Saturday, December 11, 2010

Quzayra Learn Phonics @ 8 Months

Happy weekends for me today! For obvious reason- I managed to capture our Phonics Reading Session after my Playgroup Class tadi! Semangat erk, terus upload dalam blog & FB tau! hahahha.. Hover Watie neh! Maklumlah, semua kelengkapan ada kat opis, sebelum "sejuk" baik aku transfer siap2.. :)

Aku pun sebenarnya tak sangka dan tak expect yang si genit Zayra ni turut mengikuti kelas Playgroup Level 4 tuh dalam diam! Di sebalik pintu cermin yang memisahkan Zayra dan kelas Playgroup tuh, rupanya member pasang telinga, duk dengar apa mak dia ajar sampai tinggalkan dia sejam setengah dengan maid!Hhahahaa.. Bijaknya anak Mummy neh!

Dalam kelas Playgroup tuh Level 4 tu, memang ada Phonics Awareness, sapa yang pernah datang GBOB Playgroup atau sapa yang pernah join AlimKids Playgroup akan tau that this is the ritual activities every week. To make it more interesting, GBOB akan gunakan produk-produk yang berkaitan untuk emphasize kan apa yang ada dalam buku tuh, cthnya, bagi buah mainan apple dan bagi bola untuk all the kids rasa the dan pegang during the session. So, all the kids cam teruja gitu setiap kali sampai ke Phonics Session.

Tapi aku tak lah expect si Zayra ni akan belajar sama. Hheheh.. dalam diam ko wat "projek mega" yer Zayra ..nak bg suprise Mummy! Memula aku cam ignore jer, sebab rasa cam tak caya, yerlah baby baru nak masuk 8 bulan memanglah kuat membebel, Zayra pun kuat bebel, jadi normal lah kalau dia selalu sebut, eh, eh, eh, beh, beh .. dan macam2 bunyi sampai menghembur2 ayaq liur semua kan .. ahaks!

Tapi yg biatkan aku konfiden dia sebenarnya memang tau the letter and the sound, when she's saying both letter and sound setiap kali aku nyanyi lagu tuh. Kalau nak kata kebetulan kan, memanglah boleh kata kebetulan yang sangat SESUATU! Hahhaha..Apa tidaknya, siap boleh ikut tempo lagi, pastu pandai plak nak sebut A selepas aku "paused" kejap after aku cakap "A is the sound of...?" (sebab memang puposely nak dia jawab tapi kalau dia tak jwab pun, selalunya aku yang akan nyanyi..) . That's y aku yakin memang Zayra tau dan kenal huruf tu.

Lebih meyakinkan bila lepas nyanyi A, sometimes aku akan nampak muka Zayra dan mulut dia cam nak nyanyi B, pastu nak sebut beh, beh! Hahah.. memang aku senyum sokmo bila dia wat camtu tau. Memang dia anak murid "FREE TAK BAYAR LEVEL 4" punya kelas yang sangat bagus pendegaran. Hahhaha.. Sebabnya, dalam kelas aku tuh, memang baru start huruf A dan B sahaja. Tadi (minggu ke 5) baru start huruf C. Hheheh.. Confirmlah nih, the last 4 weeks Zayra curi2 dengar Mummy ajar dia. mesti dia hangin sebab setiap minggu dia asyik kena tinggal dengan maid kat sebelah pintu kaca, tak dapat tgk Mummy, tak dapat jumpa Mummy, tapi boleh dengar Mummy jerit2 kat luar. Sakit nau hati agaknya ... dia terus hafal apa Mummy nyanyi setiap minggu! Wakakakka.. Boleh pakai tak teori tuh?

Apa pun yang difikirkan, tak kesahlah, yang penting aku sgt happy dan Zayra dah berjaya buktikan apa yang selalu dilaung2kan oleh blog dan websitenya - ALL BABIES ARE GENIUS! Insya Allah, pandai kita tanam, pandai kita baja, pandai kita tuai, mesti dapat hasilnya, dan mungkin hasil tuh kita akan dapat dalam tempoh yang sangat singkat yag kita sendiri tidak menjangkakannya! (tetiba teringat cerita "Paddy that turns to Gold", cerita kanak-kanak yang aku beli utk Q, bestnya kalau aku jadi tuan padi tu.. hahaha) . Thanks Zayra, thank you kerana menjayakan misi Mummy dalam tempoh yg sangat singkat. 5 bulan dan sekarang 8 bulan. Ada banyak masa lagi tapi Zayra kena selalu ingatkan Mummy, ajak Zayra main okeh .. memandangkan Mummy dah ada ramaaaaaiiii anak sekarang! Hhehehehe.. Setiap minggu Mummy jumpa anak-anak Mummy tau! :)

Ni 1st time masa we all buat reading sesson. Kat Kids Zone Area. Q ada dan bila aku nyanyi utk adik, dia pun sibuk nak enterprame sama. So, korang leh dengar 2 suara. Yang nyaring suara Q, yang lembut, menggoda dan slow motion eh, eh, eh nya (ala-ala Puteri Lindungan Kaabah) adalah Zayra. Hehehhee

Ni masa kat dalam Seminar Area. Aku terus bawak Zayra lari dengan buku2 aku rembat bawak masuk dalam semata-mata sebab nak rekod lagi sekali Reading Session nih. Lawak jer bila si zayra tak menyabar nak nyanyi. Buku tak sempat bukak, Mummy lum sempat bukak mulut nyanyi, dia nak eh, eh, eh dulu . Hahahhaha.. Hover ko noksss!


Genius Zayra,



No comments:

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading