Friday, June 5, 2009

Shichida Method - Berbaloikah??

Hari ini, saya menghabiskan masa di depan PC dan membaca informasi-informasi di forum Brillkids. Saya sangat suka membaca forum di Brillkids kerana banyak (begitu banyak) info yang saya dapat mengenai parenting di situ. Mungkin kerana it's an International Forum dan ibu bapa dari seluruh dunia memasuki forum tersebut dan memberikan komen serta link-link web yang sangatlah hebat dan berinformasi untuk saya dan bayi kesayangan saya nih (terutamanya tentang education) sampai saya rasa tak terkejar. Saya pun tak sangka ada begitu banyak web-web education & parenting yang bagus di internet. Mungkin saya sendiri yang tak tahu @ tak jumpa di mana nak cari such information. Lucky ada this forum, so kerja saya, copy, link & jadikan Bookmark. Senang saya nak baca kemudian. Jika anda berminat nak join this Forum, boleh klik kat bawah nih.. ..

early learning


Dalam forum tuh juga, adalah perbincangan tentang Shichida Method. Saya rasa semua ibu bapa paling tidak sekali PASTI pernah dengar tentang method ini di mana mereka tekankan on right brain learning education. Kebanyakan parents di forum ini juga suka dengan method ini. (Ada juga yg tak suka disebabkan faktor-faktor sampingan macam mahal, servis staff tak bagus, cikgu asyik bertukar ganti & sebagainya). Di Singapura, memang education sangatlah dititikberatkan. Tentang hal ini, saya memang tabik dengan Singapore. Saya berani cakap sebab most of my family asal dr sana (actually Malaysia, tapi lepas dah berpisah ..huhu ...) dan saya dapat lihat tahap pembelajaran mereka jauh, sangat jauh berbanding Malaysia. Kalau tgk buku-buku yg student-student sana gunakan, memang takut. Parents kat sana tak malu untuk mengaku mereka "KIASU" termasuklah makcik-makcik saya, sebab memang mereka dah dilatih untuk jadi "KIASU" atau "TAKUT KALAH" dari kecil lagi, so they will do anything within their power so that dorang takkan kalah.

Kat S'pore juga ada banyak Learning Education Centre yang amalkan right brain method nih, so the parents have more choices. Di Malaysia, saya tak pasti pula, saya akan "goggle" dan kalau jumpa, Insya Allah akan inform dalam blog ni. Dipendekkan cerita, selepas membaca tentang Shichida Method itu, saya pun dengan semangatnya terus menghubungi syarikat berkenaan untuk mendapatkan maklumat lanjut. Selepas saya mendapatkan maklumat, saya terduduk memikirkan tentang program ini. Dalam usia 11 bulan, berbaloikah menghantar anak saya ke sini?? Mari kita tgk jumlah pelaburan yg harus dilakukan untuk anak kita.

Pakej Shichida Method:
  • Satu kelas - Maksimum 6 org students, Minimum 4 org students.
  • Setahun ada 4 kali intake @ terms iaitu: Januari, April, Julai & October. Untuk maklumat, waiting list yg menunggu untuk masuk kelas ini adalah sangat-sangat panjang. Staff kat situ bgtau saya, kalau ada pun (itu pun tak pasti lagi), April tahun 2010 baru ada kosong. Untuk bulan Julai 2009 punya intake, ada 98 parents sedang dalam waiting list.(tak heran sebab cuba tgk jumlah student dalam 1 kelas.)
  • 1 term = 3 bulan. Kita digalakkan ambil terus 4 terms @ setahun hingga 2 tahun punya pakej.
  • Kelasnya- Seminggu Sekali.
  • Jumlah wang yang perlu kita sediakan untuk 1st enrollment - Ada 4 Fee yg berbeza iaitu:
- Annual Fee = RM 100
- Term Fee = RM 1050 (pakej weekday) @
= RM 1200 (pakej weekend)
- Parents Education Seminar Fee = RM 295 (1pax) @ RM 495 (for 2pax)
(compulsory for parents - jika ambil 1 year course, bayaran ni akan dipulangkan semula diakhir tahun pengajian)

- Deposit = RM 500 (akan dipulangkan di akhir pengajian dengan syarat memberitahu pihak Shichida sebulan sebelum tarikh akhir kelas yang anda tidak ingin meneruskan pembelajaran di sana)
  • Fee yang dikenakan adalah mengikut term. Ini bermakna, sekiranya anda mengambil pakej setahun, 1st enrollment anda harus membayar RM 1945 (paling murah - pakej weekday & only 1 pax for the parent seminar), dan untuk term kedua dan seterusnya, anda perlu bayar RM 1050 (pakej weekday). Ini bermakna, pakej untuk setahun adalah RM 5095. Bear in mind that untuk tahun kedua, ada lagi RM 100 Annual Fee untuk di bayar.:)

Satu yang saya kurang gemar tentang Shichida Method @ Bandar Utama ini, jika kelas yang sepatutnya kita hadir itu jatuh pada hari cuti umum, secara automatik kelas akan dibatalkan dan TIADA KELAS GANTI akan dilakukan. Burn just like that. Huhu..Another thing yg i rasa tak puas hati, Centre nya hanya dibuka 4 hari seminggu untuk Public @ senang cerita, untuk kita hantar anak kita belajar- iaitu pada Hari Khamis hingga Ahad sahaja. If pilih weekday, ada 2 hari untuk pergi, kalau tak pergi atau ada hal lain, kelas burn juga, no replacement class, dan kalau kita pilih weekend, cuma Sabtu & Ahad sahaja.

Ia ditutup pada hari Isnin & Selasa, hari Rabu cuma bhg Admin sahaja yang bekerja! Tidak hairanlah kalau waiting list nya berjela-jela panjang! Sudahlah kelasnya cuma 6 orang student dalam satu-satu masa (yang mana saya pun suka, so teacher boleh fokus dgn anak kita), centre cuma di buka 4 hari seminggu!! No wonder ...Kalaulah ia seperti Gymboree yang bukak 7 days a week, dan saya boleh datang ikut masa & time yang sesuai dengan jadual saya (kelas tak burn), saya yakin ia akan membuatkan parents lebih suka dan gembira untuk menghantar anak ke sini.

Pendapat PERIBADI saya: Untuk menghabiskan RM 5095 setahun (dengan kekangan-kekangan yang saya sebutkan di atas), saya rasa its NOT worth it to send my daughther to the centre. Saya rasa, lebih baik saya teruskan dengan apa yang saya lakukan sekarang - GOGO Education Set, Little Reader & Little Math (*wink* ya! saya dah beli, dah download & dah gunakan untuk mengajar Qarissa, nanti saya buat satu topik khas untuk Little Reader ini ok!) serta menghabiskan hujung minggu untuk anak saya "bersosial" dan bergembira dengan rakan-rakan sebaya nya di Gymboree. So far, alhamdulillah, Qarissa had showed tremendous development since I started all this program for her. Duit yang berlebihan (kalau betul saya masuk Shichida Method tu lah kan ..hehehe), saya rasa better saya sambung kelas dekat Gymboree @ masukkan Qarissa ke Tumble Tots @ beli more education program untuk saya ajar sendiri di rumah. Saya percaya - "We're THE BEST TEACHER to our Children!"

Mungkin pendapat saya akan berubah (kalau harga yuran di Shichida Method berubahlah, heheheh), but as for now, Shichida Method is NOT in my list ..Hhehhee..(tapi saya suka berkongsi kebaikan method itu!) So, jika ada ibu bapa yang menghantar anak mereka ke Shichida Method, sudi-sudilah kongsi pengalaman anda bersama kami yer ..:)

Untuk ibu bapa yang ingin melawat website Shichida, rajin-rajinkan tangan klik logo nih ok..:)



Dan sebelum saya mengakhiri posting saya kali ini, saya nak berkongsi dengan anda semua website-website dr Singapura yang berkaitan dengan "right brain development". Rajin-rajin singgah ok.Bleh dapat tips-tips untuk ajar anak. (saya dapat pun dari forum Brillkids tuh lah, saya tak tahu pun wujudnya this kind of center!Thats y saya kata forum tuh bagus untuk anda jelajahi...all the parents is very supportive & tak kedekut untuk share whatever they have @ know with other parents! Hhehe)

1. iGenius - http://www.igenius.sg/
2. Little Neuro Tree (formerly known as Trio) - most of the staffs are from Shichida.http://www.littleneurotree.com/
3. Glenn Doman - http://www.gdbaby.com.sg/
4. Right Brain Networkz - http://www.rightbrain-networkz.com/


Kena cari duit banyak-banyak kalau nak masuk Shichida,




1 comment:

Fid said...

watie
domo arigato! mak suka apa ko tulis

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading