Thursday, July 9, 2009

The Most Valuable Gifts For Q's B'day!

Wah, tak habis-habis lagi citer pasal hadiah anak yerk aku nih! Hahha..dah lama aku hutang entry nih dan dah few mommies tanya jugak nih. Jadi, baik aku bayar "hutang" aku yang nih..But, aku takkan cerita in detail pasal produk nih, sebab aku plan nak cerita dengan lebih detail (maybe kalau terlebih rajin, aku wat dalam bentuk bab-bab, jadi senang parents nak baca) dalam blog Early Education - Genius Baby On Board (GBOB) yang baru dilancarkan tuh.


So, aku cerita camner aku leh terjebak dengan Grolier nih wokeh ..:) Memandangkan entry aku panjang2 belaka, aku hiasi dengan gambar-gambar turutan aksi Q bila 1st time barang tuh sampai ke rumah. Hhehehe..Excited member wei...

Maka, tersebutlah kisah, di satu malam yg tak berapa indah (sebab dah tau kena kuar duit nak shopping brg dapur..terbang lagi ratusan ringgit haku ...), seminggu sebelum hari lahir Qarissa, aku sekeluarga pergi Tesco Setia Alam. Memang kat Setia Alam ada cawangan Grolier baru bukak, tapi sekalipun aku tak pernah masuk, sebab aku tak plan nak beli apa-apa pun, dah berlambak education program untuk Qarissa @ home. Setiap kali dorang tegur2 aku, aku just senyum & say, "No, thank you..." & berlalu pergi.

Nak jadikan cerita "jodoh" aku ngan Grolier, malam tuh, lepas habis shopping barang dapur, maid aku sibuk nak ke toilet, so we all pergi lah ke arah toilet. Grolier nih memang berdekatan dengan toilet (nak masuk Tesco mmg kena lalu Grolier nih...). Sementara menunggu, aku pun masuk dalam Grolier, saja nak tgk-tgk TANPA NIAT MEMBELI. Pastu datanglah staff dia nama Surendran, assist aku. Aku awal-awal dah sound dia, "No, I'm waiting for my maid & just looking around, I'm not interested to buy any coz I have GOGO Education Set @ Home.. No more DVD please.." .

Mula-mula merangkak dekat2, cuba2 nak bermanja dengan board yg plastik pun aku lum bukak. Awal-awal dah start pegang button2 tuh..

Personally, aku rasa we have to make ourself clear in the beginning, so taklah salesman tuh panjang lebar bebel kat kita, pastu push kita untuk beli apa-apa yg kita takmo beli @ tak perlu beli. Biasalah salesman, mesti dorang push segala macam set utk kita beli (personally aku tak setuju sgt cara nih coz pada aku, lebih baik cust beli apa yg dia perlu & they happy, dari membazir tak tentu hala, pastu salesman gak kena sumpah at the end...hahah.Dapat gaji tapi duit panas, cepat habis wei..) .

Mula menekan-nekan board. Apa bender Mummy beli nih yerk!!

So, aku just suruh dia cerita pasal Magic English untuk tgk the difference between GOGO DVD & Magic English. Ada banyak juga bezanya, maybe nanti aku masuk info dalam blog GBOB so kita leh compare. :) Lepas dia explain kat aku, aku ternampak satu board biru. Masa tuh tak tahu nama dia apa. Tapi memang selalu aku nampak org Grolier nih kalau kat exhibition selalu duk pegang-pegang board tuh, tapi dorang tak promote pun mender tuh. Aku ingatkan board tuh BUKAN UNTUK DIJUAL. Pernah jugak aku gi booth Grolier, but NOBODY rekomenkan mender alah ni. So, memang selama nih, aku just tgk jer lah ..

Semangat plak nak baca buku. Tuh buku utk Mummy baca lah Q,bukan Q. Parents guide book tuh nak oi!!

I think dorang tak promote sgt sebab maybe the salesman nak tolak segala macam related products & packages, so kita beli sekaligus sampai RM 2XXX, dorang tak mo jual set by set @ dalam erti kata yg mudah, jual apa yg kita nak beli jer...memang betul - lebih jimat kalau kita beli sekaligus sebab harga boleh kurang & dapat banyak FREE gifts, tapi kalau pelanggan tak mampu, aku rasa lebih baik jual apa yg pelanggan perlu sahaja. Kalau pelanggan mampu, its ok utk kita promotekan semua produk yang bagus, tapi kalau pelanggan ada budget2 tertentu, better kita rekomenkan set yg paling sesuai & berbaloi pada masa tu. Asyik nak pikir untung @ komisen tanpa fikirkan "poket" pelanggan, susah gak beb ..hu hu..Cian customer wei .. Thats why aku awal2 dah sound direct jer .. ianya lebih mudah & jelas.

Tetap excited nak baca. Sampai londeh-londeh pipi dia bila tgk set nih! Hahhaa

Dipendekkan cerita, salesman nih tunjukkan kat aku how the board works. Nama produk tuh LOGICO PRIMO. I'm so impressed sebab aku rasa that Board Games sangat bagus utk membina IQ kanak-kanak. Ia terdiri dari jaringan aktiviti pelbagai subjek untuk mengasah IQ kanak-kanak berfikir & menyelesaikan masalah. Yang paling best, the kiddos tak perasan yg mereka sebenarnya sedang belajar, coz dorang ingat dorang tgh main game. Ia melibatkan otak, tangan dan mata. This is the kind of activities yg paling aku suka. Semua perkara bergerak serentak.

Dan pembacaan pun bermula...

Dan kanak-kanak ini juga boleh "bermain" sendirian tanpa perlu pengawasan org dewasa. They can check whether the answers is right or wrong on the spot. Jadi, kalau anak dekat rumah, mak bapak kerja, they can always learn by themselves. Mungkin diperingkat awal kita kena guide anak kita, lama-lama, dorang boleh main sendiri. Let me tell uols that the question is not that easy kay ..heheh..Malu aku nak bgtau korang yang aku ada salah jawap time tgh main2 masa nenenkan Q. Siyul jer ..buat malu mak je noks.Khakhaka..Sebab tuh aku respek ah kalau bebudak leh jawab betul solan-soalan tu (yang mana aku dapati memang ramai jawap betul dengan adanya guidance dari aku masa mula2 dorang nak main tu ..anak jiran datang umah semua aku suh main ..ahhaha...nak test tgk dorang bijak tak ...not bad huh..)

Kad aktiviti nya memang banyak, ujian IQ sahaja ada 160 kad yg terdiri dari pelbagai subjek, manakala 160 lagi adalah aktiviti-aktiviti lain. Aku akan terangkan lebih lanjut dalam GBOB blog nanti.

Dah, ke FunThinkers Plak. Sama jer aksi dia..Pegang2 dulu, raba-raba dulu..Hahhaa

Then, the staff tunjukkan juga FunThinkers. Board games nih plak berjaya tarik perhatian hubby aku. Sebab much more Though & Fun dari Logico Primo. Dia kata, silap-silap dia yang main game tuh kang ..Hahhaha.. The staff tunjuk demo pasal the FunThinkers Board game dan aku juga impress dengan produk tu. Yang ni dalam bentuk Board Games & buku. Buku dia plak ada utk English, Math, Thinking Skills & Rhymes & Reason. Very creative & fun. Yang paling penting, bukan suka-suka main, tapi full of learning skill yg kanak-kanak akan confirm cepat pick-up if they play this game. Aku plak yg teruja lebey-lebey bila tgk this board weh ..hahaha..

Yang kelakar, bila balik umah, test wat ngan anak jiran, jawapan semua betul, tapi bila cek kat buku, salah plak ..malu haku ..rupanya aku salah teknik letak match frame tuh..tuh lah ..semangat na nak suh anak jiran test, aku pun tak baca arahan dia lagik..Hahhaa..nak try kat Q, dia kan lum paham lagik..

Beg pun sibuk nak tgk. Maybe dia ska bright colors tuh kot..!

Ha..cerita pasal Q nih, aku tau yang mesti korang kata, aku nih weng sket sebab beli produk camni utk anak yg belum setahun lagik!! Hehhe..mmg aku weng sket kalau bab early education nih weh ..I just cant control myself. Apsal ntah ..hu hu .. Akhirnya, malam tuh, aku terus hadiahkan Q kedua-dua set Play & Learn nih. Kira, inilah hadiah hari lahir yg paling bermakna untuk anakku ini. Sebab leh pakai 7 keturunan weh!! Hahhaha... Bila dapat produk nih keesokan harinya, terkejut aku tgk dalam buku for parents guide tu kata, mainan nih sesuai utk budak 3-6 tahun!! Hahhaa...baru aku sedar betapa hoverrnya aku beli untuk Q ..kahkahak..tapi tak menyesal pun, suka lagi ada .. I'm few steps ahead from other parents lah kot! Ahaks ..

Actually, as long as anak kita dah boleh faham simple instruction from us, kita dah leh ajar dorang guna board game ni. Tak yah tunggu anak 3 tahun baru terkial-kial nak ajar. Start as early as we can. Buat masa nih, aku just bg Q main-main dengan board Logico Primo tu, suruh dia tolak-tolak button yang ada, kenal-kenal warna. Once dia dah pandai bercakap & boleh faham simple instruction, aku dah leh start main ngan dia. Sama gak ngan FunThinkers. Once dia paham yg match frame tuh bukan untuk di makan, aku akan bg dia play around with it first, then start the game.. Tak sabarnya aku nak tunggu saat tuh weii.... Hu hu ...

Ada ramai gak tanya pasal harga. Harga satu set adalah RM 550 jer. Aku rasa murah & berbaloi sebab aku beli GOGO RM 1800++ weh .. Tapi bila aku beli 2 set, dorang bg diskaun. RM 940 untuk 2 set. Boleh bayar guna credit card & wat instalment. Tapi as usual, bila aku nak bayar cash (using credit card), aku demand lah sket. Mintak kurang lagi sebab pay by cash. Tak wat instalment.

Katakanlah kalau aku beli 2 set produk ni dan buat instalment, aku cuma perlu bayar RM116 as upfront payment dan RM 41 jer sebulan untuk 24 bulan. Murah kan!! Aku rasa semua mak bapak pun mampu nak kuarkan less than RM 50 per month for education anak-anak. Nantilah aku explain lebih detail dalam blog GBOB kay pasal ni. Hhehe..

Cuba nak main board yg color-color tu tapi sebab masih berbalut, misi gagal! Hehhehe..

Hmmm..tu lah ceritanya macam mana aku leh terjebak membeli produk Grolier nih. Bila aku tgk they have wonderful products, sebab tuh aku nak share jugak dengan parents kat luar sana. Sebab, maybe tak semua parents nak masuk kedai-kedai Grolier kat Tesco tu. Maybe dorang takut @ segan sebab ingat barang-barang dalam tuh semua mahal. Hanya untuk org2 kaya @ berduit jer. No lah friends..its very worth ur money. Semua org mampu. Sebab tuh aku wat blog. So, uols dapat info dulu tentang apa yg ada, then the price, then wat appointment utk aku tunjukkan everything apa yg aku beli utk Q. Then only uols decide lah ..:) Tak lah terus terjah tak bg salam kan!! Hahhaa..

Kaylah friend, pjg plak aku bebel pasal nih. Hahaha..nanti aku cerita detail lagi dlm GBOB blog lah pasal this 2 Game Board kay, so korang dpt informasi yg lebih jelas lah...:)

Aku dapat Free buku nih as gifts dari Grolier. Best jugak baca. Dah khatam pun.hehehe

Tak sabar nak tunggu Q bercakap,

22 comments:

Unknown said...

teruja mak noks dengan penerangan yang diberikan...nak-nak tengok Qarissa yang sangat teruja tu..hahaha labuh-labuh pipi dia, kiut lah model kecik tu ,anyway i will follow the next entry...nak tanya GOGO cd yang watie beli tu kat mana yer??

Watie Aziz said...

hheheh..tuh lah ...dia kalau excited ngan muka2 sekali tuh! ahahha..nanti i amsukkan info penuh pasal mender ni dalam GBOB blog kay ...

GOGO tuh i beli 1 set yang .. semua ada .. CD,DVD,Buku, siap plush toys & talking pen ..nanti i masukkan dalam blog GBOB gak kay ..!

Unknown said...

ok thank you...watie I masih hutang alamat ngan nama ni...nanti I sms u yer...hehehe

Mamamarina said...

Watie.. I mmg dah terjebak dgn Grolier since pregnantkn Iffah anak I yg firstyg skrg dah 3 thn tu.. In fact kitorang dah beli set2 buke before die lahir.. tp mase tu x launch lagi Logico Primo tu... mase kitorang purchase diorang pon x ckp.. bile lps2 tu tgk ade produk laen.. kitoprang tny die kate mcm lagi 2-3 bln je Logico primo launch lps kitorang purchase.. terkilan jugak.. btw.. Grolier punyer buku mmg bagus and informative.. in fact I n hubby pon layan buku2 Grolier tu.. u go Mommy Watie..!!!

adianiez AIDA said...

aida da didedahkan dgn grolier ni masa tu tahun 2004 kot. oleh one salesman yg dtg ofis. and selalu lepak kat booth nyer di tesco melaka.

memang mahal. but bleh guna instalment as low as RM50 a month. if beli ensiklopedia, dpt free almari nyer...

ensiklopedia nyer bagus.

nanti aida masuk ke blog baru watie. now, internet lembab teramat.

u go girl...

Watie Aziz said...

Marina,lah yer ker yang? ciannya u tak sempat beli..takper2 ..nanti if u ada plan nak get the game board, u carik i tau! heheh..leh i explain in detail..its the easy way to teach our child, yg penting its fun .. i pun suka gak buku GROLIER after i read few macam I Wonder Why tuh..hehehe...

Watie Aziz said...

Aida, tuh lah, i dah lama tau pasal GROLIER coz my sis afa beli buku management dia. Quite good lah jugak ..tapi i tak laah berminat sgt until i nampak the game board..hehehe..

ahh, memang yang ..i beli 2 set mainan tuh pun dapat free book rack..eheh:)

tqvm aida, nanti singgah ke my new blog kay..:)

Unknown said...

watie cek comment I kat blog Alisha...dah pecah tembelang dah...hahaha

BabyIntan said...

Awat "labuh" sangat pipi tu Q...tomeinya dia buat muka cam tu. Belajar rajin2 tau sayang...mummy Q dah invest banyak tu :)

Lovely Mommy... said...

ahahahh seronok aku tgk anak ko main menatang tuh heheheheh... bila la aku boleh beli benda2 mcm tu...

Ummi Salsabila said...

wah..watie..u ni mmg mummy yg bagusla..always education for Q..
Q, blaja rjin2 ok.bilala aunty nak belikan aufa lak..hehe.

p/s: i penah gak di approach Grolier staff br2 ni.mase tu i pi esco damansara.i xphm pe yg dorang buat & jual.i ingat mcm gymboree ke.pastu dorang explain dorng jual buku..pastu i just ignore.i ingt jual buku2 bese.g pun coz nak cpt..rupe2nye kat situ u beli edu set Q ea..:)

defina said...

watie,
aku pun teruja dengar penerangan ko pasal produk ni. tak sia2 hang jadi consultant.

Q pun bukan main bersemangat lagi ngan semua produk tu. baguslah, hari2 Q penuh ngan education.

Haiza said...

Memang u ni layak jadik consaltant tuk Grolier nye produk ni tau...baru baca kat entry u ni jek ... I dah meroyan nak carik grolier set tuh tuk Damia..nak kene pergi tesco setia alam ni usha2....pastu buar aksi gediks manja depan hubby suh dia beli...huhuhu...mak dah meroyan ni noks

Watie Aziz said...

Mummy Alisha,heheh..dah terjah, da terjah ..no wonder sembunyikan ..memang uniks noks ..i like...hhehehhe

Watie Aziz said...

Intan, tuh lah, bila i tgk baru perasan, muka dia curious samnpai tak sompek control cun! wakakak...

u tau huby i kata apa? dia kata , kalau Q tak dapat A, i yg kena marah, bukan Q ..boleh ker gitu? sabar jer mak noks...

Watie Aziz said...

sue, kalau nak beli skang pun boleh dude, hahaha..meh aku consult ko...hang jgn beli kat org lain tau ..wakakak...mesti beli kat haku hokayy...hehhe

Watie Aziz said...

US,memang GROLIER full of books, Logico Primo & Funthinkers nih boleh tahan baru jugak i rasa ..i pun dulu tak minat buku bukan apa, Q muda sgt nak baca buku2 tuh ..i budget dah pandai baca baru i belikan ..tapi for board games ok lah ..sesuwai ah utk dia main2 ..:)

takpe2 yang ..kala ada plan nak beli utk aufa, jgn lupa kat i tau! look after me kay! hehehe

Watie Aziz said...

Naimah, hahaha..maknya yg hoverr noks...skang ni Q just main2 ngan button tuh jer ...nanti dah pandai sket ..aku nak start ajar guna game board lah ..skang aku latih guna anak akak aku atau jiran sebelah ..ada sesapa nak jadi jiran sealah aku? hehehe

Watie Aziz said...

hahahaha..lawak u nih Haiza....Haiza, kalau nak beli carik i tau!! jgn terus gi, nanti mesti dorang hambekk terus customer haku! wakakakaka... let me know then i can arrange appointment .maybe i can meet u up with the manager kat sana ..hehehe

Haiza said...

Watie:u jangan risau yang...I gi nak usha2 jek bukan jauh pun tesco tuh dengan umah i kat puncak alam nih..cuma selama ni tak pernah teringin pun nak usha bende alah Grolier ni...tapi lepas ada dianya freelance consultant ni bercerita kat cni...terus cam berminat..tapi kene tunjuk kat hubby dulu..dia kalau tak tengok bende apa yang kita nak...kompem dia buat dek jek...hihihi

Watie Aziz said...

hahahhaa...yer ..memang kena tunjuk hubby dulu, usha2 sket tgk dia minat tak confirm minat lah ..wkaakka..

i dah masukkan info kat GBOB Blog pasal LOGICO PRIMO dah yang .///leh terjah!! heheh

T ida said...

good info...

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading