Friday, July 2, 2010

Kandungan GBOB 1st Mini Seminar

Hi Friends,

Sorry, it took me few days to update about the content of my 1st mini seminar. Actually, isi kandungannya dah ada, tapi nak membuat entry yg tak cukup masa. Hu hu ..Alhamdulillah, sejak my 1st mini seminar dilancarkan, hidup aku "tak tentu arah" sikit. Hhahaha.. Masa tidur semua jadi tak tentu, tunggang terbalik lah senang citer .Wakakaka.. Hover noksss! Dengan kerenah anak-anak yg semakin membesar, dengan kakak Q si diva yg dah pandai jeles sebab terpaksa kongsi Mummy dan membuat muka "penuh tak puas hati" dengan adiknya (tapi sayang tetap sayang ..habis satu muka adik dia cium!) , dengan si Zayra pun dah belajar demanding, asyik nak berkepit jer ngan aku, nak bau badan aku jer, Nor dukung pun tak jalan. Tu yang aku buat apa pun, 80% anak mesti ada kat peha ni ha. Buatlah aksi camner pun, janji dia dekat ngan aku. Hhahaha.Belasah jer lah nak ..

Dan sesungguhnya, buat pertama kalinya, aku memaksimumkan anggota badan yg dikurniakan Allah SWT. Semua anggota badan di guna pakai. Tangan kiri pangku Zayra sambil menenen, tgn kanan menaip, kengkadang tukar plak tgn kiri menaip, kaki dan peha menahan tubuh bdn Zayra, mulut ngomel2 layan kakak Q pulak, mata kejap kt skrin lappy, kejap pandang Zayra sambil borak2, bila phone bunyi, jawap pulak, hadoiiii...huru hara kan? Dah macam "Octopus" bak kata kawan aku...Aku pun tak pasti camner aku leh handle suma tuh..senang citer..just go with the flow jerrrrr...Ahaks....:)

Aku ada tunjuk my friend the ppt slide for this mini seminar dan mintak her opinion. Alhamdulillah, dia suka dan puji content aku. In fact, dia kata "Ni bukan macam preview Watie oiiii... ni dah macam seminar betolll dah ni". Aku pun, "Alamak (gulp), yer ker beb.. Hhehehe..Err..sebenarnya kalau dalam preview orang citer apa yerk?" Wakaka..bongok jer rasa tanya soalan camtuh kan? Hhahaha..Secara jujurnya, aku tak pernah buat preview2 ni ha. Memang selalu talk yg aku buat dulu terus jer complete talk atau training yg whole day.Takder preview2 bagai ni... Walaupun aku tau istilah "preview" is like a teaser punya talk, but bila nak apply to my mini seminar, aku tak berapa terer. Hhahaha.. Tolong ah kata, slide jer ada 46 wei!!! Errr.. tu boleh kata preview kaaaa? Belasah jer noksss....Takperlah, rezeki participants aku kali nih ..hehhehee.. Harap-harap perkongsian aku ni mendatangkan manfaat pada semua yang hadir dan aku pun nak dapatkan maklum balas selepas seminar utk tgk komen dorang towards that seminar, Ye lah kan, aku kena gak kaji dan amik berat apa yang bakal dikatakan oleh participants aku supaya next time, especially bila buat the real seminar, aku boleh baiki apa yg patut dalam slide, cara percakapan dan persembahan aku nanti. :) Jadi, berbaloi lah org datang dan bayar kan! :)

Err..2 jam masa tuh pun aku tak pasti boleh ker habis dalam masa yg ditetapkan tu. Seriously, with 46 slide to go through, i doubt it lah kan.. hu hu..Nasib lah baik my best friend si Mommy Lyna tuh sangat baik dan tak kesah if habis lambat pun. Lega lah sikit aku dengar kan ..:) At least, tak lah aku terkejar-kejar. I will go through again my slide and see if aku boleh kurangkan mana2 part yang perlu. If tak, then aku akan continue jer with whatever info yang aku ada.

Ok, enuff with my bebel-bebel things. Kat bawah nih adalah isi kandungan yang bakal aku kongsikan dalam my 1st seminar ni ..

  • Maksud Early Childhood Education (ECE).
  • Apa Yang Anda Faham Tentang ECE?
  • Takrifan ECE Mengikut Negara
  • Bila Kita Harus Bermula Untuk Mendidik Anak.
  • Pendapat Lain & Pilihan Yang Ada
  • Mengapa Perlu Bermula Seawal Usia?
  • Kuasa Otak Bayi & Sambungannya
  • Mitos & Fakta tentang Otak Bayi
  • Bagaimana Otak Anak Berkembang?
  • Bagaimana Memaksimumkan Potensi Anak
  • Cadangan produk yang baik untuk menstimulasi anak anda
  • Info tentang seminar GBOB
  • Skop & topik seminar

I just cant wait to meet my participants. Seronok, teruja dan dalam masa yang sama nervous wei. Hu hu. Ada yang datang tuh, are my school friends yang dah ada anak kecik. Rasa segan plak nak "lecture" kawan sendiri. Wakakaka.. cam kekok ah plak. Jangan aku bantai gelak sudahh... haha.. no lah ..kena pro wei...kena pro ..ahaks! Ni pun aku tengah gigih nak melatih diri memberi talk. Dah quite sometime tak bg talk, harus lah polish balik yerrrr! Hhehehe..

Up to date, rasanya dah ada 18 orang confirmed the seat. So, tinggal 12 seat jer untuk dijual. Suprisingly, ramai yg datang bawak husband tau! Aku sungguh kagum dan respek giler ah ngan hubby2 korang suma beb! Support bini dan nak belajar sesuatu yg baru. Bertuah isteri sekarang kan. Memang dunia dah berubah. Tak macam zaman 60-70 an lagi whereby kerja suami cuma cari rezeki utk keluarga, kerja isteri duduk umah jaga anak sahaja. Now, suami isteri sama-sama cari duit untuk keluarga dan suami pun tolong support isteri jaga anak dan involve in the babies development activities. Sungguh bangga aku rasa dengan Daddy-daddy zaman sekarang! Kudos to uolsss... (Aku harap daddy2 tuh datang untuk dengar yer, bukan datang untuk jaga anak sebab takder sapa nak jaga kat umah .. hahahaa.. ciannn hubby tuh ..rugi bayar memahal tapi tak dengar kan ..? ) Ada jugak yang datang bawak adik yang belum kawin! Sungguhlah bagus, belum ada anak tapi berminat jugak nak dengar pasal ECE nih. So proud of uols!

Ok guys, cant wait to meet uolls nanti. Insya Allah ..:)

Menaip dengan tangan kiri sambil mendukung Zayra dgn tgn kanan,


No comments:

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading