Sunday, June 21, 2009

Burung Buat Sarang @ Rumah - Bawak Rezeki??

Pertama kali aku tgk burung wat sarang nih, kat umah makcik hubby aku @ Seksyen 3 Shah Alam. Makcik hubby aku nih, aku panggil Cik Dah.. ehem ehem ..(memang kaya beb ..bestnya kalau dia nak trade in umah dia ngan umah haku..hahahahah) rumah dia besau gilos - 3 tingkat lagik noks..dan taman dia pun cantik.

Satu hari, we all gi melawat Mak (pangkat makcik pada Saiful tapi dr kecik dah panggil Mak) yang kebetulan datang menjengah Cik Dah for few days. We all bawaklah Q jumpa Mak sebab dah lama tak jumpa. Then, sebelum balik, we all tgklah kolam ikan dari arah Tingkat 2 . Umah Cik Dah aku nih, main entrance dia kat Tingkat 2 terus. Jadi, ada turun bawah, dan ada naik ke atas lah kiranya.

Si Q plak, nampak je kolam yg cantik & besar tuh ..terus tunjuk-tunjuk nak tgk ikan. Sudahnya, we all turunlah ke bawah balik. Masa leka tgk ikan tuh lah, aku terperasan ada sarang burung kat pasu bunga Cik Dah. Cantik gilos...i mean kemas sesangat-sangat!! Dalam hati aku kata, rajin nya Cik Dah nih suruh tukang kebun dia hias sarang burung ni. Ada few sarang burung kat situ ..dalam 3 -4 aku rasa.

Dalam duk leka tgk2 tuh, aku pun tanyalah Cik Dah pasal sarang burung tu. Rupanya, sarang burung tuh ada, bukan tukang kebun yang wat, BURUNG TU YANG DATANG SENDIRI buat sarang ...!! Terkejut haku dengar ..Padanlah cantik dan kemas sangat ...

Dia kata lagi, kalau burung buat sarang kat rumah, orang tua-tua kata - tuan rumah tuh MURAH REZEKI. Aku dengar seronok sangat ..Padanlah murah rezeki dia .. mungkin sebab burung wat sarang kot ..Pandai memilih tol burung nih! Hahhhaa...

Sejak tuh, aku selalu harap burung akan buat sarang kat umah aku. Time tuh, aku siap cakap ngan Cik Dah lagi, bestnya if burung wat sarang umah kita. Nak lah jugak!! Hehheh..yoyo jer aku nih...cam boleh paksa-paksa jer burung tuh wat sarang kat umah aku!

Sekali tuh, few weeks after the conversation, di satu petang yang hening ..(ceh, poyosnya ..), bila hubby aku balik dari kerja, dia panggil aku suh keluar rumah - tgk apa ada kat luar rumah!! Guess what ???

*
*
*
*
*
*
*






Hu hu ....tak sangkanya aku !! Ada sarang burung yang sungguh comey tergantung kat luar rumah!! Ntah bila burung tuh buat pun we all tak perasan tau!! Tau-tau jer dah ada. Tapi memang aku selalu dengar bunyi burung kelicap kat luar rumah aku. Qarissa pun selalu jengah2 kat luar dan buat suara halus burung setiap kali dia dengar bunyi kat luar rumah tuh..Tengah we all tgk-tgk, ternampak burung kelicap tuh terbang dr pokok dan datang bawak sesuatu kat mulut dia untuk letakkan dalam sarang tu. Rajin betul burung tuh siapkan sarang dia. Dah lah cantik. Kemas jer nampak. Hubby aku siap pesan ngan Nor - jangan sesekali ko kacau sarang burung tu.. Biar kat situ .. hehehehe..semangatnya dia!

Kesimpulannya, aku tak tahulah betul atau tak kata orang-orang tua ni (harap-harap betul lah, heheh.Tapi jgn lupa.."Rezeki kan di tangan Allah, bukan di tangan bapak" (ikut intonasi suara P.Ramlee dalam cerita Ahmad Albab) hehehe, tapi apa pun, aku suka sangat burung kelicap tuh sudi jadikan rumah aku tempat persinggahan dia setiap hari. Aku suka dengar bunyi dia, sebab anak aku pun suka jugak! Hehehe..nampaknya, tak dapatlah aku tukar lampu raya tahun ni. Baru ingat nak tukar, tapi dah ada sarang burung nih, camner nak wat yerk?? Hmmm...tergantung kat situ jer lah nampaknya lampu raya tu....:)

Seronok ada burung sudi wat sarang,

11 comments:

defina said...

watie,
setahun dua lagi empat tibgkat ler umah ko, satu tingkap dlm tanah...hahahaha...

betul tu, rezeki Allah yang tentukan, yang penting berusaha dan berdoa sentiasa. jangan percaya plak rezeki sebab burung tu. cuma bila kita benarkan burung tu menumpang kasih berumah kat rumah tu, maka rahmat Allah datang. So mungkin rezeki yang kita terima pun berkat. Tak habis ke tempat yang tak sepatutnya.

Watie Aziz said...

tingkat dalam tanah? wah ..hebat gilos tuh ..dah macam zaman perang plak ..ada rumah bawah tanah ..ahhahaa..

tuh lah pasal..aku teruja sebab burung tuh cam paham-paham plak aku nak dia wat sarang kat umah aku! Sekali termakbul beb ..tapi yg paling aku kagum adalah buatan "tangan" burung tuh..Halus sgt ..teliti betul & rajin sungguh dia kumpul daun2 kering, terbang beribu kali semata-mata nak buat rumah ..

harus insaf kita nih yerk! nak nak org yg malas nih ..hahah..binatang oun rajin kerja... kita yg ada akal kengkadang malasss sokmo ..(cait ,macam terkena batang idung sendiri jer nih...hahah) eh ..mnana der ..aku rajin tau! rajin ajar Q! hahhaha (pergh..sib baik dapat escape!)

defina said...

hahaha....zaman jepun lah pulak....

aku pon nak tunggu burung buat sarang gak ah kat umah aku ni...hihihi..

malas??? uish....aku bkn malas update bllog tau, tapi keadaan tak meingizinkan...hehehehe....(sensitif ngn perkatann malas ni.... :P)

Watie Aziz said...

ha lah, doa ah cepat2 supaya burung wat sarang depan umah ..kat mana2 pun ta kesah ..janji kashful leh dgr bunyi dia ...ahaks!

isk..sapa kata hang malas? aku tujukan mim alif lam sin tuh utk diri sendiri ah ..hahahha..hang mmg rajin sesagat ..nakk nak bab layan tetamu..salute oh!

defina said...

tu ler pasal, buat sarang kat depan pintu pun orite gaks...hihi

aku tak kata ko kata aku malas lah, aku pun kata kat diri sendiri jugak...hehehe

Watie Aziz said...

hehehe...sekali sekala kena mengaku yg aku mmg malas..tak caya gi tgk facebook aku..ahahha

Produk Kecantikan Online said...

Saya minat baca blog adik ni..tiba2 arini burun kelicap buat sarang dpn pintu SPA akk.. suka tgk dia buat sarang..hayal jdi nya

Shafique said...

Samelah hahaha sarang burung kt rumah saya pon dia buat dkt lampu raya hihihi

lovespell said...

Rumah saya pun baru ada birdnest 🐦 kt depan... Lampu raya gak nie... Hehe 😉

Unknown said...

Rumah saya pula... Memula buat sarang kat meter TNB... Lama gak...sbb nengok2 terjuntai tali face mask(mesti ada org xbuang betul2 dlm tong sampah). Awal tahun tadi, nak cat semula luar rumah. Tukang cat pun ngemas2 sarang burung tu...2 Bulan x dengar bunyi2 burung.
Tup2...pertengahan bulan lepas(Mei), sapu2 keliling rumah(selama menyapu ni xpernah la nengok2 tpt2 aircond tu) ada la akar mn dok terjuntai kat satu aircond tu, rupa2nya ada sarang dan burung kat situ...So, biaq aje sarang tu...bunyi anak burung aje bila nak makan.

Siti minah said...

sya pon Alhamdulillah burung buat sarang depan rumah sya..

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading