Wednesday, March 23, 2011

Famekids: Tangan Zayra Yg Sungguh Membanggakan!


Happy sungguh aku tgk development Zayra lately. Makin hari Zayra makin bijak, alhamdulillah! Semalam we all ke Hospital Selayang, Dato' Pathmma nak tengok pertumbuhan tulang tangan kanan Zayra. Best tak best lah kan, sebab Zayra nih sungguh comel dan cantik. ewahhh.. ahhaha.. suma misi termasuklah PA Dato, Dr Alias sangat suka pada dia. Siap dapat cepat giliran dia  utk Xtray, langsung tak yah tunggu, terus jer masuk n scan! Memang budak bertuah Zayra nih! Dr Alias tuh bgtau yang anak dia sebaya Zayra, lahir bulan 3, Zayra lahir bulan 4. So, memang nampak yang dia sangat suka dan kagum dengan Zayra. Fall in love teruslah kiranya. Hehehe.. Keep on saying that Zayra is a smart girl. :) Hehhehe.. nanti kita tgk video kat bawah nih, whether dia smart ker tak kay! Hehehhee.. 

From the X-Ray yang dibuat tuh, nampaknya ada  pertumbuhan tulang tangan Zayra, memang semakin memanjang tetapi cabangnya memang langsung takder. So, Doktor kata, mereka akan pantau lagi, sebab kalau ada based atau dia panggil, something like "seed" kat tulang tuh, memang dia akan keluar, tapi maybe amik masa, dorang pun tak sure. Kalau dari dalam perut memang "seed" tuh takder, maknanya, memang takder lah pertumbuhan tulang kat pergelangan tangan tu, so nothing much yang Doktor boleh buat untuk bg Zayra boleh genggam. Cuma mungkin akan buat kosmetik surgeri nak bagi cantik sket dan let go the constriction band, pastu bila besar pakai prostesis kalau Zayra nak. Dato' Pathma kata, sayang juga sebab semua dah form, jari-jarinya, cuma foundationnya takder, so they cant do much if tulang tak tumbuh. :)

As for me, aku dah pun bersedia mental dan fizikal untuk  terima apa jer cakap Doktor. In fact, aku langsung tak sangka Doktor expect "seed" tuh akan tumbuh! Sebab aku pun rasa cam tak boleh jer tulang tuh tumbuh bercabang kan? Hehehe..Aku tgk tulang dia panjang pun aku dah happy dowh! Hahhahaa.. So, bila Dato' tuh cakap "seed" tuh cam takder, aku cam, "Its ok..she's fine, sihat, aktif, and she can adapt very well, so rasanya takder issue kot.. "  cuma aku discuss pasal the worst case scenario, kalau mmg tak boleh buat apa2 langsung if tulang tak tumbuh, apa dia suggest, so seperti yg disangkakan, prosthesis tapi bukan sekarang. Dan aku terus cakap yang aku tak mau tapak tangan Zayra yang takder tulang tu di buang if betul nak pakai prosthesis. So, Doktor kata, maybe tak buang, maybe letak satu bone structure kasik kuat, then baru letak prosthesis, tapi tgn tuh mmg takleh genggam lah ...Its a long way to go, so takyah pening2 sekarang. When the time come, we will know okeh .. :) Aku pun takmo duduk ward skang dalam keadaan Zayra sangat happy dan meneroka persekitaran dia dgn sgt aktif. 

So, this afternoon, aku main2 ngan dia & Qarissa, maklumlah maid takder, so, memang anak2 aku dalam bilik jer lah, main macam2 kat bilik, benda bukan permainan pun jadi benda mainan dorang. Hehehhe.. Aku tak tahu nak wat apa, aku pun amiklah cover botol susu adik & kakak, aku tap tap tap, kasik bunyi sikit dan terus bg kat adik. Tetiba aku terpikir, alahai, camner Zayra nak tap kan? Sayunya lah pulak... hu hu ..:( Mula2  mak terbayang macam-macam noks...! Nak buat aktiviti dalam kelas Playgroup yang memerlukan penggunaan both hands, hu hu ..Zayra boleh buat ker? Dia rasa rendah diri tak nanti? Hu hu .. tetiba aku cam feeling2 sedey gitu .. hu hu .. bergenang gak lah air mata kan..(tapi tangan tetap bg mende alah tuh kat dia ..wakakkakakak). Aku suh dia tap-tap juga. Dalam masa yang sama, aku nak tgk camner dia tap both cover kasik kuar bunyi. Aku nak tgk how she manipulate her hands. :) Sebab aku dah tgk banyak video yang sangat menginspirasikan, jangan kata takder tapak tangan, langsung takder tgn, langsung takder kaki pun ada! Dan boleh buat macam2 mende termasuklah bawak kapal terbang, so aku nak tgk satu lagi keajaiban yang Allah bg dekat kanak-kanak seistimewa Zayra nih! Dan, seperti yang di duga, Masya Allah ..bijak betul Zayra memanipulasikan tangan dia! Dia boleh gunakan lengan, dan tahan cover botol susu tuh dengan pipi supaya tak bergerak, and tap it!! And she really make me feel so proud to have  her as my dotter! Seriously! Terus lah aku rasa lagi nak nangis dowh! Tapi kali nih, bukan sebab sayu, tapi sebab bangga! 

Then, datanglah seorang diva berusia 2 tahun 9 bulan, seperti yang dijangka, memerlukan perhatian juga dari Mommy, tanpa belas kasihannya, merampas cover botol susu tuh dan dia pulak nak tunjuk hebat, duk tap-tap cover botol tuh! Hadoiiiii.. sabar jer haku, as usual lah ..adik memang baik jer bila kakak dia buli dia, sian anak  bongsu aku ..Heheheh.. So, aku pity kat adik, aku pun amiklah botol cotton bud yang dah habis, dan bg Zayra main! Hehehhe.. Tu lah aku kata, apa jer kita boleh bagi anak main, jangan ingat Fisher Price jer leh kasik anak pandai yer! As parents, we must creative in teaching our children. It takes time, I know, tapi mesti boleh kalau kita betul-betul nak. So, Zayra pun dengan segeranya capai botol tuh, and play it again. But this time, otak aku dah berkata-kata, memang nak rekod dan masuk dalam blog buat kenangan! It is such an inspirational moment aku rasa, manalah tau boleh bg semanaat pada kanak-kanak sebaya yang ada anak OKU Fizikal juga. Mommy & Daddy yang ada anak OKU, please jgn underestimate anak ok, especially kalau dia lahir-lahir memang dah istimewa. They will definitely adapt well with it ..:) Insya Allah, we must guide them & treat them as usual, as normal babies. They will surprise us with their abilities...:)  Trust me!

So, aku dengan bangganya menayang video Zayra bermain menggunakan kedua-dua tangannya untuk tatapan semua. Zayra Darling, Mommy tak tahu nak express betapa bangganya Mommy dengan kamu sayang! :) So very proud that I wish to tell the whole world that my Zayra is indeed so, so special & amazing! 


 
Zayra play with both hands. (Sila abaikan suara latar belakang kakak yg sibuk nak Twinkle2 Little Star!)


post signature
post signature

No comments:

We're Meant To Be Together..

My Baby Can Read!

early reading