Tuesday, August 31, 2010

I Vote For 3 IDIOTS!

Aku menghabiskan waktu malam bersama suami dan anak-anak menonton movie Hindustan bertajuk - 3 IDIOTS malam tadi, setelah sekian lama both of us tak tgk movie. Jangan kata movie, ASTRO pun dah jarang sangat tgk. Hu hu ..sedih jer yerk.. :)

Aku rasa dalam banyak2 citer Hindustan, this is the BEST Movie yang patut di tonton oleh semua orang tak kira bangsa atau agama. Ia bukan seperti cerita tipikal Hindustan yang penuh dengan drama dan kita boleh agak the story line, tapi cerita 3 IDIOTS ni telah membuka mata hati dan fikiran aku tentang sesuatu- tentang cita-cita dan masa depan kita, apa yang kita lakukan, adakah ianya suatu yg kita impikan, yang kita inginkan sejak dulu atau kita hanya menurut sahaja arus yang datang, yang menolak kita ke mana sahaja kita pergi tanpa kita mampu merubah apa-apa tentangnya. It really inspires me .. dan aku menulis di blog ini untuk mengajak kawan-kawan semua melihat this movie & relate it to ourself.

3 jam berlalu tanpa aku sedari kerana cerita ini sedari mula langsung tidak membosankan, ia penuh dan sarat dengan gelak ketawa, gembira, sedih, kadangkala marah dan ada ketika menginsafkan serta menaikkan semangat. Orang kata, rencah dan resepi yang cukup. As usual, citer Hindustan memang tak sah kalau takder lagu kan.. for sure ada lagu, tapi lagunya pun sedap2 dan langsung tak mengaanggu jalan cerita dan tak meleret-leret. Walaupun hero & heroinnya - Amir Khan & Kareena Kapoor jer yg aku kenal, kebanyakan pelakon aku tak berapa kenal, tapi they give 5 star punya lakonan, so aku tak kesah sapa pun berlakon, yang penting mesej tuh sampai dengan berkesan.

Secara ringkasnya, 3 IDIOTS ni menceritakan tentang kehidupan kampus 3 orang sahabat dari mula mereka masuk kolej sampailah dorang graduate. Dari dorang tak kenal each other sampai dorang jadi sahabat baik yang digelar 3 idiots oleh pensyarah dorang. Cerita ni sarat dengan mesej persahabatan abadi, yang jujur dan ikhlas dan sanggup lakukan apa sahaja demi kawan. Cerita ni juga secara sinis mengutuk sistem pembelajaran yang berdasarkan gred, yang mana student2 suma asyik duk hafal subjek semata-mata utk lulus exam tapi bukannya memanfaatkan atau mengaplikasikan apa yang dipelajari. Memang terkena betul lah kalau student2 tengok kan. In fact, aku pun terasa sebab dulu, kita nak lulus, hafal subjek macam nak giler..paham tak paham lain citer, apatah lagi nak aplikasikannya, janji lulus. Tapi bila kerja, yang ado!! Semua tak reti nak aplikasikan. Kantoi kat situ. Sebab tuh sometimes student yg grednya power giloss, kendong gred A sampai berpuluh-puluh, tapi bila kerja, hampeh!


Tapi, bila kita buat sesuatu dengan penuh passion dan rasa suka, semuanya jadi mudah dan kita rasa happy. Dalam citer ni jugak, diceritakan bagaimana kawan si Rancho ni, Farhan dan Raju ada masalah masing2 dengan keluarga dorang. Yang sorang tuh, nak sangat jd Photographer, tapi mak bapak tak bg, paksa amik Engineering.Yang sorang lagik, suka Engineering tapi selalu kantoi time exam, mesti dapat result last-last. Si Rancho ni, dah lah cam bodoh-bodoh alang, selalu kena halau dari kelas, selalu menyelinap masuk kelas-kelas lain, tapi punyalah genius, sampai lecturer dia asyik nak pedajal dia jer sebab dia selalu kantoikan pensyarah dia, hari pertama masuk dah kantoikan pensyarah...Hehehe.. Y Farhan & Raju jadi macam tuh? Yang sorang tuh, sebab Engineering bukan bidang dia, dia tak suka, dia buat sebab mak ayah paksa, jadi semua tak menjadi. Dia tak jadi diri sendiri sebab dia cuba jadi orang lain seperti acuan yang mak bapak dia nak. Yang sorang lagi pulak, walaupun suka Engineering tapi selalu dalam ketakutan. Takutkan apa? Takutkan gred, sebab dulu dia best student masa kecik, jadi tekanan masa masa universiti, untuk capai gred yang bagus dan bersaing dengan kawan-kawan membuatkan dia jadi pressure yang amat, so it affect result dia. Dalam masa yang sama juga, lecturer dorang cuba nak pisahkan dorang bertiga sebab they are so close dan kononnya so Rancho ni bawak contoh yang tak baik pada kawan-kawan dia. Persahabatan dorang teruji, tapi sampai sudah, ia tetap teguh dan kuat. Really inspiring tau ... :)

Dan yang bestnya, Rancho yang dorang kenal tuh bukanlah Rancho yang sebenarnya. Semuanya terbongkar masa dorang pergi rumah Rancho after graduate dan 5 years tak jumpa kot, ada kematian di rumah tu. Bapak Rancho meninggal. Bila dorang jumpa Rancho, muka Rancho dah lain, tapi certificate, nama, gambar semua sama, tapi gambar yg diambil masa graduate tuh dah berubah muka. FYI, Rancho ni jadi top student masa final year, dapat nombor 1 okeh... superb lah kiranya .. Jadi...siapa Rancho sebenarnya? Mana Rancho yang dorang kenal selama nih? Haaaa..yang tuh korang kena tgk sendiri lah ..kang aku citer tak thrill plak.. hehehe..

Sebenarnya, panjang citer dia, tapi kesimpulannya, kita hidup hanya sekali, buatlah apa yang kita suka dan yang kita inginkan. Ikut hati kita, asalkan ia mendatangkan manfaat dan memberi kebaikan dan membuatkan kita riang gembira, kita buat dan teruskan. Jadi diri sendiri, jangan kita terpaksa buat sesuatu kerja tapi sebenarnya kita tak suka. Apa yang kita buat mungkin mendatangkan keuntungan yang sedikit, contohnya, mungkin jadi Photographer gaji tak banyak berbanding Engineer tapi yang penting, kita happy dan itu passion kita. Kita buat dengan sesungguh hati dan belajar banyak perkara. Dari situ kita akan berkembang dan duit akan datang dengan sendiri. Kalau kita hidup selamanya hendak memuaskan hati orang lain sedangkan kita sendiri tak suka dan terpaksa, ia satu kerugian yang maha besar. Kita kena berani berubah dan menongkah arus. See what will happend & if we fail, thats not the end of our life pun kan ..:) At least will try dan bukan takut nak melangkah ..

Aku bersyukur jugak sebab all this while, aku buat semua kerja yang aku suka, walaupun berbeza bidang antara satu job dan satu job lain, but i love the job, so its not an issue, cuma ia sememangnya lari dari bidang komputer yang aku amik dulu. Aku memang tak suka programming tapi bersyukur sebab aku amik computer, at least i can relate dgn adapt with latest technology dengan mudah, taklah terkapai2 dan terpinga2 bila org citer pasal computer terms kan..

And now, since 2006, aku dah jumpa apa yang aku nak. Aku suka perfume, aku buat business perfume. I did it whole hearted, i love it & until now, still love it walaupun ada banyak pesaing kat luar sana. Sejak 2008 pula, aku jatuh cinta dengan ECE, dan aku buat sepenuh hati, tanpa berbelah bahagi, time tuh tak pikir pun pasal business, it just my passion and I do it solely for my Q's, tapi Allah membuka jalan untuk aku venture dalam business ECE pulak. Siapa sangka kan, dari passion terus jadi business. Tiada apa yang lebih menyeronokkan apabila kita dapat buat apa yang kita suka, dan apa yg kita buat tu pula memberikan pendapatan pada kita. Its double celebration aku rasa...

Dan satu yang aku belajar dari movie nih- JANGAN PAKSA ANAK UNTUK JADI APA YANG KITA NAK DIA JADI. Berikan anak kita kebebasan memilih bidang apa yang dia suka, yang dia nak, dan galakkan dia meneroka sepenuhnya bidang tu. Asalkan bidang yg dipilih itu baik dan tidak menyelahi agama dan undang-undang, kita seharusnya memberi galakan. Its their lives, not our's. Ingatan utk aku jugak neh ...:)

So, to my friends semua - APAKAH YANG ANDA LAKUKAN SEKARANG, BAIK KERJA ATAU BUSINESS, sesuatu yang anda suka lakukan atau terpaksa?? Renung-renungkan.. jika suka, alhamdulillah, teruskan tapi jika tidak, maybe masanya utk "Cinta Beralih Arah?" Hehhehe.. jadikan cerita 3 IDIOTS ni sebagai inspirasi untuk memulakan langkah baru anda. Siapa tahu, dunia anda akan berubah .. Insya Allah .:)

So, for the best movie this year - I VOTE 3 IDIOTS!

Aall Izz Well,

No comments:

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading