselah Along oii....! Wakakaka..Staff kat Kalumpang ni boleh dikatakan semuanya baik2 dan friendly lah. Ringan tgn dan rajin menegur pelanggan. Tak sombong & helpful. We all rasa selesa lah jugak dengan dorang. Tetiba aku teringat si Danish dengan mulutnya yg selamba sound kat Mummy dia masa kat kafeteria. Dia order Milo Ais, tgh-tgh dia minum tuh, depan staff cafe tuh, member selamba badak sound, "Mummy, tak sedap lah air Milo nih!" Wakakakakaka.... malu akak aku ngan staff dia tuh... tapi staff dia senyum jer .. Hahhaha... Danish..Danish .. memang bigau lah ko sayang oii.....

Dania blow the candle dalam keadan terkejut!
Q tgk dengan perasaan jeles, then aku pun amik gambar dia nak jaga hati.Wakakak..
Sweet Dania potong kek suprise dia!
Sama besar kan si Q ngan Danisha nih! Hahahha.. Danisha ni baru 4 bulan, anak Along nombor 3. Memang sesuwai jadi anak tokey lembu...gemok dan gebushhhhh!

Overall, memang percutian sebelum bersalin ni sangatlah best dan seronok. Sebab dapat berkumpul satu keluarga dengan meriahnya! Sungai pun masih terjaga kebersihannya, bersih, jernih, dan dalam - boleh berenang2 lagi.. air terjun dia pun syiokkk ooo.. Aku semangat gi tempat air terjun nak amik gambar punya pasal. Tak lah tinggi sgt ..biasa2 jer tapi seksa gak lah nak gi utk org mengandung kan.. Hahaha.. tapi aku tak duduk pun celah2 batu tuh.. Takut sakit perut! Aku setakat bergambar ngan Q jer. Q cam takut tapi teruja sebab air tuh deras. Hahhaha.. Hubby aku yg risau melampau tgk bini dia aktif giler dalam sungai .. (dia tak tahu bini dia dah leh jadi fasilitator kalau ada wat camping kat memana hutan. Ada sijil lagi hokay ...cuma tak aktif jer..wakakkaa...)

Q bercengkerama dengan si Nor dalam sungai di hari kedua. Sukanya dia!
Q Mandi dengan baju tidur jer sebab aku takmo dia sejuk mandi pakai baju sexy semalam. Hahah..

Aku memang rekomenlah if korang nak gi sungai yg dekat dengan KL, jalan tak jauh, ala-ala resort, leh lepak dan tenangkan fikiran dengan harga yang berbaloi. Kalau setakat family korang jer, leh amik rumah yang kecik sket, cukup 1 family masuk, baru RM 135 kalau weekdays. Memang berbaloi sangat. Aku suka gi weekdays sebab tak ramai org. Kira privacy sket lah. kalau weekends, org kata kat Kalumpang ni penuh sokmo.. Berduyun2 org datang ..:) Campur, mana yg datang balik hari, mana yg tidur lagi kan ... Aku kureng gemar sebab takder privacy . Hehehhe..Insya Allah, pas bersalin, kalau ada rezeki, schedule tak penuh, me & hubby nak gi lagi. Mesti seronok kan ..:) Tapi kali nih, Insya Allah berempat lah pulakkk.... Hhehehe...:)

2nd Day @ the cafeteria lepas Q mandi sungai..Siap jeling2 lagi!

Family is my 1st priority,

12 comments:

Smelly Butt's Ama said...

waaaa sungai tu nampak best jugak lah...murah resort tu. hmm..boleh consider pi sana with my family 1 day =)

isabelle said...

my students are going to kalumpang for a field trip, tapi mahal sikit.
so for my subject, i nak bwk pegi ulu bernam.
kem salam kat antonio ban-keras. hahaha. perasan saiful! posing tu xjadi duyung dah tu...mcm laki aku la...paling comel pun jadi dugong.

Ummi Salsabila said...

wah,bestnye.mcm mnarik je resort tu.plan nak pi cuti2 gak ni.before bersalin..smpat lg kite ni ek.hehe

Haiza said...

memang nampak menarik tempat ni,kalau tak gi stay kat situ,pergi balik hari pun ok gak kan...

pssst wah bleh tahan romantik mak ngan abah u tu ekk....posing siap peluk2 bahu lagi...contoh terbaik nih :P

yaya said...

adik ko cite ko gi tempat ni, tak sabar aku nak tunggu ko update kat blog cos diana ckp korang kata best. Best la tempat ni, aku nak gi la nanti...

Watie Aziz said...

chern, yup, memang reasonable price dia + tempat tuh pun cantik.. u must go 1 day!! hehehe

Watie Aziz said...

isabelle, wahh ..best ker ulu bernam tuh..nanti masuk gambar beb .. kalau cun + best ..leh aku gi gak? jauh ker?

hehehe.. laki aku senyum jer bila aku perli dia antonia ban-keras..wkakaka... mmg cam dugong pun ..aksi ngengada ..heheh

Watie Aziz said...

US, hehhee...sempat lagi yang ..sempat ..time ni lah nak manja2 ngan hubby suh dia bawak u jalan2 sungai .. best yang ..balik hari pun takper janji mandi!! hahaha

Watie Aziz said...

Haiza, aah yang, tempat dia not bad laa ..best gak ..balik hari pun ok sebab tak jauh sgt ..cuma if rasa nak lepak2 lagi.. 2d 1 n dah best dah ..:)

hahahha..tuh lah kan .. peluk2 lagi mak apak i .. adik i pun sibuk nak enterprame ..i nak amik gambar berdua jer sebenarnya ..aahahaa

Watie Aziz said...

yaya, heheh.. tuh lah dia .. aku ajak dia tapi dia kerja lak .. so tak dapatlah gi..tgk gambar jer lah ..wkakaka..nak gi weekend penuh sokmo ..tuh yg takmo tuh ..

mmg best yaya...gi ajak hubby ngan adam..mesti dia suka ..silap2 anak lam pewut menendang2 dalam sungai weii...sejukkkk! hahahaha

Mimi said...

wah besh nyer! i pun first time dengar Kalumpang. SO ure not alone.. hehe. Nak pegi!!! Price pun reasonable kan? Sungai pun nampak clear.. best!

Watie Aziz said...

Mimi, yup yang ..i pun rasa cam ramai tak tahu lah pasal this place..ulu yam tuh femeslah kan ..balik2 ulu yam ..boring gak ..hahhaha...

price memang ok yang ..u shud go 1 day .. memang berbaloi-baloi.. hehehe...

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading