Tuesday, October 26, 2010

Gymboree Takut Dgn Bayang2 Sendiri???

Korang percaya tak kalau aku kata yang Manager Gymboree tak bagi aku cakap pasal bisnes aku @ promote bisnes apa aku buat kat mak bapak yg htr anak dia kat sana?? Hehhehe..kelakar kan? Ni berita hebat nih, sebab tuh aku tulis gak dalam blog ni, biar semua orang tahu apa yang berlaku sebenarnya dan ia juga merupakan satu motivasi pada aku dan mungkin juga pada para usahawan lain di luar sana. Apa aku buat sampai Manager tuh 'takut sangat' aku promote bisnes aku kat other parents? The story goes like this...

Hari Sabtu lepas, aku htr my Q ke sana after dah lama giler tak htr sebab bz dengan my new company & pergi Bali. After habis kelas, aku tunggu lah si Nor nak ke toilet tukarkan Q punya pampers sambil dukung Zayra. Aku duduk kat kerusi yg disediakan, berdepan dgn kaunter registration Gymboree tu. Then, ada satu Mummy nih, anak dia comel sgt, nama Alis (tak pasti ejaan betul ker tak) baru habis kelas dan duduk sebelah aku. Aku tanyalah anak dia umur berapa? Dia kata 6 bulan. Aku terkejut giler sebab anak dia comel sgt, nampak cam 3-4 bulan dan beza ngan Zayra cuma 2 hari jer. Zayra lahir 7/4, anak dia 9/4. Dia kata anak dia baru 6kg dan dia tanya Zayra berapa kg, aku kata dah 8kg. Aku tanya dia, masa lahir berapa kg, dia kata 3kg, Zayra pulak 3.3 kg. Pastu dia tanya aku tunggu sapa, hantar siapa, then aku pun ceritalah yang aku hantar Q, dah lama tak hantar, ada banyak kelas yg sangkut, kena habiskan in 2 months kalau tak aku rugi .. bla.. bla .. bla...

Then dia tanya aku kerja apa. Ok... sampai part nih, aku nak tanya korang. Kalau korang jadi aku, korang akan jawab apa? Adakah:

A - I ada bisnes sendiri. (tanpa eloborate apa bisnesnya)

B - I ada bisnes sendiri, related to ECE whereby, I wat seminar and bengkel to parents on how to stimulate their babies (ni ayat standard yg aku cakap ngan semua orang yg tanya apa aku buat)

C - I suri rumah jer, tapi ada hati nak wat ECE bisnes. Ni baru nak try my luck lah nih ..

D - Err...I takleh cakap lah..sebab ada related dgn apa yang Gymboree buat. Takut nanti dorang kata I nak promote bisnes I kat u pulak. Kiter citer lenkali lah yer!

Ha.... kalau korang, apa jawapan yg korang akan bg?

Aku rasa 99.9% akan jawab B kan??? So, tu lah yg aku jawab. Bila aku jawab macam tuh, mulalah banyak soalan mak Alis tuh tanya tapi bukanlah semata-mata on my bisnes. Dia tanya aku duduk mana, opis aku kat mana, bila aku start bisnes, dulu aku kerja apa, kenapa berhenti, so apa yang aku buat kat opis aku dan sebagainya. Aku rasa itu adalah soalan2 yg biasa aku terima selama ni pun, orang kata soalan standard yg mak-mak akan tanya bila jumpa aku. Adakah soalan2 tuh akan bagi ancaman pada Gymboree sampai Manager dia cam takut sangat?? Dalam conversation tu jugak, adalah aku bgtau yang aku bgtau aku pun akan buat my own Playgroup kat opis aku tapi for 2-4 years tu, kita akan guna Khalifah Method dan akan menekankan serba sedikit pasal akidah - Allah the Creator dalam Playgroup tu.

At the end of the conversation, aku siap bgtau pasal Zayra punya condition, aku bgtau that my baby is a special baby, born with a Symbrachydactyly condition, just get to know masa dia lahir. Mak Alis tuh tak nampak tgn Zayra sebab masa tuh aku tgh netek Zayra (both of us netek anak masing sambil borak2), then Nor amik Zayra bawak gi the other side, so dia tak nampaklah tgn Zayra tu. Aku just explain lebih kurang, then dia tanya lah apa Doktor akan buat dan sebagainya. A standard question yg mak bapak akan tanya jugak.. so, aku jawab dengan happy, Siap citer lagi si Q duk sebut jari2 kat tangan kanan adik tu as "toes" dan bukan "fingers" as it should be, almaklumlah, jari tu kecil dan comel and we laugh sesama ah pastu. Hubby dia pun ada dan nampak very loving jugak ngan Mummy dan Alis tu, Alis is their 1st baby, so aku kata, kalau 1st baby mesti kita banyak yang cuak, tak pasti dan sebagainya, coz I dah past that stage so I know how your feel.:) Then, aku pun nak gerak balik, mak Alis still breastfeeding Alis, dan sebelum balik, aku bagilah my business card and say, "Ok yang, i gerak dulu. Keep in touch ya". Then, the conversation ends there.

Again aku tanya korang - Ada ker mana2 bahagian perbualan tadi yang salah di sisi undang-undang atau nampak jelik atau nampak aku nih cam nak promote bisnes aku kat mak bapak @ Gymboree tuh?

And guess what? The next day, on Sunday bila aku datang, Manager Gymboree tuh boleh panggil aku dan cakap lebih kurang camnilah bunyinya, "I nak bgtau u, next time, kalau u nak promote your bisnes, don't do it here, kalau kat luar Gymboree i tak kisah, but not inside." Aku bila dengar jer dia kata cam tuh, terus jadi tergamam, blur dan macam ("Aikk.. ko ni apahal? tak pasal2 nak cakap camni? Bila masa aku promote bisnes aku?"). Instinct aku terus kata, ni mesti pasal Mummy Alis semalam ni. Then, aku terus tanya dia, "Bila masa I promote my bisnes? Ni pasal semalam ker, yang i borak ngan Mummy Alis tuh? Eh, dia tanya I kerja apa lah, then I citer pasal Zayra! ". Then, Manager tuh cam cepat2 potong cakap aku dan kata, "Taklah, tak kesahlah bila2 pun, but not inside Gymboree lah...outside takper". Aku mmg terkejut beruk dengar Manager tuh cakap macam tuh, sampai tak terkata dan macam2 benda berlegar kat kepala aku dan akhirnya aku hanya mampu buat muka sinis ("Kesiannya ko nih") dan cakap "Ok lah then...what ever!" Then, Manager dia terus blah, segan kot?


Lepas tuh, aku teruslah terpikir2 dan terbayang2 apa dia kata tuh. It makes me wonder, apa yang ko takut sangat kalau betul aku promote bisnes aku sekalipun? (walaupun tak sebenarnya) Ada rules & regulation ker kat Gymboree yang mana parents tak boleh berborak-borak pasal kerjaya masing2? Atau adakah sebab aku punya bisnes related to ECE, similar to what Gymboree is doing sampai dia takut na aku berborak ngan parents lain atau takut customer dia lari to join me? (mind that aku pun customer Gymboree yer..2 years in a row full package summore, yang siap promote kat blog dan kengkawan, yang mana kengkawan dah ada 4 orang datang Gymbo for trial class dan ada yang join hasil dari recommendation aku). Hello, Gymboree ada buat seminar dan bengkel ker? Agak-agak, kalau aku tak buat bisnes ECE, dia akan tegur tak aku bila aku borak pasal kerjaya aku kat other parents? Hmmm...sendiri mau ingatlah ... mesti tak kesah punya kan? Sungguh dot..dot ..dot..! Dan, kalaulah niat aku memang sengaja nak promote bisnes aku dan hebah2kan apa aku buat, takdernya aku nak duduk berdepan dengan kaunter tuh, yang dorang boleh nampak apa aku buat, dengar apa aku cakap kan... baik aku bagi kad aku tuh sembunyi2 jer, tapi memang niat aku langsung takder nak mempromosi my business or whateva yg dorang tuh pikirkan! Its just a normal chatting moment for God sake okeh!!!

Thats one thing. Another thing, GYMBOREE is such a damn big organization, banyak expat, terkenal satu dunia yet uols masih takut dengan bayang-bayang sendiri ke? Sampai nak sound orang jangan promote bisnes kat dalam Gymboree, kat luar takper (tanpa usul periksa samada betul ker orang tuh promote atau just becoz ko nampak aku bg bisness kad aku kat mak Alis tuh, ko assume aku promote my bisness?). Kalau betul lah kan.. for Gymboree sake...please changed your attitude lah wei! Open minded sket lah. Bukan tak pernah parents kat Gymboree bg aku bisnes kad dorang, they sell baju online, apa ada hal kan, ker sebab dia jual baju budak, takder related dgn Gymboree Playgroup, ko tak kesah, tapi sebab aku punya business ada related dengan korang, so korang jadi "sangat kisah sampai jadi kiasu?". Aku tak rasa its due to Gymboree, it just that your attitude jer yang menyebabkan salah faham ni terjadi, bear in mind that you bawak nama Gymboree, so of course I akan label Gymboree, not you! :) So, the conclusion will look like this - Gymboree yang sungguh establish tuh, takut dengan company lain yang baru nak naik, yang usianya tak sampai sebulan after official launching, yang buat similar bisnes like them dan tak bagi owner company ni bercakap pasal bisnes dia bila parents lain tanya! Pathetic kan! Kira kalau nak jawab soalan yg parent lain tanya kat aku, aku kena jawab kat luar Gymboree ah ... :P

So, this is what i want to tell uols yer- mana2 parents yang htr anak dia ke Gymboree:

Pengumuman Penting: Pada mak2 dan bapak2 yg ada htr anak kat Gymboree, kalau korang ada nampak aku dalam Gymboree tuh, TOLONG JGN TANYA AKU KERJA APA, ATAU APA AKU BUAT, ATAU MINTAK BISNESS KAD AKU! Adalah satu kesalahan kalau korang tanya sebab nanti aku kena jawap "kat luar" Gymboree, tak leh jawap dalam tuh, sebab nanti Manager dia ingat aku promote GBOB aku!

Fair enuff Mr Manager?

But anyway, apa yang u buat telah memberikan satu idea bernas pada I yang sebelum ni I tak terfikir. Since u kata dan emphasize the statement sampai 2x, yang u tak kesah kalau i promote my bisnes kat "luar Gymboree" kan, I ingat nak mintak tolong anybody distribute my brochure betul-betul kat "luar Gymboree", so EVERY SINGLE parents yang keluar tuh akan dapat my brochure and get to know my new company dan tau apa yang we all buat. Hmmmm.. okeh tak macam tuh? Tak salah kan? Since it is "luar Gymboree" as what u said. U tak marah kan? Fair enuff kan...?" Hmmm... next time, sebelum cakap tuh, bukan setakat fikir dulu, tapi siasat lah dulu..Jangan jump into conslusion. Janganlah sebab I ni nampak sempoi, nampak jenis tak kesah, jenis yang boleh bawak berbincang, U rasa U boleh cakap apa yang U nak cakap. Mentang2 I jarang komplen dan jarang buat bising kat Gymboree tu, u nak take advantage pulak. Kalau mak bapak lain pandai pulak U takut ngan dorang yerk bila dorang bising? Hmmm..apa-apalah labu.... kang kalau I meletup kang ..(eh bukan dah meletup ker skang? Tuh yang sampai "satu dunia" tau tuh .. ) Wakakakkaka....

Dan yang terakhir, whatever happened today make me stronger sebab aku akhirnya tau, sekuat mana pun company tuh, se "establish" mana pun dorang, sebanyak mana pun customer dorang, cuak jugak dengan company aku yang baru nak merangkak nih yer! Ekekekekke... walla weii... bak kata kawan aku kat my FB - "Dont tell me they scared that u will be their competitor? Hahahaha if that so, I damn proud of u beb!!"

Sapa yang tau citer aku last week nih, semua cakap "Unprofesional!", termasuklah akak aku yang dah berjaya dengan bisnes dia tu. Ada yang siap cakap, "Suka ko lah nak cakap apa, dengan siapa, dorang peduli apa?" Hahahhaaa... I think everybody think that this situation should not happened apatah lagi dalam satu organisasi besar dan hebat like Gymboree! Well, what can I say? Dont judge a book by its "cover" bebeh ...Boleh tak cakap gitu? Hehehehe...

Dan, pada mana2 usahawan atau usahanita yang pernah mengalami situasi yang serupa atau hampir serupa, janganlah korang sekali-kali takut nak melangkah, bangkit dan bangunlah untuk tunjukkan apa yang ada dalam diri korang , apa yang korang boleh lakukan untuk beri sesuatu kepada masyarakat. Akan sentiasa ada yang yang cuba nak lemahkan korang dengan macam2 cara, baik cara lembut, kasar, halus dan sebagainya tetapi ingatlah yang rezeki ada di mana-mana, Allah SWT tuh Maha Kuasa, dia yang bagi rezeki kat kita, jadi pada Dia lah kita berserah. Tak perlu jadi takut atau rasa down, tukarkan rasa lemah tuh kepada semangat yang waja dan nak maju lagi dan lagi... :) Hmmmm..pasal motivasi dan cara nak tukarkan "down" ke "up" ni memang aku dah master..so....sikit takder hal kalau setakat kes-kes camni yang menimpa! Hehehheheh..

Apa pun yang terjadi last week, aku hanya mampu tersenyum and say to myself, "You go Mommy, well done!!"

Ha, sebelum aku tutup kisah hujung minggu aku, aku nak promote lagi (ni baru betul2 terus terang cakap nak promote tau! Ekekek). My ECE
seminar countdown- lagi 3 hari sahaja dari hari ini! Sapa yang nak register last minit tuh sangat dialu-alukan, mana tau gaji dah masuk kan, nak invest utk menambah pengetahuan dalam ECE for the sake of your children, bolehlah join we all. U definately puas hati dan clear pasal this ECE thing ..:) Love to hear any question dan berkongsi pandangan dengan uols. I will try my best to answer all the question from uols kay .. Tapi jangan tanya soalan macam aku nih doktor plak tau..! Hhehehe.. dah salah konsep tuh.. ekekeke... Korang boleh klik SINI untuk maklumat lanjut pasal my ECE Seminar tu..

Another thing, I'm thinking of doing like preview @ trial class for my Playgroup on early November ni. Will blog about this soon. So, sapa nak try htr anak sebelum betul2 join, bolehlah datang this preview and trial class ni nanti okeh ...:)

Dont scared of me, I'm not a Monster!

2 comments:

isabelle said...

kalo dah takut, improve la service sendiri kan?

aNiS tHe BumbleBee said...

damn funny!! it was great idea to distribute your brochure kt "luar Gymboree".ahaha!



pernah jugak ada pengalaman camni.org yg dah establish menggelabah bila ada org baru2 nk langkah dalam bidang ni.patutnya,bg tunjuk ajar,ye tak?supaya org lain lebih respect lagi.kan?

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading